BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Uniós büntetés kartellezőkre

Tizenhárom globálisan működő logisztikai és szállítmányozási társaság összesen 169 millió eurós büntetést kapott az Európai Bizottságtól egy antitröszteljárás keretében. A szervezet szerint a társaságok kartellt alkotva éveken át közösen határozták meg az Európából induló szállítmányok fuvarköltségét.

Tizenhárom logisztikai és szállítmányozó társaságot büntetett meg az Európai Bizottság egy antitrösztejárás keretében – számolt be a Reuters. A UPS, a Panalpina, az Expeditors, a Kühne + Nagel, a Nippon Express, az Agility, a UTi, a DSV Air Samp; Sea SAS, Yusen Shenda Air Samp; Sea Service, a CEVA/EGL, a Schenker AG, a Hellmann Worldwide Logistics és a Kinetsu World Express alkotta tömörülés 169 millió eurós büntetést kapott, mert a gyanú szerint kartellezésben vettek részt. Az eljárás a Deut­sche Post leányvállalatának, a DHL-nek a bejelentésével indult meg, amely szintén részese volt a kartellezésnek, mivel azonban értesítette a szabályozó testületet, megmenekült a pénzbüntetéstől. A lépést a hírügynökség kérdésére a DHL-nél megerősítették.

Az Európai Bizottság még 2010 februárjában azzal vádolta meg a társaságokat, hogy a légiüzletágak a szolgáltatások árának megállapításakor közösen alakították ki a fuvardíjak mértékét 2002 és 2007 között, ezzel megszegve az EU antitröszt-előírásait. A felvetés szerint az Európából az Egyesült Államokba, Kínába és Hongkongba, valamint a Nagy-Britanniából a nem európai célállomásokra indított küldemények fuvardíjainak meg­állapításakor merült fel az összejátszás ténye négy különböző díjszabási tételnél. A vizsgálat olyan részletekre is fényt derített, hogy az együttműködő szolgáltatók a szerződéses partnereiket egy úgynevezett „kertészeti klubban” tartották nyilván, s minden egyes ügyfelet különböző zöldségek neveivel kódoltak, amikor a fixált árakat egyeztették velük kapcsolatban.

Az európai gyanúsítási eljárást megelőző három évben több razziát is tartottak a közreműködő logisztikai és szállítmányozó vállalatoknál. Miután bebizonyosodott a szabályellenes magatartás, a cégekre éves árbevételük 10 százalékának megfelelő összeget róttak ki büntetésként. A bizottság döntése kapcsán több megvádolt, és az ügyben elmarasztalt társaságot is megkeresett a Reuters. „A UPS mindenkori gyakorlata az volt, hogy az ilyen esetekben teljes mértékben együttműködik a kormányzati szervekkel, és a jövőben is így teszünk” – mondta Norman Black szóvivő. A Panalpina későbbre ígért reagálást, míg a Kühne + Nagel és az Expeditors elzárkózott a döntés kommentálásától.

„Válság idején az egyik legfontosabb feladatunk az, hogy a kartellek által alkalmazott bújtatott adókat leleplezzük és véget vessünk azok a gazdaságra gyakorolt hatásinak” – hangsúlyozta Joaquín Almunia, az EU versenypolitikai biztosa közleményében. A kartellező csoport ténykedése miatt nagyon sok európai exportőr és kereskedő károsodhatott, ugyanis a megállapodások igen fontos kereskedelmi útvonalakra vonatkoztak – tette hozzá.

A közös árképzés miatt a szabályozó testületek az Egyesült Államokban és másutt is eljárást kezdeményeztek az említett vállalkozások közül több ellen. A Panalpina, a Kühne + Nagel, az EGL, valamint a Schenker tagja volt azon hat cégnek, amelyeket 2010 őszén marasztalt el az amerikai igazságügyi minisztérium, valamint nagyjából ugyanakkor Új-Zélandon is indult eljárás a logisztikai cégek ellen.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.