BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felszámolt megállók - MÁV: Nem lesz ellátatlan település

Pár nap múlva, december 9-én életbe lép az új vasúti menetrend. „A tömegközlekedési rendszert nem igazították ahhoz a változáshoz, hogy januártól újra lesznek járások” – mondta lapunknak a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a december 9-én életbe lévő új vasúti menetrend kapcsán. Dorner Lajos szerint lesznek olyan települések, ahonnan nem lehet tömegközlekedéssel elérni a járásközpontokat. Ez főként a kistelepüléseket érinti. A VEKE elnöke szerint ezt a problémát költségtakarékossági szempontok miatt nem oldották meg.

Dorner szerint az új menetrendben nincs túl sok változás. Továbbra sem látja megoldottnak azt a problémát, hogy a vonatokat és a buszjáratokat összehangolnák. A VEKE kapott olyan jelzést, hogy a buszjáratok ezek után is pont öt perccel fogják lekésni az intercityt. Dorner úgy véli, nincs apparátus és hozzáértés, hogy ezen változtatni tudjanak. Hiányolta, a közlekedésnek nincs egyszemélyi felelőse.

Szárnyvonal nem szűnik meg jövőre, de a Székesfehérvár-Szombathely vonalon több olyan állomás is lesz, ahol ezentúl nem fog megállni a vonat: például Sárpentele, Inota, Szentgál, Városlőd-Kislőd vagy Kolontár. A helyiek és egyes polgármesterek a például a hír24-nek arról panaszkodtak, hogy mindössze az új menetrendből értesültek a változásokról. Szentgál Mésztelep nevű megállója is megszűnik, busz iskolaidőben csak naponta kétszer lesz, így a helyiek szerint december 9-től szinte csak autóval lehet elérni a települést. A VEKE elnöke is sérelmezte, hogy csak tegnap hozták nyilvánosságra a változásokat, amit az új menetrend előtt már 12 nappal előbb meg kellene tenni. Hiányolta az egyeztetéseket is.

A MÁV-Start Zrt. Kommunikációs Igazgatósága lapunknak azt nyilatkozta, hogy például a Székesfehérvár-Szombathely vonalon történt változásokról már áprilisban egyeztettek az érintett települések részvételével az ajkai kistérségben a Somló Volán bevonásával, de akkor a tervezett menetrenddel kapcsolatban nem merült fel észrevétel. A vasúttársaság a honlapján, sajtóközleményben, a menetrendkönyvben és az érintett táblás megállóhelyeken és állomásokon is hirdetményben tájékoztatja az utasokat a változásokról. A változásokra a párhuzamosságok megszüntetése és a vasúti személyszállításnak a valós utazási igényekhez való közelítése miatt van szükség. A MÁV-Start lapunknak azt ígérte, nem lesz olyan település a vasút mellett, amely közlekedési szempontból ellátatlan lesz. Ígérik, a helyközi autóbuszok sűrűbb menetrend szerint fognak eljutni a vonzáskörzetekbe és a megyeszékhelyekre. Nőni fog a közlekedő vonatok száma is.

A vasárnaptól életbe lépő menetrendi fejlesztésektől növekvő utasszámot és bevételnövekedést várnak. A belföldi vasúti személyszállítás a közszolgáltatások megrendelőjének, a Magyar Államnak a hozzájárulása nélkül minden vonalon veszteséges lenne. A MÁV-Start szerint a hozzájárulás, azaz a költségtérítés, a bevételekkel nem fedezett indokolt költség ellentételezésére szolgál, ezzel együtt a személyszállítás nullszaldós.

Növelik az intercity-k számát

A MÁV-Start a pozitív változások között jelezte, hogy hat év után újra közvetlen InterCity-vonat indul Egerbe csökkenő menetidővel. Több lesz az intercity-vonat, több kocsit felújítanak, s többször járnak majd a motorvonatok. Több vonalon is ütemes menetrendet vezetnek be, így például a Budapest-Békéscsaba vagy a Tatabánya-Oroszlány vonalakon. Székesfehérvárra a felújításoknak köszönhetően csökken a gyorsvonatok menetideje.

A pécsi, kaposvári és bajai IC-vonatok fővárosi végállomása a Déli pályaudvar helyett a Keleti lesz. Az autóbuszos közlekedésben integrált ütemes menetrend lép életbe a Miskolc–Polgár–Debrecen és Debrecen–Békéscsaba–Szeged vonalakon.




A pécsi, kaposvári és bajai IC-vonatok fővárosi végállomása a Déli pályaudvar helyett a Keleti lesz. Az autóbuszos közlekedésben integrált ütemes menetrend lép életbe a Miskolc–Polgár–Debrecen és Debrecen–Békéscsaba–Szeged vonalakon. Nem éri meg 3 utasért A MÁV-nak megtakarítást jelent, ha egy vonat nem áll meg minden állomáson – mondta lapunknak Dorner Lajos. A VEKE elnöke szerint energiát lehet megtakarítani, mivel egy 500 tonnás vonatot nem gazdaságos megállítani 3 utasért. A másik megtakarítás a MÁV belső szabályzata miatt lehetséges – amit Dorner beteg rendszernek írt le. Ezek szerint a MÁV-Startnak például állomáshasználati díjat kell fizetnie, így az az érdeke, hogy minél kevesebb helyen álljon meg, de ez viszont a pályaműködtető társaságnak okoz bevételkisesést.

A MÁV-Start lapunknak azt írta, hogy a vasúttársaságnak több ezer forintos költséggel jár minden egyes vonatmegállítás. A cég hangsúlyozta, hogy nem a költségmegtakarítási szempontok vezérelték az intézkedéseket, hanem az alacsony utasszám (napi 2-3-4 fel/leszálló utas), illetve a menetrend szerinti autóbuszos eljutási lehetőségek megléte, a párhuzamosságok megszüntetése. Itt nem áll meg a vonat Székesfehérvár-Szombathely vonalon: Sárpentele, Sárszentmihály, Csór-Nádasdladány, Inota, Hajmáskér-Újtelep, Kádárta, Szentgál, Városlőd-Kislőd, Kolontár

Zalaszentiván–Nagykanizsa vonalon: Kilimán, Magyarszerdahely

Rédics–Zalaegerszeg vonalon: Baktüttös

Balatonszentgyörgy–Tapolca–Ukk vonalon: Lesencetomaj

Pusztaszabolcs–Börgönd–Székesfehérvár vonalon: Börgönd állomás

Eger–Szilvásvárad vonalon: Tardosi kőbányák időszakos megállóhely

Lajosmizse–Kecskemét vonalszakaszon: Ócsai szőlők, Nagynyír megállóhely -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.