BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiosztásra váró Malév-útvonalak - a Wizz Air nyerhet

A fapados légitársaságoknak köszönhetően a vártnál jobban alakul a budapesti repülőtér utasforgalma. A Malév-jogok kiosztása tovább javíthatja a mutatókat

Egyelőre úgy tűnik, nem a legrosszabb forgatókönyv érvényesül a budapesti repülőtéren. A nemzeti légitársaság leállása utáni pesszimista jóslatoknál valamivel szerencsésebben alakul az utasforgalom a Budapest Airportnál. Ez elsősorban a fa­pados légitársaságoknak köszönhető. Tovább javulhat ez a mutató, ha a Nemzeti Közlekedési Hatóság kiosztja a Malév repülési jogait.

A Népszabadság értesülései szerint a Wizz Air már megkapta az izraeli, ukrajnai és oroszországi repülési jogot, de ezt lapunknak sem Daniel de Carvalho, a magyar gyökerű légitársaság szóvivője, sem a Budapest Airport nem erősítette meg. Az biztos, hogy a döntés határideje hamarosan lejár. Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója korábban nem csinált titkot abból, hogy Moszkvára, Kijevre, Tel-Avivra és Isztambulra is benyújtották a légügyi hatósághoz az igényüket. Reményeik szerint szeptemberben döntés születhet.

Az Európai Unión túli, kétoldalú repülési jogok megszerzése a Budapest Airportnak is jó hír lehetne, de a reptér üzemeltetője túlzottan lassúnak tartja az eljárást. Többször kifogásolták, hogy hét hónappal a Malév csődje után még mindig nem ítélték oda az államközi szerződések által szabályozott útvonalak egyikét sem a légitársaságoknak. A Liszt Ferenc repteret üzemeltető cég vezérigazgatója, Jost Lammers korábban a Malév repülési jogainak rendezetlenségét is azokhoz a körülményekhez sorolta, amelyek rontják a Budapest Airport régiós versenyhelyzetét.

„A Liszt Ferenc reptéren az idén a második negyedévben 24 százalékkal kevesebb járat közlekedett, mint egy évvel korábban, az utasok száma azonban csak 3,5 százalékkal csökkent” – derült ki a KSH legfrissebb adataiból. Az első fél évben a járatok száma éves összehasonlításban 23 százalékkal, az utasoké 4 százalékkal esett vissza. A második negyedévben összesen 19 710 járat érkezett és indult a reptérről, míg egy évvel korábban számuk meghaladta a 25 700-at. Az érkező és induló utasok száma 2,1 millió volt, szemben a tavaly azonos időszaki 2,2 millióval.

A Budapest Airport augusztus eleji előrejelzésében a forgalom 10–13 százalékos visszaesésével számolt az idén, miután gyakorlatilag a teljes átszálló forgalom (99 százalék) elveszett Budapesten. A fel- és leszállásoknál a 20 százalékot meghaladó visszaesés az üzemeltető szerint tíz év visszalépést jelent. A diszkont légitársaságok részaránya az utasforgalomból a tavalyi 26 százalékról 2012 júliusára 53 százalékra emelkedett.

„Újabb járatok érkeznek Budapestre a téli menetrendi időszakban, és még az ősszel növeli a járatai sűrűségét több légitársaság is” – közölte a Budapest Airport. Heti kettőről háromra emeli budapesti járatainak számát a svájci SkyWork Airlines. A másik újdonság az orosz Ural Airlines, amelynek Airbus A 320 típusú gépei egyelőre hetente egyszer közlekednek majd Jekatyerinburg és Budapest között. A Ryanair 25 úti célra repül Budapestről, közöttük új járat lesz a frankfurti. Az ír légitársaság vezérigazgatója, Michael O’Leary kritizálta a Budapest Airportot az általa magasnak tartott díjai miatt. Véleménye szerint a reális ár kétszeresét kérik a szolgáltatásaikért.

Új üzletek sora

Nagy változást tapasztalhatnak azok az utasok, akik a következő hetekben a budapesti repülőtérről indulnak. Szeptemberben és októberben sorra nyílnak az új üzletek a 2A Terminál tranzitterületén. A paravánok mögött már több helyen árulkodnak a feliratok: hamarosan ékszereket, elektronikai termékeket vagy éppen kozmetikumokat kínáló üzletek nyitják meg kapuikat. Az utasok így már a SkyCourtból a beszállókapuk felé indulva, a 2A terminál területén járva is igazi nemzetközi repülőtéri környezetben sétálhatnak.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.