BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Európa autóipara megvédésére kényszerül

Piacvédelmi gondolatok merültek az európai autóipar vezetőiben, miután egyre csökken a kereslet és nő a kihasználatlan kapacitás. Az iparág fenyegetve érzi magát az növekvő dél-koreai export és olyan márkák miatt, mint a Kia, amely cáfolta, hogy Magyarországon motorgyárat építene.

Európa terveket körvonalaz autóipara védelmében. Amint Antonio Tajani az Európai Unió ipari biztosa az AFP-nek elmondta, az iparág döntéshozói a múlt héten helyeselték egy új cselekvési terv létrehozását az autóipar támogatása érdekében. A tervben szerepel egy félmilliárd eurós EU-befektetés a zöld technológiákba, ám a gyártók szerint a program a Japánnal és egyéb nagy versenytársakkal folytatott szabadkereskedelmi tárgyalásokon áll vagy bukik.

Sergio Marchionne, a Fiat-csoport főnöke, úgy is mint az európai autógyártók szövetségének (ACEA) elnöke ugyanakkor hangsúlyozta: a kereskedelmi megállapodásoknak mindkét fél számára előnyöket kell eredményezniük. "Az EU azonban – úgy tűnik – mindig kész kompromisszumot kötni, amint azt tapasztalhattuk Dél-Korea és más termelő országok esetében" – jegyezte meg. Öt év hanyatlás után az iparág fenyegetve érzi magát az növekvő dél-koreai export és olyan márkák miatt, mint a Kia, amely nagymértékben növeli értékesítését. Jóllehet alacsony szintről indult, ám a hagyományos európai márkák forgalma folyamatosan esik – tudósított Brüsszelből az AFP.

"Tisztán látható, hogy vannak dolgok, amelyeket ellenőrzés alatt kell tartani," – hangsúlyozta Marchionne Dél-Korea kapcsán. Tajani pedig elismerte, adott esetben nehéz tárgyalások jönnek, hiszen más régiókban jóval alacsonyabbak a költségek. Született egy olyan EU tanulmány is, amely szerint piacvédő tendenciák növekedése tapasztalható Oroszországban, Brazíliában és Indiában. Az anyag szerint Moszkva várhatóan nehezebbé fogja tenni az európai márkák számára az orosz fogyasztók elérését. Európában az új autók értékesítése azonnal zuhant, ahogy a hitelválság átröppent az óceánon. Ez arra késztette a kormányokat, hogy körülbelül 30 milliárd eurót öntsenek a "roncsautó-programokba", vagyis ennyi költségvetési pénzzel támogatták az autócserét az iparág felszínen tartása érdekében. Azonban – figyelmeztetnek az elemzők – az EU-országok még nem hajtották végre azokat az alapvető és fájdalmas iparági átalakításokat, amelyeken az észak-amerikai gyártók már átestek, és talpra is álltak.

Az ACEA adatai szerint az európai autó-szektor szektor közvetlenül 12 millió embernek ad munkát és mintegy 70 milliárd euróval járul hozzá az unió külkereskedelmi egyensúlyához, miközben évente 28 milliárd eurót fordít kutatási-fejlesztési tevékenységre. Az IHS Automotive úgy véli, hogy a szektor kihasználatlan termelőkapacitása idén eléri a kétmillió darabot, miközben az eladások ötödik éve esnek. Az LMC piacelemző cég előrejelzése szerint pedig ebben az évben csupán 65 százalékos lesz az európai autógyárak átlagos kapacitáskihasználtsága. Az összegzés azt állítja, hogy ezen a szinten zárja az évet a Honda, míg az átlag alatt lesz a Renault, a Toyota és a Fiat európai gyárainak kihasználtsága. Az átlag fölötti hatásfokkal dolgozhat a PSA, a Ford, a Mercedes, az Opel, a Volkswagen és a BMW csoport.

Nem is véletlen, hogy "Felkészülés a recesszióra" – cím alatt adta ki tanulmányát az LMC, amelyben az Oxford Economics előrejelzése alapján az áll, hogy 2011 és 2016 között a fogyasztó költés növekedése csupán egy százalékos lesz évente. Az anyag szerint jövőre akár 12,2 millióra is eshet a nyugat-európai, vagyis az EU-15 országok autópiaca, ahol az elmúlt évben 12,350 millió, az előtt pedig 12,559 millió kocsi talált gazdára. Persze elsősorban a roncsautó programoknak köszönhetően.

A fentiek ellenére a brit The Manufacturer keddi írása szerint Angliában az iparág arra készül, hogy három év múlva megdöntse saját mennyiségi rekordját. Ez a rekord azonban kicsit régi: 1972-ben 1,92 millió autó készült az Egyesült Királyságban. Most pedig a helyi gyártói és kereskedői szövetség, a Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) azt jósolja, hogy 2015-ben akár meg is haladhatja a 2 milliót a szigetországi autóipar teljesítménye. Az SMMT ezt arra alapozza, hogy az ágazat iránt erős a bizalom a hazai és a nemzetközi befektetők körében.

A szakmai szövetség vezetője, Paul Everitt kijelentette ugyanakkor, hogy a brit ágazat világpiaci versenyképességének megőrzéséhez elengedhetetlen, hogy az iparág és a kormány továbbra is folytassa az együttműködést és az eurózóna kulcsfontosságú piacai visszatérjenek a fenntartható gazdasági növekedéshez.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.