BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Krízisben a Forma–1

Bár az elmúlt esztendőkben ismét számottevően nőtt a Forma–1-be áramló szponzori pénzek összege, szakértők szerint nem kizárt, hogy hamarosan újabb fordulat jön a piacon.

Újragondolja globális szponzori tevékenységét a közeljövőben a Vodafone – jelentette be a távközlési társaság a hét elején. A brit cég esetleges irányváltásának kárvallottja egyértelműen a Forma–1 lehet, jelenleg ugyanis a McLaren F1-es csapatának támogatása a társaság legfontosabb sportszponzori tevékenysége. A csoport legutóbb 2010-ben hosszabbította meg szerződését a wokingi istállóval, a kontraktus azonban 2013-ban ismét kifut, s elképzelhető, hogy elmarad a prolongálás.

Bár hosszú távú következtetéseket nem érdemes levonni, kétségtelen tény, hogy egyre több vállalatban merülnek fel kételyek a Forma–1 támogatása, és általában a sportszponzoráció hatékonyságával kapcsolatban, ez pedig egyértelműen a gazdasági válság egyik hosszabb távú hatása.

A krízis egyébként igencsak megviselte az F1 szponzori piacát, a száguldó cirkuszt ugyanis 2008 és 2010 között tömegével hagyták el a korábban dollármilliókat elköltő cégek. Távozott a sorozatból a 2009 előtt saját istállót üzemeltető Honda, Toyota és BMW, de búcsút intettek az F1-nek a pénzügyi szektor legnagyobbjai is, mint az ING, a Royal Bank of Scotland (RBS), vagy éppen a Credit Suisse. Mindennek eredményeként becslések szerint két év alatt bő 1 milliárd dollár párolgott el a Forma–1-es csapatok éves büdzséjéből, s bár az előző két szezonban már ismét bővülést regisztráltak a teamek, a válság előtti szintet még mindig nem sikerült elérni.

Szakértők szerint ráadásul elképzelhető, hogy erre a jövőben sem kerül sor. Bár a legtöbben még az idei szezon elején is úgy kalkuláltak, hogy 2012-ben ismét erőre kaphat az F1 szponzori piaca, a Vodafone mostani bejelentését sokan komoly figyelmeztetésnek vélik. A távközlési cég lépése ugyanis újabb bizonyítéka annak, hogy a vállalatok ugyan most már kevésbé fogják vissza hirdetési költéseiket, mint a krízis első éveiben, a különböző marketingeszközök hatékonyságát azonban sokkal komolyabban megvizsgálják, mint 2008 előtt. Márpedig a száguldó cirkusz támogatásának hasznát viszonylag nehéz mérni, ami miatt a sorozatról sokan állították már korábban is, hogy kiemelkedően drága kommunikációs csatorna. A válság kirobbanását követően például elemzők a soha nem látott összegű veszteségeket elkönyvelő RBS bukásának egyik okaként tüntették fel a hatalmas összegeket felemésztő F1-szponzorációt.

Mindenesetre a Vodafone távozása komoly érvágás lenne a McLaren és az egész sportág számára, a mobiltársaság ugyanis a Forma–1 egyik legbőkezűbb szponzora. A cég becslések szerint éves szinten 75–80 millió dollárt költ az istállóra, illetve a pálya melletti hirdetésekre, ennél többet pedig csak a Marlboro fordít az F1 támogatására (a dohánycég állítólag kilenc számjegyű összeget öl minden esztendőben a sportágba).

Szakértők szerint fontos ugyanakkor azt is megjegyezni, hogy a sorozatban arányaiban még mindig kevés feltörekvő országbeli vállalat van, az ilyen cégek azonban egyre aktívabban érdeklődnek a Forma–1 iránt, így a brazil, orosz, indiai, maláj vagy éppen kínai társaságok feltűnése akár hosszabb távon is növekedési pályára állíthatja az F1 szponzori piacát.

A vízilabda is?

A Vodafone lépése nem veszélyezteti a magyar vízilabda-válogatott támogatását, mivel ilyen esetekben a helyi leánycég, itt a Vodafone Magyarország dönthet. A cég egyébként a hazai sikersportág támogatását eredményesnek ítéli meg, de a szerződés jövőbeni meghosszabbítása a csapat teljesítményén túl a távközlési cég pénzügyi teljesítményétől is függ. Utóbbi nem biztos, hogy sok bizakodásra ad okot, a magyar leány eredménye ugyanis már 2010-ben veszteségbe fordult, s a júliustól életbe lépő távközlési adó tovább ronthatja a számokat.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.