A kisüzemi főzdékből az idén 20-30 százalékkal több sör kerül ki, mint tavaly – mondta a Világgazdaságnak Dudok Ádám, a Kraft Sör Egyesület elnöke. Az elmúlt évi 100 ezer hektoliter alapján a teljes sörpiacon 1,5 százalék a kisüzemiek részaránya, mivel a nagy sörgyárakra 6,2 millió hektoliter jutott. Reális, hogy az arány hat-nyolc éven belül elérje a 4-5 százalékot Dudok Ádám szerint, aki a Horizont Sörfőzde ügyvezetője is.
A tavalyi 100 ezer hektoliter a 2016-oshoz képest duplázásnak felelt meg, de ehhez hozzájárult, hogy a tulajdonosváltás után újrapozicionált Pécsi Sörfőzde már a 2017-es működése után is fizetett jövedéki adót kisüzemi főzdeként. Enélkül a szegmens aligha fizetett volna 405 millió forint jövedéki adót az előző évi 200 millió után.
A kisüzemi főzdék nagyobb piacszerzéséhez elsősorban jelentős kapacitásbővítés, illetve termék- és technológiafejlesztés szükséges Dudok Ádám szerint.
Mint elmondta, a régiós országok mezőnyében egyre meghatározóbb szerepet töltenek be a magyarok, a további fejlődést, terjeszkedést tekintve pedig az amerikai, a brit, a skandináv és a Benelux államokbeli cégek szolgálhatnak mintaként. A kis főzdék a sörüknek legalább a felét hordós kiszerelésben, csapolt sörként forgalmazzák, míg a nagy gyáraknál ez az arány legfeljebb 10 százalék.
A söregyesület elnöke szerint néhány megyeszékhelytől, valamint kiemelt üdülőövezeti főzdétől eltekintve a kisüzemi sörfőzés meglehetősen Budapest-centrikus.
Holott a központi régió fejlettsége miatt épp a vidékiek pályázhattak uniós forrásra kapacitásbővítéshez vagy kutatás-fejlesztéshez. Dudok Ádám kiemelte: a borkultúra támogatásához hasonlóan indokolt lenne a söriparnak is pályázatokat hirdetni, akár állami forrásból az állandó, magas minőséget biztosító technológiák, illetve az exportpiaci megjelenés érdekében.
Igaz, az export már ma sem ismeretlen a hazai kisüzemi főzdék előtt: több cég bevételének 8-10 százaléka is külföldről származik.
Változnak a hazai fogyasztói szokások is: már megjelentek a savanyított, illetve hordóérlelt sörök, valamint a New England IPA.
Kurucz Dániel, a Belvárosi Sörfesztivál társszervezője és -tulajdonosa lapunknak elmondta, hogy továbbra is az IPA-k, a lagerek, illetve a gyümölcsös sörök a legkeresettebbek. Ha valaki csak néhány kocsmát látna el csapolt sörrel, már 40-50 millió forintból is elindíthat egy főzdét, de minőségi palackozott termékek bevezetésével együtt legalább 100 millió forintot kell beruháznia. Az első hazai látványsörfőzdét, a First Craft Beert a testvérével tavaly júliusban indította Kurucz Dániel, szerinte könnyebben el lehetne érni az átlagos sörfogyasztókat, ha a palackárat 500–800 forintról leszoríthatnák 300–600-ra.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.