A párizsi székhelyű szervezet most közzétett adózási jelentése szerint hazánkban családtípustól és jövedelemszinttől függően a teljes bérköltség 30,1–58,4 százalékát vonják le, miközben a 31 OECD-tagállam átlaga 16,9–41,1 százalék között mozog.
Magyarország a legtöbb kategóriában – Belgiummal „versengve” – az első vagy a lista második helyén áll, és mindössze a kétgyermekes, az átlagnál alacsonyabb jövedelmű, egyedülálló személyek terhelése tekinthető viszonylag mérsékeltnek (feltéve, hogy a gyermekek után járó állami jövedelemtranszfereket is beleszámítjuk).
Tény ugyanakkor, hogy ez év elején számottevő adócsökkentés történt Magyarországon a személyi jövedelemadózásban. Az adóalap ugyan emelkedett 27 százalékkal – az úgynevezett szuperbruttósítás hatására –, az adókulcsok azonban csökkentek, és ami még lényegesebb: 1,9 millióról ötmillió forintos éves bruttó jövedelemre emelkedett a magasabb szja-kulcs sávhatára. Mindezek hatására az átlagosnak nevezhető havi kétszázezer forintos bruttó jövedelem mellett az adó- és járulékteher a teljes bérköltség 54 százalékáról 45,7 százalékra csökkent az idén. A tehermérséklés elsősorban a havi 150 ezer és 300 ezer forint közötti bruttó jövedelmek körében jelentős mértékű, ennél alacsonyabb vagy magasabb bér esetén az elvonások alig csökkentek a múlt évhez képest.
A 2000-es OECD-adatokkal összevetve ugyanakkor már 2009-re is az adóterhek mérséklődését figyelhettük meg Magyarországon, méghozzá főként az alacsony jövedelmű, egyedülálló vagy a gyermeket egyedül nevelő személyek esetében.
A csökkenés azonban majdnem minden kategóriában kisebb volt annál, mint amennyi a 31 OECD-tagállam átlagában ugyanezen időszak alatt bekövetkezett.
A jelentés szerzői kiemelik, tavaly nem kevesebb mint 24 tagállamban csökkent a munkajövedelmekre rakódó összterhelés. Ennek mértéke legtöbbször egy százalékpont alatt maradt, de kevéssel két pont fölötti vágásra is akadt példa (Törökországban és Új-Zélandon). Ahogy Angel Gurría OECD-főtitkár fogalmazott: az adómérséklések ugyan jó eszközt kínáltak a gazdaság élénkítésére, a fiskális terhek miatt mégis óvatosan kellett velük bánni.
Elsősorban az alacsony jövedelmi kategóriákban csökkentették a kormányok az adókulcsokat, és a gyermekek után járó kedvezmények bővítése sem volt ritka. Több kormány is igyekezett a munkaadói járulékok mérséklésével ösztönözni a cégeket dolgozóik megtartására a válság közepette. Magyarországon például kereken egy százalékponttal mérséklődött a munkaadói járulékok összege, miközben az szja és a munkavállalói járulékok oldalán minimális emelkedés következett be.
Az adóterhelés csökkenése azonban nem kizárólag a kormányzati intézkedésekre vezethető vissza – figyelmeztet az OECD. A gazdasági válság nyomán ugyanis a legtöbb fejlett országban esett az átlagos jövedelemszint, és ez – az adórendszerek többségének progresszivitása miatt – makroszinten a korábbinál kisebb elvonást eredményezett. KR–TG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.