A Vásárlási Hajlandóság Indexének (VHI) alakulása az elmúlt néhány periódusban hullámzó trendet mutat: értéke 8,3 pontot esett, jelenleg 108,5 pont. A visszaesés hátterében a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv mérséklődése áll. „Az eredmények is azt igazolják, hogy a gazdasági válság kezdetét követő nagymértékű süllyedés, majd az előző negyedévben tapasztalt jelentős javulás után stabilizálódni látszik a fogyasztói bizalom, és valószínűleg nem várható radikális emelkedése a közeljövőben. Azt mondhatjuk, hogy a lakosság „kivár” - derül ki a GfK Hungária felméréséből.
A munkanélküliségre vonatkozó várakozások lényegesen nem változtak az előző időszakhoz képest: a munkanélküliség növekedésére a válaszadók közel kétharmada számít, egynegyedük szerint viszont nem fog változni a ráta a következő egy évben.
A család reáljövedelmével kapcsolatos várakozások tekintetében a megkérdezettek egynegyede számít az inflációval azonos mértékű reáljövedelem növekedésre a következő 1-2 évben, 58 százalékuk annál kisebb mértékű növekedést vár.
A lakosság hitelfelvételi kedve tovább csökkent: a válaszadók kétharmada soha nem venne fel hitelt (szemben a korábbi 58 százalékkal), a fennmaradó egyharmad szerint az időpont nem alkalmas a hitelfelvételre. Tízből hárman számítanak növekvő hitelkamatokra a következő 12 hónapban.
A vélemények a megtakarításokról alig változtak az előző negyedévhez képest: a megkérdezettek közel fele szerint nem megfelelő az idő a megtakarításaik felhasználására. Figyelemre méltó, hogy tízből három válaszadónak nincs megtakarítása.
A tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv valamelyest mérséklődött: 2009 harmadik negyedévében tízből négy válaszadó szerint érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni, míg a megelőző periódusban közel 50 százalék volt az arányuk. A tartós fogyasztási cikkek beszerzését továbbra is a szükségesség határozza meg.
A lakásvásárlást érdemesnek tartók aránya közel 50 százalék, a válaszadók harmada a lakásvásárlást jó befektetésnek tartja. Autót mindössze tízből hárman vásárolnának a következő 12 hónapban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.