Összeomlás fenyegeti az egyik legrégibb és legnagyobb amerikai fuvarozó céget. A Yellow az elhibázott egyesülések és a szakszervezetekkel folytatott állóháború áldozata. Az egy évtizede még 30 dollár közelében jegyzett részvény pénteken 71 centen zárt, pedig a vállalatnak olyan ügyfelei vannak, mint a Walmart, a Home Depot és az Amazon. Az ezredforduló óta sorra kebelezte be piaci versenytársait, s a világjárvány idején még kormányzati mentőcsomagot is kapott, mégis napokon belül csődöt jelenthet, ami 30 ezer munkahelyet veszélyeztet. A múlt héten több száz nem szakszervezeti tag alkalmazottat már elbocsátottak.
A diszkontárairól ismert, 99 éves vállalat 12 ezer teherautót mozgat az Egyesült Államokban.
Ez lenne az amerikai fuvarozás valaha volt legnagyobb csődje.
Az is az összeomlás irányába mutat, hogy az elmúlt hetekben sok ügyfél átirányította megrendeléseit a Yellow riválisaihoz.
A Teamsters szakszervezet, melynek 22 ezer tagja dolgozik a vállalatnál, azt állítja, már
egy évtizede csak a szakszervezet milliárd dolláros bérengedményei tartották életben a céget.
Bár a Yellow két éve költségcsökkentési és integrációs programot indított, ez nem vezetett eredményre. A menedzsment a szakszervezetet hibáztatja, mondván, 9 hónapja nem hajlandók tárgyalni a béremelésekről.
2020-ban a Trump-adminisztráció 700 millió dolláros Covid-mentőcsomagot biztosított a vállalatnak, a részvények 30 százalékát jelenleg is az amerikai államkincstár birtokolja.
Hihetetlenül szomorú helyzet, mert fennáll annak a lehetősége, hogy a vállalat alapításának százéves évfordulójára már nem kerül sor
– mondta Chris Sultemeier, a Yellow igazgatósági tagja, a Walmart korábbi logisztikai vezetője. Érdekes módon,
a Teamsters úgy véli: van esély a túlélésre.
Ezért arra szólította fel a szakszervezeti tagokat, hogy vigyék haza munkaeszközeiket, nehogy lefoglalják azokat a csődbejelentés után.
Az 1924-ben alapított Yellow nem az első csődre készül, már 1951-ben is csak a felvásárlás mentette meg a céget. Majd a múlt század 80-as éveiben már a Yellow vásárolgatta fel a bajba került fuvarozókat. Az igazi nagy falat azonban a Roadway 2003-as beolvasztása volt egymillárd dollárért.
Egy évszázadon át próbálta egymást megölni a két vállalat, jobb ötletnek tűnt az egyesülés
– mondta Bill Zollars, a Yellow korábbi vezérigazgatója. Majd 2005-ben a Yellow 1,37 milliárd dollárért felvásárolt egy másik nagy versenytársat, az USF vállalatot is.
Mivel akkoriban az összes fuvarozó teljes kapacitással működött, nem számolták fel az átfedéseket. Aztán beütött a 2008-as jelzálogpiaci válság, s a legnagyobb ügyfél, a Walmart két év alatt 50 százalékkal csökkentette megrendeléseit.
A meghatározó piaci szereplővé vált Yellow megroggyant.
2010-ben a szakszervezetek mentették meg a céget a csődtől. A vállalat 2014-ben és 2020-ban is közel járt az összeomláshoz.
A Yellow 2009 óta évi 5 milliárd dolláros bevételt termel, de a legtöbb évben veszteséget könyvelt el, és sohasem volt 25 millió dollár feletti nyeresége. A vállalat készpénzállománya idén júniusban 100 millió dollárra csökkent a tavaly decemberi 235 millió dollárról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.