
EU–USA-vámmegállapodás: járműipari cégeink közül a győri Audi lehet a leginkább érintett
A magyar gazdaság szempontjából is sorsdöntő, hogy miként teljesít legfontosabb kereskedelmi partnerünk, Németország. Az Európai Unió vezető hatalmának GDP-je az elmúlt három évben stagnál, és a friss, EU–USA-vámmegállapodás sem valószínű, hogy javítja a kilátásait. A német gazdaság állapotáról, jövőjéről és a magyarral való összefonódásáról Nagy Jánost, az Erste makrogazdasági elemzőjét kérdeztük a Bruttóban.
A Bruttó legújabb epizódját itt hallgathatják meg:
Az EU–USA-vámmegállapodás is ronthatja a kilátásokat
Meglehetősen élesen reagált az EU–USA-vámmegállapodásra a Német Iparszövetség. Közleményében azt írta, hogy az egyezség nem megfelelő kompromisszum, és katasztrofális jelzést küld az Atlanti-óceán mindkét partján szorosan összefonódó gazdaságoknak. A 15 százalékos vámtétel is jelentős negatív következményekkel jár a szövetség szerint.
Magyar szempontból, a járműipari cégeink közül a győri Audit aggaszthatja leginkább a német–amerikai kereskedelmi kapcsolatok irányvétele.

Rendkívül érdekes lesz megfigyelni, hogy a valóságban mit okoznak majd a vámtarifák a német kivitellel. Ugyanis nem sokkal a megállapodást megelőzően az Ifo gazdaságkutató intézet felmérése szerint több mint két éve nem látott magasságba emelkedtek a német ipar exportvárakozásai.
Bár a hangulatindexek egyre kedvezőbb képet mutatnak, a szerdán napvilágra kerülő GDP-adat ezt nem feltétlenül támasztja majd alá. „A magas frekvenciás, illetve a második negyedév folyamán eddig látott adatok alapján ismét egy negyedéves mínusz következhet a német gazdaságban” – mondta Nagy János.
Bár az Egyesült Államokba irányuló német export mértéke is igencsak meghatározó, jelenleg inkább a Kínába irányuló kivitel bezuhanásától szenved az Európai Unió vezető tagállama. „Ez az autóipar területén nagyon szembetűnő, és főként a távol-keleti versenytársak megerősödésére vezethető vissza” – magyarázta Nagy János.
További részletek a beszélgetés tartalmából:
- Jobban kezdte az évet a német gazdaság a vártnál, de csak átmeneti a fellendülés? (01:37)
- Az ipar fajsúlya és problémái a német gazdaságban (05:56)
- A Magyarországon működő német autóipari cégek teljesítménye (13:00)
- Hogyan lehet pótolni Kínát a német exportstratégiában? (15:39)
- Mit is jelent az a nagy német fiskális expanzió, amelyet Friedrich Merz meghirdetett? (21:50)
- Védelmi költések megemelése a GDP 5 százalékára: lehet vele trükközni? (24:35)
- Erősödött a magyar–német gazdasági összefonódás (26:20)
A Bruttó korábbi epizódjait itt hallgathatják meg.