BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cégalapítás? Csak ha nagyon kell!

A magyar kis- és középvállalatok sokkal roszszabb feltételekkel indulnak a nemzetközi piacok meghódítására, mint a nagyvállalatok. Piaci hátrányuk kiküszöbölésére az RSM DTM Hungary Zrt. szerint az adóregisztráció jelenthet hatékony és tartós megoldást. A nemzetközi közép- és nagyvállalatok által is gyakran alkalmazott terjeszkedési mód a cégalapítás költségeihez képest akár 40 százalékos megtakarítást is jelenthet – derül ki összeállításukból.

A külföldi piacokon megjelenést tervező magyar cégek a terjeszkedés költségeit és adóvonzatát is figyelembe véve készítik elő döntéseiket. Sikerüket elsősorban a tevékenység piacképessége, átláthatósága és a külföldi infrastruktúra költséghatékonysága határozza meg. A külpiaci megjelenés pontos formáját azonban a kapcsolatok várható intenzitásának függvényében érdemes meghatározni. Alkalmi gazdasági kapcsolatok esetén még nem indokolt a magyar társaság folyamatos külpiaci jelenléte, ebben a fázisban jellemzően áfamentes, eseti közösségi termékértékesítések történnek. Rendszeressé vált, szoros gazdasági kapcsolatok esetén, amikor már a magyar társaságnak az ügyfelek folyamatos ellátása érdekében árukészletet kell fenntartania külföldön, az optimális megoldás a nemzetközi adóképviselet. A külföldi cégalapítás a legtöbb esetben csak később, a külpiaci részesedés további növelése érdekében válik szükségessé és indokolttá.

A külföldi jelenlét első és harmadik fázisa már jól ismert, a nemzetközi adóképviseletben rejlő lehetőségeket azonban kevés magyar társaság használta ki eddig a külföldi piacszerzések során, pedig számos nemzetközi közép- és nagyvállalat sikere bizonyítja e megoldás életképességét. „Akár 40 százalékkal is alacsonyabbak lehetnek az adó-képviseleti formában működő magyar társaság külföldi jelenlétének költségei, mint a külföldi cégalapításé. A magasabb fix költséggel járó külföldi cégalapítás csak az első hídfőállások kiépítését követően válik hatékonnyá és indokolttá” – mutat rá Ágoston Péter, az RSM DTM tanácsadója.

Az adóképviselet a magyar társaságok számára a külföldi irodák, alkalmazottak és céges eszközök fenntartási költségeitől mentes körülmények között biztosítja a külföldi versenytársaknál olcsóbb és emiatt hatékonyabb működés feltételeit. „A magyar társaság külföldi adóképviseletének költségei, az alvállalkozók és az adóképviselő díjai – amelyek 2010-től áfamentesek – a külföldi cégalapítás költségeihez képest számottevően kedvezőbbek lehetnek” – emelte ki az előnyöket a szakember. Amennyiben a magyar cég külföldi tevékenysége megoldható külföldön dolgozó alkalmazottak nélkül – tehát csak alvállalkozók közreműködésével –, illetve az adott tevékenység végzését a jogszabályok nem kötik cégalapításhoz, a magyar társaság külföldi adókötelezettségeit a megbízott adóképviselő teljesíti. A külföldi értékesítéssel kapcsolatos feladatokat az itthoni munkavállalók végzik, a szállítmányozás, a vámkezelés pedig a külföldi alvállalkozók feladata. A magyar cég a külföldi forgalma után is Magyarországon fizeti meg a társasági adót, külföldön csak az áfát kell lerónia. Az adóképviselet hosszú ideig életképes alternatívája a cégalapításnak: onnantól kezdve, hogy a magyar társaságnak külföldi készletekre van szüksége, egészen addig, ameddig a cégalapítás nem feltétlenül indokolt. Ez a megoldás költséghatékony, rugalmas és átlátható kereteket képes biztosítani külföldön – foglalja össze a tanácsadó cég elemzése. KR

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.