BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Real Madrid kaszálta a legnagyobb bevételt

A Real Madrid az első sportklub a világon, amelynek az éves árbevétele átlépte az 500 millió eurót – derül ki a Deloitte Football Money League nevezetű összeállításából. A Real Madrid immár sorozatban nyolcadszor lett a legnagyobb bevételű labdarúgó klub, így beállította a korábban szintén egymás után nyolcszor is regnáló Manchester United csúcsát (1996-97 és 2003-04 között).

A világ húsz legnagyobb bevételével rendelkező labdarúgó klubjának összbevétele 4.8 milliárd euró volt az előző idényben (ebben a szezonban már átlépheti az ötmilliárdos összeget), ami tíz százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi felméréshez képest a válság ellenére. A Deloitte először 1996-97-es szezon után adott ki ilyen felmérést, azóta a top 20 klub összességében megnégyszerezte a bevételeit. Az élboly Európa öt legerősebb bajnokságából kerül ki, Angliát 7, Olaszországot 5, Németországot 4, míg Spanyolországot és Franciaországot 2-2 csapat képviseli.

A 20 leggazdagabb klub adta az európai futball piac összebevételének az egynegyedét a 2011/2012-es szezonban. Az élmezőnyben egyébként csak 8 klubnak csökkent a bevétele a korábbi vizsgált időszakhoz képest. Ez is inkább annak tudható be, hogy kevésbé sikeresen szerepeltek a nemzetközi kupákban, így kevesebb pénzük lett a meccsbevételekből, a közvetítési jogokból és az európai szövetségtől (UEFA) származó pénzekből.

Két spanyolországi gigász

Az 1996-97-es idényben a Real bevétele 85 millió euró volt, ami az előző szezonban már 512,6 millió euróra nőtt. A Real Madrid az előző évhez képest 33.1 millió euróval (hét százalékkal) növelte bevételeit. A jegyeladásból származó bevételek 2.6 millió euróval nőttek, és 126.2 millió eurót jelentettek. A csapat ebben az idényben tudta megtörni a Barcelona hegemóniáját a bajnokságban. A televíziós közvetítési jogokból, a Bajnokok Ligája részvételből és a nemzetközi barátságos mérkőzésekből származó bevételek elérték a 199.2 millió eurót, ami 15.7 millió euróval több, mint az egy évvel korábbi. A bevétel növekedése egyebek között a csapat jobb szereplésének köszönhető korábbi évekhez képest az európai kupaporondon mivel a BL- elődöntőig sikerült eljutni. Másrészt a Kínában, az Egyesült Államokban, a Közel-Keleten (Kuvait) és az Európában tett túrák jelentős bevételeket hoztak. A kereskedelmi bevételek 14.8 millió euróval növekedtek, és 187.2 millió eurót tettek ki.

Főként a szponzori és a reklámszerződésekből befolyó összegek emelkedtek jelentősen, a Deloitte szerint azért, mert a jelenlegi gazdasági környezetben a globális kereskedelmi márkák szívesen lesznek egy olyan klub partnerei, mint a Real Madrid. Jelentős bevételt hoztak az Emirates Airlines-szal és a BVA spanyol bankkal kötött szerződések. Az Adidas-szal kötött szerződést hét évvel meghosszabbították a 2019-20-as szezonig, de új kontraktus lesz a bwinnel is. A Real egyébként a Bernabeu stadionjának a bővítését is tervezi. 

A Barcelona 483 milliós bevétele 32,3 milliós növekedést jelent az elmúlt évhez képest. Az elmúlt évek sikerei (14 trófea még Pep Guardiola vezetésével) gigantikus bevételeket hoztak. A mezek reklámfelületére világcsúcsot jelentő évi 30 millió eurós szerződésük van a Qatar Investmenttel. 2013/14-től már a Qatar Foundation és a Qatar Airways is fizetni fog a feliratokért. A klub közvetítésekből származó forrásai csökkentek, mivel a korábbi idényhez képest ezúttal az elődöntőben már lemaradt a Bajnokok Ligája fináléjáról (BL-győztesként 51 millió eurót kaptak az UEFÁ-tól, az előző idényben az elődöntőért már csak 40,6 milliót).

A Premier League klubjai dominánsak

A spanyol ligát csak a két klub képviselő az elitmezőnyben, amelyből a Valencia most hullott ki. A két gigaklub és a többiek között egyre mélyül a szakadék, főként a televíziós bevételek elosztása miatt, amit a többi klub szeretne az angol élvonalhoz hasonlóan egyenlőbben elosztani. Az angol Premier Legue-t nem véletlenül képviseli a legtöbb klub az élmezőnyben (a top 30-ban már az Evertonnal, az Aston Villával, a Fulhammel és a Sunderlanddel együtt már 11 klub). Az angol élvonal klubjai a következő idénytől három évre 3,7 milliárd eurót kapnak a hazai közvetítési jogokból, 70 százalékkal többet, mint a korábbi kontraktusban. A nemzetközi kupák közvetítéseivel már több mint 6,1 milliárdot kaszálhatnak a Premier League csapatai. Minden egyes klub 24,7 és 37 millió euró közötti összeghez juthat így szezonként, így lehetséges, hogy akár még a korábbi csúcsot jelentő 8 angol klubnál is több csapat végezhet majd a bevételeket tekintve az első 20-ban. A német Bundesligában szintén új, 50 százalékkal több pénzt hozó szerződést kötnek a közvetítési jogokért, így a német csapatokból is várhatóan többen fogják megközelíteni az élbolyt.

Világcsúcsszerződés a Manchester Unitednél

A Manchester Unitednek 28,9 millió euróval sikerült egy év alatt növelni a bevételeit 396 millió euróra. Az MU hét éves új szerződést köt mezeinek szponzorfelirataiért cserében, a General Motors (Chevrolet) új világcsúcsot jelentő szezonkénti 54 millió eurót fog fizetni már a 2014/15-ös idényben. Az előző idényben a DHL-lel kötöttek szponzori szerződést szezononként 12,3 millió euró értékben. A regionális média és mobiltelefonszerződések további 25,5 millió érnek. Az Aon-nal kötött kontraktus a 2014/15-ös idénytől megduplázódik, értéke így 24,7 millió euró lesz. átmenetileg is gazdagodik a klub addig az Aon-tól két szezonra 14,8 millió euróval. A klub a DHL-lel is tárgyalásban van egy új szponzori szerződésről. A 75387 átlagnézőszám 4,9 millió eurós bevételt hozott. Az új szerződéseknek köszönhetően az MU még a két spanyol riválisát is megelőzheti.

A 368 millió eurós bevétellel negyedik Bayern München az összes többi riválisát megelőzi a kereskedelmi bevételek területén. A bajor klub az első, amely meghaladta ezen a téren a 200 millió eurós összeget (201,6 millió euró). A merchandise bevételek (például a mez és egyéb relikviák eladásából) egy év alatt például 13,5 millió euróval nőttek 57,4 millió euróra. A szponzoráció és hirdetések értéke 10,4 millió euróval nőttek. Az Adidastól évente például 25 millió eurót kapnak 2020-ig. Négy évig szezonként 30 millióval támogatja őket a Deutsche Telekom 2017-ig. Szponzoruk még az Imtech, a Samsung és a Paulaner is.

Az ötödik, BL-címvédő Chelsea 14 százalékkal 322,6 millió euróra növelte egy év alatt bevételeit. A trófea összesen 59,9 millió eurót hozott Roman Abramovics klubjának az UEFÁ-tól. A Premier League televíziós díjaiból 67,2 millió euróval részesült. A kereskedelmi bevételek 87,1 millió euróra nőttek az olyan szponzoroknak is köszönhetően mint a Gazprom, a Samsung, az Adidas, a Delta, az Audi, vagy a Singha. A mérkőzések bevételei az 41,478 átlagnézőnek (98 százalékos kihasználtság mellett) köszönhetően 96,1 millió euróra nőttek, ez mérkőzésenként 3,2 millió eurót jelentett. A későbbi összegeket növelheti, hogy a Chelsea 60 ezres új stadiont tervez, hogy megközelítse a Manchester United (mérkőzésenként 4,9 millió euró), vagy akár az Arsenal (4,1 millió euró) bevételeit.

Az elmúlt szezonban a Manchester City növelte a legjobban a bevételét (a 12. helyről a 7-re ugrottak a listán), mivel a 2011-12-es szezonhoz képest egy év alatt 116 millió euróval több folyt be a katari érdekeltségű klub kasszájába. A top 10-be került (a 13. helyről) a Juventus, amely főleg kitűnő szereplésének köszönhető (veretlenül megszerzett bajnoki cím). A saját stadionnal bíró Juventusnak az az előnye is megvan például a milánói klubokhoz (az Internazionale és az AC Milan nem rendelkezik saját arénával, mindketten a San Sirót bérelik), mivel így kevesebb nézőszámmal is jelentős meccsbevételt generálnak. A Schalke 04 viszont azért került hátrébb, mivel a korábbi elődöntős BL-szerepléshez képest ezútttal gyengébben teljesített a nemzetközi kupaporondon.
A Dortmundnak van a világon a legmagasabb átlagnézőszáma meccsenként, 79860 fővel. Ez a német klubnak 31,4 millió eurós bevételt jelent.


Az orosz és a brazil klubok zárkózhatnak fel

A Deloitte szerint a top 20-ba felzárkózni az orosz, illetve a brazil bajnokságból lehetséges. A következő kék világbajnokságot ezekben az országokban rendezik, ami jelentősen felfutathatja a labdarúgást Brazíliában, illetve Oroszországban. Mindkét országban (ezenkívül még a török élvonalba) már most jelentős tőkék áramlanak. A top 20-at egyébként a spanyol Valencia (111,1 millió euró), a portugál Benfica (111,1 millió), a spanyol Atletico Madrid (107,9 millió), a holland Ajax (104,1 millió) bevétellel  követik. Újabb nemzetként a török Galatasaray (95,1 millió euró) a 30., míg a brazil klubvilágbajnok Corinthians (94,1 millió euró) a 31. helyen szerepel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.