BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Köszönjük, nem kérünk hitelt!

Nem egészen 300 milliárd forintnyi új hitelt vettek fel 2011 első hét hónapjában a hazai háztartások, ez még a tavalyi, nem túl acélos mennyiségtől is jócskán elmarad. A pangásért az erős frank, az alacsony kereslet és a banki szigor egyaránt okolható.

A hazai háztartások mindössze 295 milliárd forintnyi új kölcsönt vettek fel – a folyószámlahitelek nélkül kalkulálva – 2011 első hét hónapjában, ez havi átlagban bő 42 milliárd forintnak felel meg – derül ki a Magyar Nemzeti Bank statisztikáiból. Mindez azt jelenti, hogy a júliusig terjedő időszakban sikerült alulmúlni a nem túl acélos 2010-es adatokat is: akkor még 388 milliárdot értek el az új kihelyezések, ez közel 24 százalékkal több a mostani mennyiségnél. A havi adatokat vizsgálva szintén nem túlságosan biztató a helyzet. Míg 2009 júliusában még 84,5 milliárd forintnyi új kölcsönt vettek fel a háztartások, addig két hónappal ezelőtt ez a mennyiség 44,4 milliárdot tett ki.

Az új kihelyezéseken belül egyértelműen a forinthitelek dominálnak, a devizaalapú kölcsönök szerepe még a fogyasztási kölcsönöknél is – ahol pedig lenne elvi lehetőség a nagyobb térnyerésükre – marginális. Az új kihelyezéseken belül a július végéig tartó időszak alatt a fogyasztási hitelek voltak többségben: ezek mennyisége 135 milliárd forintot tett ki, szemben a lakáshitelek 110 milliárdjával.

Az év első felének eseményei tükrében a visszaesés egyáltalán nem meglepő. A makrogazdasági környezet változatlanul nem kedvez a hitelfelvételi kedv emelkedésének, emellett a svájci frank árfolyamának alakulása igencsak megterhelte a már hiteleiket törlesztő háztartások költségvetését. Az új kölcsönök nyújtásánál pedig változatlanul szigorú üzletpolitikát folytatnak a bankok: bár újabb szigorításokról már nem hallani, a kamat- és egyéb feltételekben nem következett be az elmúlt hónapokban számottevő változás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.