Nem könnyű átverni a vásárlókat a Black Friday-en

Az idei Black Friday slágertémája a túlárazás és a készlethiány. Már most látható, hogy komoly jogsértésekkel próbálnak vásárlókat csábítani a cégek.

Már a péntek hajnali órákban felbolydult az internet népe, a Black Friday-es akcióknál ugyanis megint komoly sumákolásokra bukkantak a vásárlók.

Az idei szezon legnagyobb slágertémája újfent a túlárazás,

pedig a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyértelműen leírja, mely pontok számítanak tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak.

Tisztességtelennek minősül az a kereskedelmi gyakorlat, amikor a fogyasztó valamilyen okból nem a közölt mértékű árkedvezményben részesül, így nem valósul meg az ígért megtakarítás. Ez akkor állhat elő, ha

  • a vállalkozás nem teszi lehetővé az akció időtartama alatt a fogyasztók számára, hogy az ígért áron vásárolják meg az árut, vagyis az üzletben az előzőleg közöltnél magasabb árat kell fizetni.
  • A közölt „eredeti”, magasabb árat korábban nem alkalmazta a vállalkozás.
  • A magasabb árat ugyan alkalmazta korábban a vállalkozás, de az akciót közvetlenül megelőző időszakban az nem érvényesült, vagy csak kivételesen, illetve átmeneti jelleggel (pl. ésszerűtlenül rövid ideig) érvényesült, vagyis nem minősíthető az akciót megelőző időszak jellemző árának.
  • Ezen pontok szinte valamennyi vállalkozásnál sérülnek a Black Friday idején, azonban a vásárlók meglehetősen éberen figyelik az internetes oldalakat. Nézzünk egy példát: az eMAG egész héten hirdette a Lenovo Tab E10 (TB-X104L) LTE tabletet. Az akció szerint 52 990 forint helyett 29 990 forintért lehetett (volna) megvásárolni a terméket.

    Fotó: eMAG

    Ám a táblagép már a Black Friday akció indulásának pillanatában nem volt elérhető, „nincs készleten” feliratot lehetett látni a képnél. Érdekességképpen megmutatjuk, hogy a hajnali órákban még az árukeresőn is az eredeti, 52 990 forintos árat lehetett látni:

    Fotó: Árukereső

    Néhány órányi „nincs készleten” státusz után újra elérhetővé vált a termék, azonban az új akciónak már köze nem volt az eredetihez.

    Fotó: eMAG

    Ennek alapján az eMAG máris kétféle tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt számíthat büntetésre. A GVH arról számolt be a VG.hu-nak, hogy a vállalkozás nem csak azzal meríti ki a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmát, hogy feltolja a termék árát (azaz nem, hogy az akció ára, de még az eredeti ár is magasabb lett), hanem azzal is, hogy nem elérhető a meghirdetett termék.

    Cikkünk megjelenését követően az eMAG az alábbi reakciót közölte a VG.hu-val:

    „Megvizsgáltuk a cikkben említett esetet és a Black Friday hirdetésben feltüntetett termék specifikációja (Lenovo Tab E10 (TB-X104L) LTE tablet, 10.1„ HD IPS) különbözik az önök által kivágott képen látható terméktől. Az említett termékből 200 darab volt készleten, ez a mennyiség a promóció reggeli indulását követő első percben elfogyott. Annak ellenére, hogy a képernyőfotón látható termék neve ugyanaz, a termékadatlapon is megtalálható specifikációban látszik, hogy különböző a hardware specifikációjuk (nagyobb memória). A Black Friday az év legjobban várt kereskedelmi eseménye, ennek köszönhetően néhány termék rendkívül gyorsan elfogy. Ebben az évben 700 000 termékre volt akciós ajánlatunk, amelyek közül rengeteg továbbra is, a nap végéig elérhető.”

    Fotó: eMAG

    A túlárazás és a készlethiány amúgy is jellemző a Black Friday napokra. Ezt a vásárlók közlik is az adott vállalkozással.

    A GVH beszámolója szerint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat és a megtévesztés nemcsak pénzbüntetéssel jár, hanem a jogsértéstől való eltiltással is. A versenyhivatal sajtóosztálya arról tájékoztatta a VG.hu-t, hogy korábbi jogsértő esetek miatt

    az Extreme Digitalt a szervezet már elmarasztalta és meg is bírságolta, míg az Alza elleni versenyfelügyeleti eljárás még tart.

    Forrás: AFP / GABRIEL BOUYS

    A versenyhivatal honlapján elérhető a bírság meghatározásának módszere is. Eszerint számításba kerül a jogsértés fajtája, az adott ügyben releváns verseny-dimenziók érintettsége, a jogsértő(k) (együttes) piaci részesedése, valamit további szempontok, úgymint egyéb piaci erő tényező, a termék jellege és a tovagyűrűző hatás. A visszaeső vállalkozások természetesen komolyabb szankciókra számíthatnak.

    A GVH szerint annak ellenére, hogy a kereskedelmi szereplők egy táblázat alapján nagyjából ki tudják számítani, hogy egyes jogsértés(ek) esetén mekkora büntetésre számíthatnak, egy tisztességes vállalkozásnak nem igazán éri meg matekozni a büntetésekkel, ugyanis jogsértés(ek) esetén az árbevétel 10 százalékára is büntetheti a versenyhivatal a vállalkozást: azaz ha egy alapvetően 160 ezer forintos tv-t feláraz az áruház 200 ezerre, melyet később akciósan 168 ezerért akar adni, a 200 ezer forint 10 százalékát elveszi a GVH. Amennyiben tehát az áruház mondjuk 150 darab raktáron lévő televíziót áraz fel ilyen módon, a versenyhivatal 150x10 százalékot ró ki büntetésként.

    A VG.hu kérdésére válaszolva a Gazdasági Versenyhivatal arról számolt be, hogy hasonlóan nagy büntetéseket szoktak kiróni a nyári last minute utazások kapcsán az utazási irodákra, illetve az emelt áron eladott gyógyszereket is árgus szemekkel figyelik, ugyanis súlyosbító tényezőnek számít, ha a célcsoport – tehát az idős vagy beteg emberek – könnyen megtéveszthető.

     

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.