Minden évben hoz valami újat a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, ami miatt izgulhatnak a piaci szereplők. Az idén a vasárnapi díjhirdetés és az egyelőre csak törvénytervezet formájában létező baleseti adó nehezíti a biztosítók életét. A biztosítóknak a kgfb-ről szóló törvény szerint legkésőbb október 30-án közzé kell tenniük a következő évre szóló díjaikat két országos napilapban és a honlapjukon.
A vasárnapi díjhirdetés egyik nehézsége, hogy a megjelenő országos napilapokból szegényes a választék, így az eddigi hírek szerint a biztosítók a Borsban és a Nemzeti Sportban publikálják majd a tarifatáblázatokat a korábban megszokott Népszava és Magyar Hírlap helyett. Megtehetnék persze azt is, hogy mind a 14 piaci szereplő közösen úgy dönt, már pénteken vagy szombaton megjelenteti a díjait, a baleseti adó miatti bizonytalanságok és az éles verseny miatt azonban valószínűleg az utolsó pillanatig kivárnak a cégek.
Az új közteher révén 27 milliárd forintot kíván beszedni a kormány a kgfb-piac szereplőin keresztül az autósoktól, és a befolyt összegből a tervek szerint az egészségkassza hiányát csökkentenék. Az adó alapja az éves
biztosítási díj, a közteher ennek a 30 százaléka. A biztosítók a meghirdetett díjaikba a közterhet nem építik majd bele, de az adót persze kiszámlázhatják az autósoknak, ha megszületik a jogszabály.
Hogy az idei kgfb-kampányban hogyan alakulnak a díjak, arról megoszlik a szakemberek véleménye. A biztosítási alkuszok szerint a baleseti adó fokozhatja az árversenyt, hiszen minden egyes megspórolt forint valójában 1,3 forintnyi megtakarítást jelent majd a váltó autósnak. Tavaly már rekordalacsony szintre kerültek a kgfb-díjak, a kampány idején az átlagos tarifa 17 ezer forint környékére süllyedt, de több alkuszcég is arra számít, hogy – legalábbis egyes szegmensekben – további 5-7 százalékos mérséklődés lesz a díjakban. Egy-két éven belül viszont a piaci szereplők már az árak emelkedését prognosztizálják, a jelenlegi szintek mellett ugyanis a legtöbb biztosító már képtelen elérni a tulajdonosok által elvárt profitot a kötelezőn.
Ami javíthat a helyzeten, hogy az ügyfelek számára a felmérések szerint egyre fontosabb a díj mellett a szolgáltatás minősége is. Hiába hasonlították a kgfb-t eddig is sokan az adóhoz, a Xallis Consulting felmérése alapján ma már az ügyfelek alig ötöde választ ilyen biztosítást pusztán az ár alapján, a minőség, illetve az ár-érték arány jóval fontosabb a számukra. Ezt a tendenciát még jobban megerősítheti a Legfelsőbb Bíróság néhány napja hozott határozata, amelyben kimondta, a közúti balesetek károsultjai kártérítést nemcsak a felelős autós biztosítójától, de magától a károkozótól is követelhetnek.
Vagyis ha az olcsó kötelezőt kínáló biztosító – ahogy azt a MÁV ÁBE-nál néhány éve láthattuk – csődbe megy és nem képes kifizetni a kártérítést, a baleset vétlen szereplője követelheti jussát közvetlenül a biztosított ügyféltől is. A számla pedig magas lehet, hiszen egy összetört autó megjavítása több millió forintba is kerülhet, de egy súlyosabb személyi sérülésnél akár életjáradék megfizetésére is kötelezhetik a károkozót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.