BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Káosz az e-útdíjrendszerben - A fennakadásokat áremeléesek követhetik

Komoly fennakadásokkal indult az e-útdíjfizetés Magyarországon, a hajnali és a reggeli órákban is le kellett állítani a kiszolgálórendszert, amit csak 10 óra után indítottak újra. A Világgazdaság értesülései szerint torlódások is nehezítették a fuvarozók dolgát, Rajkánál például többkilométeres kamionsor alakult ki a belépőoldalon.

Hiába szerelték be a fedélzeti egységeket (OBU – on the board unit) a Bautrans Kft. járműveibe, a társaság egyelőre kénytelen viszonylati jegyekkel megfizetni az úthasználat díját, mivel nem sikerült megvalósítani az ÁAK rendszereivel való összeköttetést – mondta el érdeklődésünkre Papp Zoltán, a társaság ügyvezető igazgatója. A cég ezért pénteken és még vasárnap éjjel is több százezer forintért vásárolt úthasználati jogosultságot a hétfői napra, mint kiderült, részben feleslegesen, hiszen hajnalban és délelőtt órákig nem működött az e-útdíj rendszer, így fizetni sem kellett. Azt egyelőre nem tudja Papp Zoltán, mi lesz a kifizetett összeg sorsa. A Bautrans vezetője elmondta azt is, hogy a sok járművet működtető cégek számára problémát jelent, hogy csak egy felhasználó alatt lehet regisztrálni a Hu-Go-ban, a napi gyakorlatnak jobban megfelelne, ha több felhasználót is meg tudna jelölni egy társaság.

A túlméretes, túlsúlyos teherfuvarozással foglalkozó, mintegy 60 járművel rendelkező társaság valamennyi teherautója elindult reggel, azt a döntést hozták ugyanis korábban, hogy az e-útdíj rendszertől függetlenül prioritást élvez az ügyfelek kiszolgálása.

Rábóczki Péter, a Sió-Trans Kft. ügyvezetője a cég irodájában mutatta, melyik kocsijuk éppen mit csinál. A Magyarországon tartózkodók többsége áll. „Interneten regisztráltunk, és úgynevezett bevallási közreműködőn keresztül fizetnénk, ha lenne szerződésünk. De még nincs. Pedig ugyanazzal a céggel írnánk alá, amelyik már hat éve a műholdas nyomkövetést is végzi. Az általuk megadott adatok alapján fizetnénk az autópálya kezelőnek” – tájékoztatott a vezető. Így aztán Rábóczki Péter tegnap ingázott az iroda és a benzinkút között: hol az internetet leste (hátha megérkezik a szerződés), hol a töltőállomáson igyekezett útdíjat fizetni.

A fenti példák is mutatják: nem volt zökkenőmentes az elektronikus útdíj első napja. A rendszert a tervezett időpontban, ám előzetes tesztidőszak nélkül indították el, ám a reggeli órákban kétszer is több órára leállították túlterhelés miatt. A kora délutáni órákban már stabilan működött az e-útdíjfizetés kiszolgáló rendszere – tudtuk meg Kruchina Vincétől, az e-útdíj kommunikációs koordinátorától. Az biztosított, hogy a fuvarozók valamilyen módon teljesíthessék a fizetési kötelezettségüket – tette hozzá a kommunikációs koordinátor. A szakember hangsúlyozta, hogy elsődlegesen nem az a fő cél, hogy bírságoljanak, illetve elmondása szerint a torlódásokban szerepet játszhatott a hétvégi kamionstop feloldása is.

Az informatikai rendszer helyreállítása után továbbra is kérdéses, hoz-e áremelést a gyorsforgalmi úton kilométerenként 50–108, főúton 21–68 forintos terhet jelentő útdíj. A CBA nem tartja indokoltnak a drágítást, mert ugyan az útdíj valóban növeli a szállítói költségeket, de például az egy évvel ezelőttihez képest jelentősen olcsóbb az üzemanyag – mondta el a Világgazdaságnak Fodor Attila, a hálózat kommunikációs igazgatója, hozzátéve: arról sem szabad megfeledkezni, hogy a hitelkamatok folyamatosan csökkennek, ami megkönnyíti a fuvarozó vállalatok finanszírozhatóságát. A CBA ebből fakadóan nem fog fogyasztói árat emelni.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) ugyanakkor azt javasolta a tagvállalatoknak, hogy a költségnövekedést hárítsák át a megrendelőkre, különben tönkre fognak menni. Így tehát nem váratlan, hogy a Waberer''s csoport úgy tájékoztatta ügyfeleit, hogy az útdíjfizetésből fakadó extra költségeit át fogja hárítani – jelentette ki Karmos Gábor, az egyesület főtitkára.

Az MKFE valamint a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary számításai szerint a belföldi árufuvarozás önköltsége 25-30 százalékkal emelkedik, ami az amúgy is tőkehiányos vállalkozások többségének ellehetetlenülését eredményezi. A helyzetet súlyosbítja, hogy az útdíjat előre, a fuvarozás megkezdése előtt kell fizetni, az ellenérték viszont csak 30-60, sok esetben 90 nap elteltével érkezik meg.

Az élelmiszer-kereskedelmi láncok egybehangzóan úgy tájékoztatták lapunkat, hogy elsősorban azok a cégek jelezték beszállítói áremelési igényüket, amelyek nagy terjedelmű, de kis értékű termékkel foglalkoznak. Így például – emelte ki Kujbus Tibor, a Reál-hálózat vezetője – a sör és az ásványvíz van a lista elején. Egy másfél literes ásványvíz esetében palackonként 2 forint áremelési szándékról kapott jelzést a Reál, ami az igazgató szerint árréssel és adókkal együtt már 4-5 forintos fogyasztóiár-emelkedést fog eredményezni.

Az útdíj miatt a kórházak kiadásai is emelkednek: többet kell fizetniük minden olyan termékért és szolgáltatásért, amelyet nagy mennyiségben használnak. Így többek között az élelmiszerekért, a fogyóanyagokért, a palackos gázért és oxigénért, a szennyes ruha el- és visszaszállításáért, a veszélyes hulladék elszállításáért. Az útdíjjal érintett cégek közül már többen is tájékoztatták erről az egészségügyi intézményeket, amelyek semmilyen kompenzációban nem részesülnek a megnövekedett kiadások ellentételezésére.

Mégsem mentesülnek az állatot szállítók
„Nagy problémát jelent számunkra, hogy a korábbi nyilatkozatokkal ellentétben az útdíjfizetést szabályozó végrehajtási rendeletből kikerült az élőállat-szállítás mentessége. Emiatt arra számítunk, hogy a baromfi kilója 5–10 forinttal drágulni fog” – nyilatkozta lapunknak Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnöke. Hozzátette: „már hónapokkal ezelőtt végeztünk számításokat, e szerint a rendszer 2,5–3 milliárd forint többletterhet ró a baromfiiparra. Ezt a számítást több minisztériumnak is elküldtük, de választ nem kaptunk”.

A mától hatályos rendelet szerint azok a mezőgazdasági termelők mentesülhetnek az útdíj megfizetése alól, amelyek éves árbevétele legalább 50 százalékban mezőgazdasági főtevékenységből származik. A díjköteles útszakaszok használatára ők az illetékes jegyzőtől kérhetnek meghatározott termények szállítását lehetővé tevő hatósági bizonyítványt. Ez a kérelemben meghatározott termény betakarításának idejéig, de legfeljebb 30 napig érvényes.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.