BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Éledezik az autófinanszírozás

Új autófinanszírozási konstrukciókkal jelentek meg a pénzügyi szolgáltatók a közelmúltban, ami biztató jel lehet a jövőre nézve. A kedvezőbb kondíciók miatt ugyanakkor a lakossági ügyfelek is egyre inkább a lízinget választják a hitel helyett.

Visszatértek a pénzügyi szolgáltatók internetes honlapjaira az autófinanszírozási konstrukciók, és megjelentek a kínálatban új termékek is, amely mindenképpen biztató lehet az utóbbi években igencsak halódó piac szempontjából. A szabályozói környezet ugyanakkor mindenképpen a forintalapú finanszírozásnak, illetve a lízingnek kedvez, amely ezek túlsúlyát hozta a kínálatban is.

A lízing melletti legfontosabb érv, hogy a finanszírozott jármű a szerződés lejártáig a pénzügyi szolgáltató tulajdonában marad, amely az ügylet kockázatát jelentősen csökkenti. Emellett a lízingnél nagyobb finanszírozási hányadot enged meg a jelenlegi szabályozás a hitellel szemben: egy forintalapú hitelszerződésnél a vételár negyedét kell készpénzben prezentálnia a leendő ügyfélnek, míg a pénzügyi lízingnél csak 20 százalékát, és öt százalékpontnyi a lízing előnye az euróalapú konstrukcióknál is.

Ennek megfelelően a pénzügyi szolgáltatóknál most elérhető konstrukciók többsége is lízing, ahogy a CIB Forint Fix Pénzügyi Lízing névre keresztelt terméke is. A zártvégű pénzügyi lízingként működő terméket személygépjármű, kishaszon-gépjármű, illetve motorkerékpár finanszírozásához lehet igényelni, három-, négy- és ötéves futamidő mellett. A szerződés lejártakor a finanszírozott autó nem lehet idősebb 15 évesnél, motoroknál és kishaszonjárműveknél pedig 12 év a határ. A K&H autólízing új, vagy maximum 5 éves használt autók finanszírozásához nyújt lehetőséget, függetlenül attól, hogy kereskedőtől vagy magánszemélytől szeretne vásárolni az ügyfél: a fióki értékesítésnek köszönhetően pedig nincs kereskedői jutalék. A csoportnál a finanszírozott eszközök személy- és kishaszongépjárművek lehetnek, a finanszírozható öszszeg 500 ezer és 10 millió forint között mozoghat. A futamidő maximuma – a jogszabályi előírásoknak megfelelően – legfeljebb 7 év, a finanszírozás pedig kizárólag forintban történik.

A fióki értékesítést a Budapest Bank csoportnál is lehetővé tették, és létezik a kereskedői közbenjárást semlegesíteni hivatott konstrukció is, Kézből kézbe Autóhitel néven. A szolgáltató emellett egy sor kiegészítő szolgáltatással igyekszik megkönnyíteni az ügyfél – és részben a saját – dolgát: az ügyfél beépített cascobiztosítást is választhat opcióként, illetve a kiszemelt jármű ingyenes állapotfelmérését is elvégzik.

A lízingkonstrukciók előretörése a Magyar Lízingszövetség statisztikáin is látszik: a gépjármű-finanszírozásban tavaly júniusra már 60 százalékra emelkedett a lízing aránya, míg négy évvel korábban alig 10 százalék fölötti szinten mozgott. A forintalapú konstrukciók ugyanakkor változatlanul nem olcsók, bár ez a jelenlegi kamatkörnyezetben nem meglepő. A szolgáltatók kondíciós listáinak tanúsága szerint egy ötéves futamidejű, kétmilliós szerződés – kiegészítő elemektől, és egyéb tényezőktől függően – 9-13 százalékos kamattal köthető meg, 11–15 százalékos teljes hiteldíjmutató mellett.

A kínálat bővülése persze nagy ugrásra várhatóan még az idén sem lesz elég: tavaly mindössze 4 százalékkal, 45 ezer darabosra tudott növekedni a személygépkocsi-piac Magyarországon, és a kereskedők ettől az évtől is visszafogott növekedést várnak.

Barát Mihály-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.