A szöveg indoklása szerint az 1992-es hasonló törvény nem korszerű, nem biztosítja az átláthatóságot, új jogszabállyal kell felváltani.
A jövőben így négy helyett csak két alrendszere lenne az államháztartásnak: a központi és az önkormányzati. „Ezzel összefüggésben megszűnik a külön társadalombiztosítási költségvetési szervi típus, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak kezelő szervei központi költségvetési szervvé válnak” – áll a tervben.
A másik jelentős változás, hogy a javaslat nem tartalmazza a takarékos állami gazdálkodásról szóló törvény, közismertebb nevén az úgynevezett plafontörvény által az államháztartási törvénybe beemelt előírásokat. „A plafontörvény a kiadásokat külső-belső tételekre osztja fel, amely mögött megfontolás – noha az elméletileg jól átgondolt – a gyakorlatban (ez látszik az elmúlt évekből) nem tud érvényesülni. A felosztás ugyanis a törvényi kiadások egy részét kötelezőbbnek, befolyásolhatóbbnak tekinti, mint más kiadásokat” – indokolja a Matolcsy-féle javaslat.
A tervezet már nem tartalmazza a PPP-ügyletek speciális elszámolására vonatkozó szabályt, mondván, a konstrukciók gyakorlatának megszüntetése miatt ez értelmét vesztette. A tervezésre az alulról és felülről történő építkezés lesz jellemző a tervezet megalkotói szerint. Felülről a keretszámokat határozzák meg, alulról pedig – ezeken belül maradva – a feladatokat. A tervezés a kormány által március 31-ig kiadott döntéssel indul. Ezt követően a bevételeket és kiadásokat május 31-ig kell megtervezni, majd egyeztetések után a központi költségvetésről szóló törvényjavaslatot a kormány szeptember 30-ig nyújtja be az Országgyűlésnek – áll a javaslatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.