BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Félúton a vasúti reform - Készülődő sztrájk

Terítéken a Volán társaságok, készülőben a MÁV Zrt. új szervezeti felépítése

Ma kell a kabinet elé terjeszteni a Volán társaságok olyan szervezeti átalakítási javaslatát, amely segíti az integrált regionális vasúti és buszközlekedés létrehozását.

A hónap utolsó napján hasonló céllal a MÁV Zrt. pályavasúti tevékenysége és személyszállítása kerül a terítékre, de megvitatják a helyközi közösségi közlekedés hosszú és középtávú finanszírozási koncepcióját is.

A vonatkozó kormányhatározatban megjelölt utolsó határidőre, november 15-re módosítani kell az érintett vasút- és busztársaságok közszolgáltatási szerződéseit úgy, hogy azok illeszkedjenek a regionális közlekedés rendszerébe.

Mivel a feladatokat rögzítő, augusztus 24-i kormányrendelet óta ismertté váltak a menetrendkészítés új elvei, előkészítették a MÁV ingatlanvagyonának felmérését és a régiós szintű közlekedésszervezést, már tudható, mely vasútvonalak lennének az országos, illetve a regionális hálózat elemei, s hogy mekkora a forgalom az adott vonalakon; mostanra közel félúton jár a közlekedési reform előkészítése.

A szervezeti és a szerződésbeli módosítások arra készítenék fel az érintett személyszállító társaságokat, hogy hatékonyabban és az eddigi egy helyett kétfajta megrendelőnek dolgozzanak: az állam mellett az újként megjelenő regionális közlekedési tanácsoknak (rkt) is.

(Utóbbiak létrehozásához jogszabály-módosításra van szükség, addig a regionális közlekedési szakbizottságok dolgoznak, tanácsadói feladat- és jogkörrel.) Részben e változtatások révén az állam a következő három év átlagában 70 milliárd forinttal kevesebbet költene a közösségi közlekedés fenntartására, ezen belül a 2010-es lefaragás legalább 40 milliárd forint lesz.

Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke levelet küldött a kormánynak, amelyben tárgyalásokat követelnek. Erre 12 nap lesz, ha nem születik egyezség, kitűzik a sztrájk időpontját.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.