BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-útdíj: a fuvarozók várják a konzultációt a kiírás nyertesével

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE)-nek a használatarányos, elektronikus útdíj rendszer (ED) hazai kiépítésével kapcsolatban nincs favoritja, egyik cég vagy technológia mellé sem teszik le a voksukat - tudtuk meg Karmos Gábortól. A főtitkár szerint a későbbi nyertes azonban bizonyára konzultálni fog a szervezettel, mert nagyot hibázna, ha ezt nem tenné meg. Emlékeztetett, hogy az EU-ban logikailag hét különböző rendszer és 12 különböző fedélzeti eszköz működik.

A közúti közlekedési szakma szempontjából napjaink legfajsúlyosabb témájának tartja az ED hazai bevezetését Karmos Gábor. A megtett úttal arányos tarifarendszerű, korszerű elektronikus díjszedés díjpolitikájáról és a rendszerbeszerzés feltételeiről, finanszírozásáról szóló szeptember közepi kormányhatározatról szólva elmondta, hogy az részben felülírja, részben módosítja a kabinet május elején hasonló tárgykörben hozott döntését. Azaz a két anyag együttes olvasásával lehet pontosan eligazodni. Az autóbuszos vállalkozások – úgy tűnik – hosszú időre fellélegezhetnek, hiszen járműveik várhatóan még évekig az e-matricás rendszerben fizethetik meg az úthasználati díjakat.

További fontos változásokat is említett. Egyebek között, hogy a kormány új döntése értelmében – ellentétben a korábbi határozatban foglaltakkal – az ED rendszer beruházását költségvetési forrásból hajtják végre. Az eszközrendszer állami tulajdonba kerül és az ED-ből származó bevétel teljes egésze átfolyik majd a központi büdzsén. Az M0-s és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszok, valamint az M31-es díjmentes lesz.

Ma még kérdéses, hogy az EU által finanszírozott utakon lehet-e útdíjat szedni. A kormány felhatalmazta a nemzeti fejlesztési minisztert, kezdje meg az egyeztetéseket az Európai Bizottsággal a díjtételekről és a gyakori úthasználóknak nyújtható kedvezményről. Ez utóbbi maximum 13 százalék lehet. Törölték a korábbi döntésben még szerepelt félévenkénti díjmérték emelési előírást, viszont a kormányhatározat a díjtételeket nem várt magas összegben (kilométerenként nettó 16,72 - 85,34 forintban) határozta meg. Némi öröm az ürömben - mondta a főtitkár -, hogy ezek EURO 2-es járművekre vonatkozó díjmértékek, azaz a környezetvédelmi kategóriáknak megfelelő díjeltérítés révén az MKFE tagjai többsége esetében eleve ennél kisebb összegekkel kell kalkulálni. Az ED-t az MKFE véleménye szerint a megbízóknak kell majd fizetniük, ez külön tétel lenne a számlán.

Az MKFE elnöksége szeptemberi két ülésén is kiemelt téma volt az ED, és bizonyára ez lesz a novemberi tagi találkozókon is. A testület állásfoglalása értelmében, a soron következő, elektronikus útdíj bevezetésével kapcsolatos kormányzati tárgyalásokon az Egyesület képviselői minden eddig kért kompenzációs és versenyképességi javaslatukat újra tűzzék napirendre. Továbbá tegyenek meg mindent a fokozatos bevezetés (ami vonatkozik a díjakra, az úthálózati kiterjesztésre, valamint a járműkategóriákra egyaránt) érdekében. Az MKFE munkaszervezete szerint fontos a díjtételek kalkulációjának vizsgálata is, erős a gyanújuk ugyanis, hogy úgynevezett külsőköltség-díjjal is kalkuláltak a kormányhatározat előterjesztői. Ez azonban az eddigi kormányzati megnyilatkozásokban nem szerepelt, és ez ismét egy új teher lenne a szakma számára.

Nyolcan versenyben, szerződéskötés decemberben

A megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer hazai kiépítésére kiírt, gyorsított közbeszerzési eljárás kapcsán a határidőig nyolc gazdasági szereplő, illetve konzorcium nyújtotta be részvételi jelentkezését. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) ezek értékelését követően várhatóan október 19-én kéri fel ajánlattételre az indulókat. Az ajánlattevőkkel lefolytatandó tárgyalások lezárása, valamint a végleges ajánlattételi határidő és az eljárás eredményéről szóló döntés november második felére tehető. A nyertes pályázóval való szerződéskötés december első felében esedékes.
A közbeszerzés technológia-semleges, vagyis nem részesíti előnyben a jelenleg ismert technológiai megoldások egyikét sem. Az ajánlattevőknek az elektronikus útdíj rendszer teljes körű implementációjára (tervezés, fejlesztés, beüzemelés, a bevezetés támogatása az első évben, infrastruktúra-támogatás 2022. október 31-ig) kell ajánlatot tenniük, amely magában foglalja a díjszedési és díjellenőrzési funkciókat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.