BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leépítés a GM-nél – Mi lesz a szentgotthárdi gyár sorsa?

Az Európában mintegy 50 ezer embernek munkát adó General Motors közel 9000 Opel-állás megszüntetését tervezi. Az elbocsátások nagyobb része a németországi gyárakban lesz, ám a részletek - köztük az antwerpeni üzem jövője - majd a szakszervezetekkel folytatandó tárgyalások során tisztázódnak - jelentette be Nick Reilly, a GM Europe vezérigazgatója.

Ha mégis úgy döntenek, hogy nem zárják be  2321 fős antwerpeni üzemet, és megvalósítják azt a tervet, hogy egy kisméretű SUV gyártását viszi oda, akkor csupán 750-nel csökkentik a létszámot. Az állami támogatások kapcsán Reilly megjegyezte, hogy nagyjából 3,3 milliárd euró volt szükséges az Opel/Vauxhall átstrukturálásához, hogy a vállalat jövőre is át tudja vészelni a gazdasági válságot, és hogy legyen pénze fejlesztésre valamint új  gyártósorokra. A GM természetesen kiveszi a részét a fenti összeg finanszírozásából, de számít az alkalmazottak támogatására, és reméli, hogy kormánysegélyekhez is hozzájut - emelte ki Nick Reilly.

A detroiti cég néhány hete határozott, hogy mégsem adja el az Opelt és angol testvérvállalatát, a Vauxhallt a Magna és az orosz Szperbank szövetségének. Azóta pedig azt a célt tűzte ki, hogy európai leányvállalatai termelését 20 százalékkal csökkenti a reorganizációs terv részeként.

A GM Europe által készített leépítési terv nem érinti az angliai Allesmere Port-i, a lengyel gliwicei, az osztrák asperni és a szentgotthárdi gyárat.  Ez utóbbi, a GM Powertrain-Magyarország Kft., a válság és az Opel eladás körüli anomáliák ellenére stabilan működik - mondta lapunknak Légrádi Edit PR-vezető. Igaz ugyan, hogy a termelés mintegy negyedével csökkent, de a 640 fős társaság az idén nem bocsátott el egyetlen dolgozót sem.  A szentgotthárdi vezetőség és a szakszervezet januárban állapodott meg arról, hogy az idén bármikor el lehet rendelni a rövidített munkahetet.  A feltételek közt szerepelt, hogy negyedévenként a heti munkaóraátlag nem lehet kevesebb 32 óránál. A dolgozók a munkaidő-csök

kentés miatt kiesett időre a vállalat által felajánlott bruttó személyi alapbér felét kapják meg. A négynapos munkahét a sebességváltó-gyártás, a váltófelújítás, valamint a hengerfejgyártó üzemegység területén kezdődött, majd áprilisban - szintén a megrendelések függvényében - a motorgyárban is bevezették. Nyáron azonban olyan sok volt a megrendelés, hogy ismét ötnapos volt a munkahét egy ideig.

Az európai GM-gyárak megrendelései mellett az év első négy hónapjában 18 ezer – 1,6, illetve 1,8 literes – motort szállított Kínába a társaság, a második fél évben pedig ezer 1,6 literes turbómotort is készítettek a távol-keleti országban lévő GM-gyár számára. A kínai export nem újdonság a szentgotthárdi vállalat történetében, hiszen tíz évvel ezelőtt több mint négyezer,  helyben összeszerelt Opel Vectrát is kiszállítottak. Az elmúlt három évben pedig több tízezer közepes és nagy teherbírású Allison haszonjármű-sebességváltót gyártottak egyebek között a kínai New Era Corporation számára.

Tavaly 392 ezer motort állítottak elő Szentgotthárdon, ezeket európai Opel-, Vauxhall- és Saab-autógyáraknak szállították. Emellett közel 200 000 megmunkált és szerelt hengerfej került Mexikóba és Dél-Koreába, valamint megmunkált főtengelyek, hajtórudak és négyhengeres motorblokkok készültek dél-koreai, mexikói és brazil megrendelésre. A gyár 2006 óta személykocsi sebességváltókat is felújít. Ez évben is mintegy 5000 váltó kerülhet vissza felújítás után, gyári paraméterekkel kereskedelmi forgalomba.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.