BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszélyben a kisboltok

A trafiktörvény bevezetésével sok olyan cég kerülhet nehéz helyzetbe, ahol eddig az egyéb termékek mellett cigarettát is értékesíthettek, mivel számukra egy kismértékű forgalomkiesés is végzetes lehet – állapítja meg elemzésében az Opten céginformációs szolgáltató. A tervek szerint közel 5300 Nemzeti Dohánybolt nyílik, aminek hatása érezhető lesz a cégstatisztikákon is

A trafiktörvény több ezer kiskereskedelmi céget tehet tönkre, mivel cigaretta mellett mást is áruló kisboltok jövedelmezősége olyan alacsony, hogy már kismértékű forgalomkiesés is veszteségessé teheti őket, ezt pedig az alacsony likviditás miatt nem sokáig viselik el az őket működtető vállalkozások – áll az Opten céginformációs szolgáltató által összeállított anyagban.

„A kiskereskedelmi cégek száma az elmúlt években folyamatosan nőtt, ez a dohányboltok megnyitásának köszönhetően várhatóan idén is így lesz, hiszen ezzel megduplázódik az évente újonnan alapított vállalatok száma az ágazatban. A trafiktörvény kiskereskedelemre gyakorolt kedvezőtlen hatása is érezhető lesz már 2013-ban, de igazán nagy cégfluktuációs hullámra 2014-ben számíthatunk majd” – mondta Tóth Tamás, az Opten Kft. ügyvezető igazgatója.

Az Opten Cégfluktuációs Index (CFI) az adott időszakban alapított és megszűnt vállalkozások számát viszonyítja az időszak elején rendben működő cégekéhez. E mutató az új trafikcégek alapítása miatt 2013-ban várhatóan duplájára emelkedik. Az előrejelzések szerint a fővárost fogja legkevésbé érinteni a változás – mindössze 17 százalékos CFI-vel. Viszonylag alacsony értékek várhatók a társaság szerint Pesten, Baranyában és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, a legrosszabb helyzetbe pedig Csongrád, Heves és Veszprém megye kerülhet, ahol a CFI a 35 százalékot is meghaladhatja. A vizsgált ágazatban az induló végrehajtások száma is folyamatosan növekvő tendenciát mutat: a 2010-es 1480-hoz képest idén 2500 darab fölötti új eljárás várható, márpedig a főként a NAV által indított végrehajtás a cégek megszűnésének egyik tipikus előjele.

A pénzügyi adatokat vizsgálva sem túl biztató a kiskereskedelmi cégek helyzete – állapítja meg az Opten. Bár az ágazati árbevétel valamelyest nőtt 2010-ről 2011-re, a jelenleg rendelkezésre álló beszámolók alapján azonban 2012-ben ez az ellenkező irányba változott. A csökkenő árbevétel ráadásul egy erősen kivéreztetett szektort ért el, hiszen a vállalatok az elmúlt években összességében 2 százalék körüli árbevételhez viszonyított veszteséget könyveltek el, utoljára pedig 2007-ben volt nyereséges. Az ágazati szintű veszteség 2010 óta folyamatosan meghaladta az 50 milliárd forintot, amit hosszú távon akkor sem bírna el a piac, ha a követelésállomány nem növekedne többmilliárd forinttal évről évre.

A kiskereskedelmi vállalatok pénzügyi adatait egyenként vizsgálva pedig látható, hogy a rendben működő (végelszámolási, felszámolási, csőd- vagy kényszertörlési eljárás alatt nem álló) cégeknek több mint 40 százaléka veszteséges. E cégek számára egy minimális forgalomcsökkenés is azt eredményezheti, hogy tulajdonosaik kénytelenek lesznek bezárni üzletüket.

Stabil maradt a bevétel

Stabil maradt a kiskereskedelem bevétele: a Nielsen piackutató vállalat által folyamatosan mért kilencven élelmiszer-kategória értékesítéséből tavaly december és idén május között az előző év hasonló időszakához viszonyítva, fél év alatt a forgalom változatlanul mintegy 660 milliárd forintot ért el.

Mennyiség szempontjából viszont 3 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban. Az eladott érték alapján többek között az ásványvíz, a táblás csokoládé, az édes keksz, az ostyaszelet, a vodka és a liszt ért el legalább 3 százalékos növekedést a fél év alatt.

Az adatok szerint megállt az élelmiszerek bolti forgalmának koncentrációja. Az év elején Magyarországon a 400 négyzetméteres és kisebb üzletekből a Nielsen adatai szerint 17 974 működött, ez az élelmiszerüzletek hálózatának 93 százalékát teszi ki.

Mennyiség szempontjából viszont 3 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban. Az eladott érték alapján többek között az ásványvíz, a táblás csokoládé, az édes keksz, az ostyaszelet, a vodka és a liszt ért el legalább 3 százalékos növekedést a fél év alatt.

Az adatok szerint megállt az élelmiszerek bolti forgalmának koncentrációja. Az év elején Magyarországon a 400 négyzetméteres és kisebb üzletekből a Nielsen adatai szerint 17 974 működött, ez az élelmiszerüzletek hálózatának 93 százalékát teszi ki. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.