BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gondot okoz a vidéki szállodáknak a SZÉP-belépés

Nem lendített a belföldi turizmuson a SZÉP kártya sem. Júniusban kismértékű növekedés volt a vendégszámban a külföldi vendégeknek köszönhetően.

„Júniusban tovább nőtt a külföldi, és csökkent a belföldi kereslet a kereskedelmi szálláshelyeken” – derült ki a KSH friss jelentéséből.

A vizsgált időszakban kismértékű növekedés volt a vendégszámban a külföldi vendégeknek köszönhetően. A belföldi forgalom visszaesése miatt mégis összességében 0,5 százalékkal csökkent a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma. „A működő kereskedelmi szálláshelyek közül a vizsgált időszakban még 2222 egység fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket, és 1774 egység Széchenyi Pihenőkártyát, a belföldi vendégek 857 millió forint értékben fizettek ezen fizetőeszközökkel, melyből az üdülési csekkek aránya 24 százalék volt” – közölte a KSH.


Azt is látni kell, hogy a budapesti szállodalobbi komoly elszívóerővel bír. A vidéki szállóhelyek nagyon nehézkesen tudnak bekerülni abba a körbe, ahol a SZÉP kártyát lehet használni. Az üdülési csekk kiesését egyelőre messze nem pótolja az új cafeteria elem bevezetése. A szállodaszövetség szerint azért lehet arra számítani, hogy a kártya felhasználása augusztusban nőni fog. A balatoni foglalási adatok okot is adnak a reményre.


Figyelembe véve a szálláshelyek idei forgalmáról rendelkezésre álló adatokat, az ágazatnak minden olyan eszközre szüksége lenne, amely a belföldi forgalom élénkülése irányába hat, ugyanis a foglaltság ágazati szinten továbbra is a kritikus 50 százalék alatt áll. A külföldi vendégek 1069 ezer vendégéjszakát töltöttek el hazánkban, számuk 3,2, az éjszakáké pedig 1,9 százalékkal nőtt 2011 júniusához viszonyítva. A vendégéjszakákban mért vendégforgalom fele, a szállásdíjbevétel kétharmada származott a külföldiektől. A legjelentősebb küldő országokból: Románia, Ausztria, Németország, továbbá az Amerikai Egyesült Államokból érkező vendégek éjszakáinak száma csökkent, miközben az Egyesült Királyságból, Csehországból, Oroszországból és Olaszországból hazánkba látogató vendégek eltöltött éjszakáinak száma nőtt. A külföldi vendégek száma a turisztikai régiók többségében csökkent.


Júniusban a belföldi vendégek 1026 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, ez a teljes vendégforgalom 49 százaléka. Számuk 1,6, az éjszakáké 3 százalékkal csökkent az egy évvel ezelőttihez képest. A vendégforgalom visszaesése kilenc turisztikai régióból hetet érintett.


Budapesten a vendégforgalom jelentős részét fogadó három–öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára júniusban 10 ezer és 38 200, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 5200 és 30 300 forint között alakult, ami 34–130, illetve 18–103 eurónak felelt meg. Vagyis nemzetközi összehasonlításban még mindig nagyon alacsonyak a szállodai szobaárak.
Összességében azért nem panaszkodhat a szállodaipar, ugyanis 25,2 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 14,4 milliárd forint volt. „A 2012-es esztendő első félévihez hasonló hullámzó folyamatok fennmaradását várják a szállodák az év hátralévő részére is. Vidéken inkább a foglaltság javulásában, a fővárosban a nyomott árak emelkedésében bíznak az üzemeltetők” – derül ki a Magyar Hotel Monitor modellezéséből.

Budapest verhetetlen

A tavalyi vendégéjszakaszámok alapján Budapest, Hévíz és Hajdúszoboszló vezeti a legnépszerűbb városok listáját – közölte a Magyar Turizmus Zrt. A belföldi utazók körében Budapestet Hajdúszoboszló és Siófok követte. A külföldiek körében Budapest mellett 2011-ben is a gyógyfürdővel rendelkező, illetve a Balaton közeli települések voltak a legnépszerűbbek. A vendégéjszakaszámok alapján az látszik, hogy a nagyvárosok közül a legnépszerűbb 20 város listáján Győr a 11., Debrecen a 12., Szeged a 14., Miskolc a 15., Pécs a 16. helyen áll.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.