A tevékenységre jellemző kereset (tjk) lényege: az egyéni vállalkozók és a társas vállalkozások magánszemély tagjai 2010. január 1-jétől kötelesek a fő tevékenységükre jellemző kereset mértékéig kiegészíteni összevontan adózó jövedelmüket, úgy, hogy a külön adózó jövedelmekből a szükséges összeget átcsoportosítják.
Vagyis, kissé vulgárisan: az adózók nem vehetnek fel havi százezreket a kedvezőbb adójú osztalékágon úgy, hogy közben a „rendes” adó- és járulékterheket alacsony jövedelem után fizetik meg. Az AB-hoz érkezett indítványok azt kifogásolták, hogy a rendelkezések jogbizonytalanságot okoznak, és úgy vélték, a vállalkozási szabadság része, hogy az adózó meghatározza: a cégben keletkező jövedelmet milyen csatornán keresztül, bér vagy osztalék formájában veszi-e ki.
A tevékenység piaci értékét mint adó- és járulékalapot a kormány tavaly nyáron vezette be. Igen ám, de egy őszi törvénycsomag keretében a kabinet maga pontosította a szabályokat, és a piaci érték helyébe a normaszövegben a tevékenységre jellemző kereset lépett. Emellett az ősszel elfogadott passzusok három számítási módot is felkínálnak az adózóknak a tjk megállapítására, valamint rendelkeznek arról, hogy ennek során az adózó által figyelembe vett körülményekről, szempontokról feljegyzést kell készíteni, és azt öt évig meg is kell őrizni.
E módosítások miatt az AB tárgytalannak minősítette a nyári adócsomagot, vagyis „a tevékenység piaci értékét” mint fogalmat érintő kifogásokat. A témában az AB-hez érkezett indítványok közül azonban egy már ősszel született, vagyis már a tjk-t bírálta, a törvényben szereplő számítási módszereket elégtelennek nevezve. Ezzel szemben a taláros testület úgy ítélte meg: a módszerek megfelelnek a jogszabályi követelményeknek, hiszen a tjk-et az adózók akár az adott térségre vonatkozó kereseti statisztikák alapján is meghatározhatják.
A kifogásolt jogszabályokról nem állapítható meg, hogy azok a jogalkalmazás számára eleve értelmezhetetlenek lennének, márpedig a jogbizonytalanság veszélye csak ilyen esetekben áll fenn. A bizonyos mértékű értékelést igénylő fogalmak használata a jogi szabályozás hagyományos eszköze – mutat rá a taláros testület határozata, mely szerint önmagában az sem tekinthető alkotmányellenesnek, ha a jogalkotó az érintett rendelkezések érvényesülését, a tjk fogalmát az eset összes körülményei figyelembevételével rendeli megállapítani. Az AB szerint fontos szempont az is, hogy a tjk-tel a törvény ténylegesen létező jövedelmet adóztat meg, elvárt vagy vélelmezett jövedelmet pedig nem állít fel.
A taláros testület az úgynevezett szuperbruttósításban sem talált kivetnivalót. Attól ugyanis, hogy a korábbi adóalapot – a tényleges bruttó keresetet – a jogszabály év eleje óta 1,27-dal rendeli megszorozni, még arányban marad a megszerzett jövedelem és az arra rakódó adóterhelés – állapította meg az AB. Az őszi adócsomag kapcsán ugyanakkor a testület annyi bírálatot megfogalmazott, hogy a törvényjavaslat címében csak az egyéni vállalkozókkal és a megtakarítások ösztönzésével kapcsolatos módosítások szerepeltek, holott maga a normaszöveg ennél jóval tágabb körű jogszabályváltozásokat ölelt fel.
Az AB nem vizsgálhatta az indítványozók azon érveit, amelyek az új jogszabály ésszerűségét, célszerűségét vagy hasznosságát vonták kétségbe. vg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.