– Mozgalmasan kezdődött az év a Magyar Telekom számára. Először is eladta a montenegrói leányvállalatában lévő részesedését a Deutsche Telekom érdekeltségébe tartozó horvát távközlési társaságnak. Miért fordítottak hátat a montenegrói piacnak?
– Amikor megvettük a Crnogorski Telekomot, a jelenlegihez képest egészen más volt a piaci helyzet, és a meglévő szinergiákat is nagyon kedvezően ki tudtuk használni. Idővel a montenegrói leányvállalatunk növekedési lehetőségei mérséklődtek, másfelől most inkább a magyarországi működésre fókuszálunk.
– Nem azért adta el a Magyar Telekom a napjainkban kevésbé sikeres montenegrói vállalatot, hogy az ne rontsa a magyar cég pénzügyi eredményét?
– Az igaz, hogy a montenegrói vállalat pénzügyi teljesítménye az utóbbi időben mérséklődött, de a Magyar Telekom csoport életében ez nem volt egy meghatározó pénzügyi tényező. Annyi változás történik itthon a piacokon, hogy a magyarországi működést kell előtérbe helyeznünk.
–Ezek szerint nem azért váltak meg a cégtől, mert az veszélyeztette volna a Telekom részvényenkénti 25 forintos osztalékfizetési tervét?
– Amikor a 25 forintos osztalékról döntöttünk, nem volt ez elsődleges tényező a gondolkodásunkban, hiszen a tranzakcióra 2017-ben került sor, ami nem számít bele a 2016-os eredményekbe. De az is igaz, hogy ez mindenképpen segíti az osztalékterv megvalósítását, hiszen a tranzakcióból befolyt árat az eladósodottságunk csökkentésére szeretnénk fordítani, ami hatással van az osztalékunkra.
– Térjünk át egy másik területre! Pénzügyi szempontból milyen éve volt a Telekomnak?
– Egyelőre csak arról beszélhetek, ami a harmadik negyedévi eredményekből látszódott. Ez pedig az, hogy már tavaly intenzívebb lett a szereplők közötti verseny, emellett pedig a hálózatok további építéséről szólt az elmúlt év. Két év alatt egymillió újabb háztartáshoz jutott el a nagy sebességű, széles sávú vezetékes hálózatunk, miközben a 4G infrastruktúrát is tovább építettük, ami így országosan már a lakosság 98 százaléka számára elérhető kültéren. A lakosság közel 30 százaléka részére még az ennél is gyorsabb 4G + hálózat is rendelkezésre áll. Jelenleg körülbelül másfél millió 4G-t használó ügyfelünk van, ami jelzi a szolgáltatás iránti jelentős érdeklődést.
– Milyen potenciált lát a rendszerintegráció területén?
– A rendszerintegrációhoz kapcsolódó bevételek erősen függenek a projektektől. A digitalizációra a vállalkozások és a közigazgatási szereplők részéről egyre növekvő igény mutatkozik. A szereplők egyre többet hajlandók ilyen célokra fordítani, és a bizalmuk is nagyobb ahhoz, hogy informatikai jellegű beruházásokba kezdjenek. Idén e téren további növekedésre lehet számítani, hisz a cégek az ilyen fejlesztéseikhez jelentős uniós erőforrásokhoz juthatnak. Az is látható, hogy számos olyan uniós pályázat jelenik meg, amelyen mi is indulni fogunk.
– Melyek lesznek az idei év nagy trendjei a távközlési piacon?
– Az egyik ilyen trend mindenképpen az 5G, vagyis az eddig ismertnél is gyorsabb sebességű mobilinternet, amely, bár az idén még nem kerül kereskedelmi forgalomba, de a szereplők figyelmét felkeltette.
– Kik vagy mik hajtják az 5G-fejlesztéseket? Az ügyfelek, a fejlesztők, a távközlési piac szereplői?
– Az 5G egy másik trenddel van szoros összefüggésben: a „dolgok internetével” (Internet of Things), ahol a használati tárgyak, eszközök nagy része szenzorokkal lesz ellátva, és ezeket hálózatba kapcsolják. Az okosórák és a már most is ismert okoseszközök mellett az ipar, a mezőgazdaság, a szolgáltató szektor újabb területein is megjelenik az internet. Már folynak a smart cityvel vagy az önjáró autókkal kapcsolatos fejlesztések, és amikor ezek a projektek megvalósulnak, egyszerre több milliárd eszköz kapcsolódik majd a széles sávú hálózatokhoz, ezért a jelenleginél nagyobb kapacitásra lesz szükség: ehhez elengedhetetlen az 5G. Az 5G gyorsasága ráadásul késleltetésmentes, vagyis valós idejű kommunikációt tesz lehetővé, ami több precíziós eszköz távoli irányításában is kiemelt fontosságú.
– Mennyi idő kell Magyarországon az okosidők eljöveteléhez? Évtizedekre lesz szükség ehhez?
– Nem hiszem. Azt várom, hogy mindaz a technológiai fejlődés, amely más piacokon megfigyelhető lesz, Magyarországon is gyorsan, azokkal egy időben elterjed. Ráadásul ez kedvező hatással lesz a Magyarországon lévő különböző technológiai gyártócégek életére is.
– Azzal kezdtük a beszélgetést, hogy mozgalmasan indult az év, és a folytatás is az volt. A hatóság jelentős büntetést szabott ki a Telekomra a „legnagyobb 4G hálózat” szlogenű kampánya miatt.
– Amit ebben a reklámban állítottunk, nemcsak valós volt (amint azt a Gazdasági Versenyhivatal határozata is kimondja), hanem ellenőrizhető és tárgyilagos is, így nem értünk egyet a GVH döntésével, és azt bíróságon támadjuk meg. Szerintem nemhogy árt, hanem inkább használ a versenynek az, hogy a szolgáltatók reklámjaikban korrektül összehasonlítják a szolgáltatásaikat; a GVH döntése praktikusan ezt lehetetlenítené el. A Telekom büszke a 4G-lefedettségi versenyben elért sikereire, és célja, hogy a hálózatfejlesztés eredményeiről a jövőben is korrektül tájékoztassa az ügyfeleket.
– A most futó reklámjukban pedig arra biztatják az ügyfeleket, hogy mindegy, milyen az előhívószámuk, hozzák a Telekomhoz. Már csak egymástól elvéve lehet növekedni?
– Szolgáltatásainkat minél több ügyfél számára szeretnénk nyújtani, ilyen egyszerű, ez a lényege a mostani kampánynak.
– Magyarországon 11 millió fölött van a SIM-kártyák száma. Van ebben még tartalék?
– Természetesen, hisz azt látjuk, hogy más piacokon sem állt meg a mobilpenetráció 100 százalékon, nem ritka az akár 140-150 százalékos penetráció sem. Vagyis nem csak más kárára lehet növekedni, az egész piac is bővíthető.
– Tehát arra sem számítanak, hogy a Digi nem harap majd a Telekomba?
– A Digi mobilpiacra való belépésével minden bizonnyal fokozódik majd a verseny. De amikor a harmadik mobilpiaci szereplő anno megjelent magyar piacon, az együtt járt a penetráció növekedésével is.
– De az 1999-ben történt, amikor a mobilpiac nem volt ilyen érett.
– Igen, de abban az időben csak hang- és SMS-szolgáltatást nyújtottunk, ma pedig a széles sávú szolgáltatások dominálnak, és ezek terén még vannak, sőt most jönnek csak az igazi lehetőségek.
– A Telekom a hálózat összetettsége szempontjából eddig egyedülálló szereplő volt, de a Diginek is lesz vezetékes és mobil-infrastruktúrája. Ezzel egy új fejezet kezdődik a magyarországi távközlésben?
– Az mindig érdekes, mikor új szereplő lép be a piacra, úgyhogy szerintem egy izgalmas év elé nézünk. Ami viszont nem változik, az az, hogy olyan integráltságot, amit a Telekom kínál, egy versenytársunk sem hoz, így az új belépő sem.
– Mindezek eredményeként egy újabb, erősebb árversenyre készülhetnek az ügyfelek?
– A verseny és a versenyképesség nemcsak az árról szól, hanem a hálózatokról, azok minőségéről, elérhetőségéről és biztonságáról is. Egy független nemzetközi kutatás alapján a magyarországi 4G hálózatok letöltési sebesség tekintetében a harmadik helyen állnak a világon, csak Dél-Korea és Szingapúr előz meg bennünket.
– Az ügyfél mégis annak örül a legjobban, ha kevesebbet kell fizetnie a szolgáltatásért.
– Az ügyfelek annak örülnek, ha minőséget kapnak, ha ennek részeként például kompromisszummentesen internetezhetnek, valamint jó minőségű és elérhető a hálózat. Ez Magyarországon természetes, teszem hozzá, külföldön nem mindenhol. Ez pedig pénzbe kerül, milliárdokat költünk csak a hálózatunk fejlesztésére.
– A Diginek lesznek-e érezhető hatásai a Telekom pénzügyi teljesítményére?
– A pénzügyi teljesítményünket sok minden befolyásolja. Alapvetően optimista vagyok, és azt gondolom, hogy van elegendő mozgástér a további növekedéshez és ahhoz, hogy továbbra is egészséges állapotban maradjon az egész piac.
– A napokban évi egymilliárd forintos bevételen esett egymásnak a Telekom és a Vodafone. Mi ez, ha nem verseny a kis falatokért?
– Pontosabb megfogalmazás lenne, ha azt mondanánk, a Vodafone esett neki a teljes tendernek. A Telekom nyerte a közbeszerzést, teljesen jogszerűen kötött szerződést a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatósággal, így a Telekom az állami mobilszolgáltató. A Vodafone ezzel ellentétes állításai az ügyfelek és a közvélemény elbizonytalanítását, sőt megtévesztését szolgálják, ezért megtesszük a szükséges jogi lépéseket. Nemcsak jogsértőnek, hanem méltatlannak is gondoljuk azt a vádaskodást és hangzavart, amellyel szembesültünk az utóbbi hetekben. Szerintem ez távol áll a korrekt versenytől.
– Még sokan lehetnek, akik nem tudják megfizetni az internetet. Mikortól és milyen lesz a Telekom új alapcsomagja?
– A digitális alapcsomagnak még nem minden részlete ismert, de a Digitális Jólét Program keretében gőzerővel dolgoznak azon a szolgáltatók, hogy kialakítsák a megfelelő alapcsomagokat. A Telekom konkrét ajánlatáról természetesen időben tájékoztatjuk az ügyfeleinket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.