Mindez megmutatkozik a kiszabott bírságok összegén is. Két éve milliárdos összegű, a múlt évben több százmillió forintos mulasztási bírságot állapított meg az adóhatóság a transzferár-ellenőrzések kapcsán. Ez persze arra is utal, hogy a cégek is egyre felkészültebben várják a revizorok ezirányú kutakodását. Az pedig már a BDO Magyarország tapasztalatából világlik ki, hogy a vállalatok a transzferárazás témakörét ma már a legkomolyabb adózási problémának tekintik. Ebben szerepe van a szabályozásban bekövetkezett változásoknak, de a világgazdasági válságnak is. Utóbbi ugyanis nyilván hatással van a cégcsoporton belüli árakra is, ám amennyiben az alkalmazott árakban változás következik be, ezt részletesen meg kell indokolni.
Az odafigyelés azért is fontos, mert utólag egy már lezárt tranzakciót sokkal nehezebb korrigálni, s nem mindig lehet adókonzekvenciák nélküli nyilvántartást összeállítani – szögezi le Szolnoki Béla, a BDO Magyarország adótanácsadó partnere is. A mulasztási bírság mértéke pedig elmaradt nyilvántartásonként akár kétmillió forint is lehet. A 2010-re vonatkozó APEH-ellenőrzési irányelv pedig továbbra is kiemelt célként nevesíti a témakör mélyreható vizsgálatát, ráadásul a következő időszakban nőhet a nemzetközi vonatkozású esetek száma is. KR
Formai hiányosságok
A kapcsolt vállalkozások bejelentésének elmulasztása
Forrás: Deloitte
Formai hiányosságok
A kapcsolt vállalkozások bejelentésének elmulasztása
Forrás: Deloitte Kevesen élnek az APA-val Annak ellenére, hogy több mint két éve, 2007. január 1-jétől Magyarországon is elérhető a szokásos piaci ár adóhatóság által történő megállapításának intézménye (APA), a beadott kérelmek száma meglehetősen alacsony. Ennek az egyik oka, hogy az eljárás nem minden cég számára ismert – a Deloitte felmérésében a válaszadók 20 százaléka nem volt tisztában az APA intézményének a lehetőségével, és csupán 8 százalékuk gondolkodik egy APA-kérelem benyújtásán.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.