„Azokat a megtakarításokat, amelyeket egy tollvonással meg lehetett valósítani, meg is lépte az utóbbi hónapokban a válságkezelő kormány” – mutatott rá lapunk kérdésére Palócz Éva, a Kopint-Tárki kutatóintézet vezérigazgatója. Ilyen többek között a 13. havi nyugdíj és a közszféra 13. havi bérének kivezetése. A Bajnai-kabinet azonban az idő szűkössége miatt sem lehetett a hosszú távra szóló, mély szerkezeti reformok kormánya. Holott az átalakításokra nagy szükség van, a magyar közigazgatás ugyanis igen pazarló. Az államigazgatás és az önkormányzatok működésében még sokat kell javítani a hatékonyságon – vélekedett, szerinte ezen a területen a feladatellátás összevonásával több százmilliárd forintot is meg lehetne még takarítani. Szükség van az oktatás átszervezésére is, az egészségügyben azonban a finanszírozásból már nem lehetett tovább faragni – szögezte le.
Ezt támasztják alá a más országokkal való összevetést lehetővé tevő adatok is. Az egészségügy és az oktatás finanszírozásában hazánk Európában a középmezőnyt erősíti. Míg azonban általános közösségi szolgáltatásokra az öreg kontinensen az éves bruttó hazai termék (GDP) 0,6-1 százalékát szokás költeni, nálunk ez az arány 1,4 százalék – legalábbis a 2007-es adatok szerint. Ami pedig a szociális támogatásokat illeti, a költés tekintetében hazánk mindenképpen térségi éllovasnak számít. Szakemberek ezzel kapcsolatosan arra intenek: Magyarországon éppen a jövő építésére – az egészség javítására és az oktatásra – jut relatíve kevesebb forrás, mint a jelenlegi közigazgatás és szociális rendszerek – amúgy nem túl magas színvonalú – működtetésére.
„Az államigazgatási költés csökkentésére azonban csak a túlméretezett jogrendszer leépítésével együtt van lehetőség” – mutatott rá a Világgazdaságnak Török Ádám akadémikus. Szerinte a jogszabálydzsungel ritkítása nemcsak az állami kiadásokra, hanem az üzleti szféra működésére is jótékony hatással lehet. Úgy azonban nem lehet további forrásokat kivonni a rendszerből, hogy ezzel egyidejűleg a feladatok nem csökkennek, az eljárások és folyamatok nem válnak egyszerűbbé. Hasonló tanulság szűrhető le az MNB minapi jelentéséből is. E szerint az intézményi és fejezeti kiadások az utóbbi időben olyan mértékben apadtak, amit a már meghozott szerkezeti átalakítások – mint a 13. havi bér megszüntetése vagy a járulékcsökkentés – nem alapoznak meg teljes körűen. A finanszírozás visszafogásával tehát a jelenlegi szerkezetben veszélybe kerülhet a közigazgatás működőképessége. A lapunknak megszólaló szakértők azonban abban egyetértettek, ugyanez az összeg egy átalakított, racionálisabban működő államigazgatás fenntartásához bőven elegendő lehet.
Arra, hogy a költségvetési szigor kétélű fegyver lehet, a jegybanki elemzés is utal. E szerint ugyanis a költségvetési szervek kiadásai az első három negyedévben szezonális tényezőkkel és az egyes intézkedések hatásával korrigálva is magasak voltak. Október elejére a 2009-re tervezett 300 milliárdos megtakarításból mindössze 62 milliárd forint jött össze. Ennél derűlátóbb a pénzügyi tárca friss kimutatása, amely szerint november végéig a költségvetési szervek és fejezeti kezelésű előirányzatok már 170 milliárd forintot spóroltak meg a tervezett 300 milliárdból. Félő, hogy a decemberi költés ront ezen az egyenlegen, a PM szerint azonban az idén bevezetett kincstárnoki rendszer képes elejét venni az év végi költekezésnek. Más összevetésben korántsem ilyen pozitív a kép: a költségvetési szervek és fejezeti kezelésű előirányzatok soron a 2009-es költségvetési törvényben 3681,3 milliárd forint szerepel előirányzat gyanánt, ezzel szemben a kiadások összege már november végére meghaladta a 3560 milliárdot. A legfrissebb PM-előrejelzés szerint az éves tétel 3930,5 milliárd forint körül alakulhat, ez közel 250 milliárd forinttal magasabb az eredeti összegnél. Ami e tetemes pénzek megoszlását illeti: a költségvetési adatokból anynyi szűrhető le, a személyi kiadások a járulékokkal együtt a közszolgáltatási kiadások kétharmadát képviselik. A támogatásokon belül a vállalkozásoknak jutó öszszeg az utóbbi időben csökken – legalábbis hazai forrásból –, míg a háztartások, a nonprofit szervezetek nagyjából ugyanannyit kapnak, mint korábban. Más kérdés, a válság nemcsak a bevételek elmaradásával, hanem a kiadások megemelkedésével is nehezíti a költségvetési egyenleg javítását. A pénzügyi tárca számítása szerint a krízisre közvetlenül visszavezethető kiadási többletek az idén elérik az 50 milliárd forintot. Ebből az álláskeresési járadék megugrása 38,4 milliárd, a táppénzkiadások pedig 4,2 milliárd forintos tételt képviselnek.
A szakemberek egy része úgy véli: amit egy egyéves mandátummal rendelkező kormány megtehet, azt a Bajnai-kabinet meg is tette. Igaz, mások szerint tehetett volna többet is. Lapunknak többen megjegyezték: az állami alkalmazottak keresetét Csehországban a GDP alakulásához kötötték, ez Magyarországon is előremutató átalakítás lett volna. KR
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.