Bizalmas volta miatt csak a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a Budapest Airport (BA) Zrt. valamennyi tulajdonosa közös beleegyezésével lehetne nyilvánosságra hozni a budapesti repülőtér vagyonkezelői szerződését, és ha létezik, akkor annak titkos záradékát. A BA Zrt. magát felfedni nem akaró alkalmazottja ugyanakkor lapunknak elmondta: ilyen záradék nem létezik. Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos egyik munkatársa viszont hangsúlyozta: a szerdán bemutatott dokumentum annyira létezik, hogy éppen ott van az asztalán. A 2007-ben kötött szerződés a kormánybiztos szerint arra az esetre szab konkrét terheket az államra, amikor a Malév felszámolása megindul. Összesen közel 800 milliárd forintot kellene visszafizetnie az államnak a repteret üzemeltető BA Zrt. tulajdonosai, főleg a német Hochtief cég felé. Az biztos, hogy folyamatosak a tárgyalások a Malév leállása nyomán kialakult helyzet kezeléséről a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a BA Zrt. tulajdonosai között. „A szaktárca az állami mozgástér korábban lefolytatott vizsgálata nyomán egy ésszerű, vállalható kompromisszum kialakítására törekszik” – fogalmazott az NFM. Az éves szinten elveszített 1,5 milliónyi átszállóutas-forgalom azonban rendkívül nehéz pénzügyi helyzetet teremt a repülőtér számára. „Lyuk tátong az üzleti tervünkön, és készek vagyunk tárgyalni minden légitársasággal, amely szeretne új járatokat indítani a budapesti repülőtérről” – hangsúlyozta Kam Jandu, a BA Zrt. légiközlekedési igazgatója.
Valószínűleg korai még győztest hirdetni a Ryanair és a Wizz Air közötti harcban, de tegnap az ír fapados társaság „csapott oda” a magyarnak. A cég vezérigazgatója, Michael O'Leary ugyanis bejelentette: a kormánytól kapott adókedvezménynek köszönhetően 350 millió dolláros beruházással február 17-én megnyitja budapesti bázisát, ahol 5 repülőgép állomásozik majd. Három már jövő péntektől, két új Boeing 737-es pedig március közepén érkezik a gyárból. Összesen 32 célállomás lesz elérhető a légitársaság kínálatában. A Ryanair ráadásul a repülőtér kettes terminálját használja, de azt, hogy milyen feltételekkel, üzleti titokra hivatkozva nem közölte. „A veszteséges Wizz Air nem fog tudni versenyre kelni a Ryanairrel sem árakban, sem költségekben, sem pedig pontosságban” – mondta magabiztosan Michael O'Leary. Szerinte a nyári menetrend végére már látják, hogy mely útvonalakon éri el a férőhely-kihasználás a 75-80 százalékot, és azt követően gondolkodnak el más célállomáson. Tudni kell: alig öt-hat nappal a nemzeti légitársaság leállása után a Budapestről kiinduló korábbi Malév-járatok kapacitásának több mint 60 százalékára érkezett már új légitársasági igény, illetve ajánlat.
Nincs veszélyben a charterszezon
A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) azzal számol, hogy nem éri kár a nyári charterutasokat a Malév leállása kapcsán, mivel már elkezdték az átfoglalásokat – közölte Molnár Gabriella elnök. Az eset az utazási csomagok esetében vis maiornak tekinthető, így az utazási irodákat nem terheli felelősség vagy visszatérítési kötelezettség. Hangsúlyozta: az irodáknak azonban nem érdeke, hogy ne szervezzék meg az utakat, így mindent megtesznek, hogy lehetőleg hasonló kondíciókkal elutazhassanak az ügyfelek. A MUISZ azzal számol, a veszteség nem olyan nagy, hogy bármelyik irodát padlóra küldené.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.