BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem létezik titkos Malév-záradék?

Egymásnak ellentmondó állítások hangzanak el arról, létezik-e a budapesti repülőtér vagyonkezelői szerződéséhez tartozó Malév-záradék. Ami biztos: a Ryanair a 2-es terminálról startol.

Bizalmas volta miatt csak a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a Budapest Airport (BA) Zrt. valamennyi tulajdonosa közös beleegyezésével lehetne nyilvánosságra hozni a budapesti repülőtér vagyonkezelői szerződését, és ha létezik, akkor annak titkos záradékát. A BA Zrt. magát felfedni nem akaró alkalmazottja ugyanakkor lapunknak elmondta: ilyen záradék nem létezik. Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos egyik munkatársa viszont hangsúlyozta: a szerdán bemutatott dokumentum annyira létezik, hogy éppen ott van az asztalán. A 2007-ben kötött szerződés a kormánybiztos szerint arra az esetre szab konkrét terheket az államra, amikor a Malév felszámolása megindul. Összesen közel 800 milliárd forintot kellene visszafizetnie az államnak a repteret üzemeltető BA Zrt. tulajdonosai, főleg a német Hochtief cég felé. Az biztos, hogy folyamatosak a tárgyalások a Malév leállása nyomán kialakult helyzet kezeléséről a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a BA Zrt. tulajdonosai között. „A szaktárca az állami mozgástér korábban lefolytatott vizsgálata nyomán egy ésszerű, vállalható kompromisszum kialakítására törekszik” – fogalmazott az NFM. Az éves szinten elveszített 1,5 milliónyi átszállóutas-forgalom azonban rendkívül nehéz pénzügyi helyzetet teremt a repülőtér számára. „Lyuk tátong az üzleti tervünkön, és készek vagyunk tárgyalni minden légitársasággal, amely szeretne új járatokat indítani a budapesti repülőtérről” – hangsúlyozta Kam Jandu, a BA Zrt. légiközlekedési igazgatója.

Valószínűleg korai még győztest hirdetni a Ryanair és a Wizz Air közötti harcban, de tegnap az ír fapados társaság „csapott oda” a magyarnak. A cég vezérigazgatója, Michael O'Leary ugyanis bejelentette: a kormánytól kapott adókedvezménynek köszönhetően 350 millió dolláros beruházással február 17-én megnyitja budapesti bázisát, ahol 5 repülőgép állomásozik majd. Három már jövő péntektől, két új Boeing 737-es pedig március közepén érkezik a gyárból. Összesen 32 célállomás lesz elérhető a légitársaság kínálatában. A Ryanair ráadásul a repülőtér kettes terminálját használja, de azt, hogy milyen feltételekkel, üzleti titokra hivatkozva nem közölte. „A veszteséges Wizz Air nem fog tudni versenyre kelni a Ryanairrel sem árakban, sem költségekben, sem pedig pontosságban” – mondta magabiztosan Michael O'Leary. Szerinte a nyári menetrend végére már látják, hogy mely útvonalakon éri el a férőhely-kihasználás a 75-80 százalékot, és azt követően gondolkodnak el más célállomáson. Tudni kell: alig öt-hat nappal a nemzeti légitársaság leállása után a Budapestről kiinduló korábbi Malév-járatok kapacitásának több mint 60 százalékára érkezett már új légitársasági igény, illetve ajánlat.

Nincs veszélyben a charterszezon

A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) azzal számol, hogy nem éri kár a nyári charterutasokat a Malév leállása kapcsán, mivel már elkezdték az átfoglalásokat – közölte Molnár Gabriella elnök. Az eset az utazási csomagok esetében vis maiornak tekinthető, így az utazási irodákat nem terheli felelősség vagy visszatérítési kötelezettség. Hangsúlyozta: az irodáknak azonban nem érdeke, hogy ne szervezzék meg az utakat, így mindent megtesznek, hogy lehetőleg hasonló kondíciókkal elutazhassanak az ügyfelek. A MUISZ azzal számol, a veszteség nem olyan nagy, hogy bármelyik irodát padlóra küldené.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.