BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cégalapítás? Csak ha nagyon kell!

A magyar kis- és középvállalatok sokkal roszszabb feltételekkel indulnak a nemzetközi piacok meghódítására, mint a nagyvállalatok. Piaci hátrányuk kiküszöbölésére az RSM DTM Hungary Zrt. szerint az adóregisztráció jelenthet hatékony és tartós megoldást. A nemzetközi közép- és nagyvállalatok által is gyakran alkalmazott terjeszkedési mód a cégalapítás költségeihez képest akár 40 százalékos megtakarítást is jelenthet – derül ki összeállításukból.

A külföldi piacokon megjelenést tervező magyar cégek a terjeszkedés költségeit és adóvonzatát is figyelembe véve készítik elő döntéseiket. Sikerüket elsősorban a tevékenység piacképessége, átláthatósága és a külföldi infrastruktúra költséghatékonysága határozza meg. A külpiaci megjelenés pontos formáját azonban a kapcsolatok várható intenzitásának függvényében érdemes meghatározni. Alkalmi gazdasági kapcsolatok esetén még nem indokolt a magyar társaság folyamatos külpiaci jelenléte, ebben a fázisban jellemzően áfamentes, eseti közösségi termékértékesítések történnek. Rendszeressé vált, szoros gazdasági kapcsolatok esetén, amikor már a magyar társaságnak az ügyfelek folyamatos ellátása érdekében árukészletet kell fenntartania külföldön, az optimális megoldás a nemzetközi adóképviselet. A külföldi cégalapítás a legtöbb esetben csak később, a külpiaci részesedés további növelése érdekében válik szükségessé és indokolttá.

A külföldi jelenlét első és harmadik fázisa már jól ismert, a nemzetközi adóképviseletben rejlő lehetőségeket azonban kevés magyar társaság használta ki eddig a külföldi piacszerzések során, pedig számos nemzetközi közép- és nagyvállalat sikere bizonyítja e megoldás életképességét. „Akár 40 százalékkal is alacsonyabbak lehetnek az adó-képviseleti formában működő magyar társaság külföldi jelenlétének költségei, mint a külföldi cégalapításé. A magasabb fix költséggel járó külföldi cégalapítás csak az első hídfőállások kiépítését követően válik hatékonnyá és indokolttá” – mutat rá Ágoston Péter, az RSM DTM tanácsadója.

Az adóképviselet a magyar társaságok számára a külföldi irodák, alkalmazottak és céges eszközök fenntartási költségeitől mentes körülmények között biztosítja a külföldi versenytársaknál olcsóbb és emiatt hatékonyabb működés feltételeit. „A magyar társaság külföldi adóképviseletének költségei, az alvállalkozók és az adóképviselő díjai – amelyek 2010-től áfamentesek – a külföldi cégalapítás költségeihez képest számottevően kedvezőbbek lehetnek” – emelte ki az előnyöket a szakember. Amennyiben a magyar cég külföldi tevékenysége megoldható külföldön dolgozó alkalmazottak nélkül – tehát csak alvállalkozók közreműködésével –, illetve az adott tevékenység végzését a jogszabályok nem kötik cégalapításhoz, a magyar társaság külföldi adókötelezettségeit a megbízott adóképviselő teljesíti. A külföldi értékesítéssel kapcsolatos feladatokat az itthoni munkavállalók végzik, a szállítmányozás, a vámkezelés pedig a külföldi alvállalkozók feladata. A magyar cég a külföldi forgalma után is Magyarországon fizeti meg a társasági adót, külföldön csak az áfát kell lerónia. Az adóképviselet hosszú ideig életképes alternatívája a cégalapításnak: onnantól kezdve, hogy a magyar társaságnak külföldi készletekre van szüksége, egészen addig, ameddig a cégalapítás nem feltétlenül indokolt. Ez a megoldás költséghatékony, rugalmas és átlátható kereteket képes biztosítani külföldön – foglalja össze a tanácsadó cég elemzése. KR

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.