BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem nagyon fogy a benzin

A múlt év óta bekövetkezett üzemanyag-áresés alapján akár nőhetett is volna az első fél éves hazai üzemanyag felhasználás, de ez csak a második negyed évben történt meg, a féléves összesített statisztika még negatív. A külföldi kamionosoknak továbbra sem éri meg nálunk tankolni

A várakozáshoz képest rossz adatnak számít, hogy az év első felében fél százalékkal tovább esett a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjai által forgalmazott üzemanyag mennyisége. Igaz, hogy e statisztikán belül a második negyedév már bővülést mutat –, ami egyben trendváltásnak is számít –, de az árak alapján nagyobb pezsgést vártak a forgalmazók. „Meglepő, hogy körülbelül nulla körüli volt a változás a 2012. első félévéhez képest, holott tavaly sokkal többe került a benzin és a dízel, mint az idei első hat hónapban” – válaszolt a Világgazdaságnak Wilde György, a MÁSZ főtitkára. (A benzin ára tavaly április elején literenként átlagosan 451 forintos csúcsra ért, a gázolaj pedig január közepén érte el 449 forintos rekordját. Most ennél néhány 10 forinttal alacsonyabb a szint.)

Igaz, a rendkívül rossz márciusi időjárás már önmagában is visszavetette az autózási kedvet, de Wilde György további összefüggésekre is felhívta a figyelmet. A legfontosabb a gazdasági váltás továbbra is érezhető hatása, ami miatt a 95-ös benzin iránt újabb 3,1 százalékkal csökkent az érdeklődés. Szerepe lehetett annak is, hogy újból megindult egy eltolódás a gázolajüzemű személyautók javára. Viszont az amúgy kis forgalmú 98-as oktánszámú termékből 4,8 százalékkal kelt el több, mint egy éve, a prémiumbenzinek értékesítése pedig 8,6 százalékkal bővült, jelezve, hogy egy adott vásárlói körnek továbbra sem gond az üzemanyag-vásárlás.

A teljes, 1301 millió literes üzemanyag-eladáson belül a benzinre 560,8 millió, a dízelre 740,6 millió liter jutott.

A prémium minőségnek stabil vevőköre van a dízel üzemű autótulajdonosok bővülő körében is, a gázolaj forgalma mégis csak 1,1 százalékkal nőtt 30 millió literre, a prémium gázolajé pedig 1,4 százalékkal 740 millió literre. A szerény növekedés oka az lehet a szövetség főtitkára szerint, hogy továbbra is sok kamionos elkerüli Magyarországot. „A törökök nálunk eleve nem igényelhetik vissza az üzemanyag áfáját, mint például Ausztriában. De az uniós kamionosoknak sem érdemes itt tankolniuk, mert az áfa visszatérítés Magyarországon sokkal bonyolultabb, mint az EU más tagországaiban” – mondta.

A MÁSZ tagvállalatai az úgynevezett színes, azaz ismert márkanevű forgalmazók. E cégek fedik le a hazai benzinpiac 75-78, illetve a gázolajpiac 68-70 százalékát. A rajtuk kívüli, kisebb, úgynevezett fehér kutak a nagyoknál általában alacsonyabb árat alkalmaznak, és kevesebb szolgáltatást nyújtanak. Magyarországon a legtöbb töltőállomása a Molnak van, utána a Shell, az Agip, az OMV és a Lukoil következik. A forgalmazók egy része a rossz értékesítési lehetőségek miatt tavaly és az idén bezárta vagy eladta egyes kútjait.

Máshol többnyire olcsóbb

A hazainál jóval magasabb átlagjövedelmű Ausztriában egy liter 95-es benzin 408 forintba kerül, szemben a hazai 414 forinttal a holtankoljak.hu szerint. A 388 forintos dízel is olcsóbb a mi 422 forintosunknál. Literenként 90, illetve 50 forintot spórolhat, aki Ukrajnában tankol, de 30-40 forinttal még az is jó jár, aki Szerbiában, vagy Romániában tölti fel a tankját.

Szlovéniában és Szlovákiában viszont csak a dízelt vehetünk bő 20 forinttal olcsóbban, mint Magyarországon, a benzinért már literenként nagyjából 20 forinttal többet kérnek e lét országban.

Szlovéniában és Szlovákiában viszont csak a dízelt vehetünk bő 20 forinttal olcsóbban, mint Magyarországon, a benzinért már literenként nagyjából 20 forinttal többet kérnek e lét országban. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.