Versenytársaihoz képest egyharmaddal kevesebbért építené meg az M4-es autópályának a magyar–román országhatártól Berettyóújfaluig tartó 27 kilométeres szakaszát és az arra eső műtárgyakat a Közgép és partnere, az olasz Itinera cég. A Világgazdaság birtokába került adatok szerint ugyanis a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép és az Itinera párosának ajánlata 58 milliárd forintról szólt, és itt ketté is szakadnak a pályázatok. A következő legalacsonyabb árat az utóbbi idők legtöbb beruházását elvivő, Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd konzorcium tette, a magyar hármas csaknem 83 milliárd forintért vállalná a munkát, a francia tulajdonú Colas Hugária és a Colas Közlekedés Építő 84 milliárdért, a szlovák és a cseh cégekkel (Doprostav, Subterra) együtt pályázó út- és vasútépítéssel is foglalkozó lábatlani Dömper Kft. pedig 87 milliárd forintért építené meg az M4-es autópálya keleti végét.
A Közgép egy nagy olaszországi céggel szövetkezett: az ingatlanfejlesztéssel és építőipari szolgáltatásokat foglalkozó Itinera 2900 főt foglalkoztat, tavalyi árbevétel pedig 719 millió euró volt. A társaság referenciái között közút-, vasút- és vasútialagút-, valamint gátépítés is szerepel, de az utóbbi időben a magasépítésben is megjelent.
A Itinera az Olaszország második legnagyobb autópálya-üzemeltetőjének számító Gruppo Gavio része. A Rómában és Torinóban is székhellyel rendelkező csoport Olaszországban 1460 kilométer autópályát üzemeltet – ez a teljes olaszországi sztrádahálózat 18 százaléka –, Brazíliában pedig 1860 kilométert. Emellett a Gruppo Gavio például a genovai és a trieszti kikötő üzemeltetője is. A közúti, vasúti, illetve kikötői infrastruktúra-fejlesztésen túl a cég az energiaszektorban is érdekelt. Az összesen 5600 főt foglalkoztató társaság tavalyi bevétele 3,4 milliárd euró volt. Az olasz cég a régióban például Romániában is jelen van, ahol a kartellvizsgálattal is megregulázott útépítési piacon több beruházásban is részt vett.
Az ajánlati ár alapján tehát a Közgép–Itinera-páros lenne a nyerő, a nemrég módosított közbeszerzési törvény szerint azonban nem feltétlenül a legjobb árajánlatot benyújtót kell kihozni nyertesként, hanem az összességében legjobb ajánlattevőt. A Közgép–Itinera azonban a második legnagyobb súllyal szereplő környezetterhelési értékben is a legjobb ajánlatot tette. Ennél a szempontnál kell az ajánlattevőnek kifejteni, hogy a beruházás helyszínéhez képest hol helyezkedik el az aszfaltkeverő, de az egyéb szén-monoxid-terhelést – például a szállító járművek környezetterhelését – is itt kell a pályázóknak bemutatniuk. Ahogyan az ajánlati árnál, úgy ennél a szempontnál is a Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd követte a Közgép–Itinera párost. A további szakmai elvárások az előbbieknél lényegesen kisebb súlyt képviselnek az elbírálás során, és ezekre a cégek hasonló pontokat szereztek, ahogyan a szakemberek mellett a hátrányos helyzetű munkavállalókat is mindegyik cég ki tudná állítani.
A zászló tehát az összpontszámok alapján is a Közgép–Itinera párosnak áll, körülbelül egyötöddel előzve a legfőbb konkurenseket.
Az sem a közbeszerzési pályázat felhívásából, sem később nem derült ki, hogy az állam mekkorára becsüli a beruházás összegét, ezt az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. nem kívánta megadni. Az viszont az ajánlattételi felhívásban is szerepel, hogy az építkezést uniós alapokból (IKOP) kívánja finanszírozni. A forrás hiányára is nehezen hivatkozhatnak a későbbiekben a pályázatot bírálók. Arra azonban volt már példa, hogy a pályázaton vesztesek irreálisan alacsony árajánlat miatt kezdeményeztek eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. Tekintettel arra, hogy az M4 említett szakasza teljesen sík terepen halad, a Közgép–Itinera kilométerenként 2,1 milliárd forintos ajánlata nehezebben volna ilyennek tekinthető.
Az viszont tény, hogy a Közgép épített már ennél drágábban is, például az M4-es félbemaradt Abony–Fegyvernek közötti szakaszát kilométerenként 3,79 milliárd forintért vállalta. Igaz, hogy ezért a pénzért már egy új Tisza-hidat is felépítettek volna, hogy az autópálya átszelhesse a folyót és árterét. A beruházás költsége kapcsán két évvel ezelőtt kialakult vitában Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter elismerte, hogy a 2004-ben és 2009-ben is 2,1 milliárdos autópálya-építési átlagár 2013-ra 2,3 milliárdra nőtt. Az elmúlt években pedig az alacsony infláció nem nagyon dobhatott az árakon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.