BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A központé a végső szó

Felgyorsította a válság a vállalati döntéshozatalt – erre a talán meglepő eredményre jutott cégvezetők körében elvégzett globális felmérésében az Economist Intelligence Unit (EIU). Ahelyett, hogy a nehezebb körülmények, az alapos megfontolás szükségessége miatt lelassítanák a döntési folyamatot, a megkérdezett több mint 200 magas rangú menedzser közel fele annak felgyorsulásáról számolt be az elmúlt 12 hónap során. A változást a cégek többsége nem a döntéshozatal decentralizálásával, hanem éppen ellenkező módszerrel érte el: a válaszadók 38 százalékánál erősödött a vállalati központ szerepe.

A gyors, központi döntések szerepét emelte ki a sikeres válságkezelésben Prakash M. Telang, az indiai Tata Motors ügyvezető igazgatója. Amikor a vezetés először észlelte az autóipari válság jeleit 2008 októberében, azonnal lépéseket tett a költségek lefaragására és a készletek csökkentésére, elsősorban a kereslet visszaesésével leginkább szembesülő haszongépjármű-piacon. Telang a gyors reagálás képességének szempontjából a kereskedőikkel kiépített információs rendszer hatékonyságát nevezte meg kulcsfontosságú tényezőként.

Mint azonban az EIU felméréséből kiderül, a kritikus információk begyűjtése és feldolgozása sok cégnél hagy komoly kívánnivalót maga után. A megkérdezettek mindössze 3 százaléka tekintette saját vállalatát „szakértőnek” abban, hogy miként használhatja fel az üzleti adatokat a döntések minőségének javítására. Ez annak az eredménynek a fényében talán nem is csoda, hogy a cégeknek csak 16 százaléka rendelkezik egyáltalán formalizált mechanizmusokkal a megfelelő információáramlás biztosítására.

Az információhasznosítás valódi szakértőjének bizonyult a felmérésben részt vevő amerikai Netflix, amely naponta 2 millió DVD-t kölcsönöz ki ügyfeleinek. A céget egyelőre egyáltalán nem érintette a válság: az év első felében előfizetőinek számát 1,2 millióval, 10,6 millióra növelte, miközben forgalma 21 százalékkal, 1,5 milliárd dollárra bővült.

A vállalat sikerének egyik kulcsa az adatokra épülő döntéshozatal. A cég híres arról, hogy adatok tömkelegét igyekszik beszerezni ügyfeleiről, a filmes preferenciáktól kezdve a kölcsönzési szokásokon át a szolgáltatást értékelő visszajelzésekig. „Nem csak összegyűjtjük az adatokat, hogy azután ott heverjenek” – mondta Andy Rendich, a Netflix szolgáltatási igazgatója. „Hat különböző módon vizsgáljuk, elemezzük és ellenőrizzük őket azért, hogy dönthessünk a folyamatos fejlődés mikéntjéről.” Az információk feldolgozása a pénzügyi tervezéssel és elemzéssel foglalkozó részleg kizárólagos feladata, így biztosítva, hogy másokat ezzel ne vonjanak el saját munkájuktól – hangsúlyozta Rendich. BÁ

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.