Éves szinten összesen 15 milliárd forintos bevételkiesés prognosztizálható azon kedvezmények miatt, amelyekkel a kormány a hazai fuvarozók versenyképességének megőrzését segíti – tájékoztatta a Világgazdaságot a Nemzetgazdasági Minisztérium. A hét elején aláírt megállapodás szerint csökken a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó, a használatarányos e-útdíj 7,5 százaléka levonhatóvá válik a helyi iparűzési adóból. A hazai árufuvarozóknak nyújtott teherkönnyítések ugyanakkor nem veszélyeztetik az elektronikus útdíjrendszertől várt költségvetési bevételek teljesülését, a tárca tarthatónak tartja az idei 75 milliárd forintos előirányzatot.
A fuvarozókkal megkötött stratégiai kompenzációs megállapodás harmadik pilléreként kedvezményes forgóhitel-konstrukciót dolgoz ki a kormány, ezt az e-útdíj rendszer indulásáig az érintettek számára elérhetővé teszi – közölte lapunkkal a minisztérium; a konstrukcióra szánt összeg nagyságáról nem kaptunk tájékoztatást. A program kidolgozásában részt vesz a Széchenyi Kártya Program szakmai irányítását végző KAVOSZ Zrt. is.
Az elektronikus útdíj rendszert a tervek szerint július 1-jén vezetik be, az alkalmazott díjtételek a járművek méretétől (tengelyszám) és környezetvédelmi besorolásától, valamint a használt út típusától (fő- vagy gyorsforgalmi) függenek. A rendszerből származó bevételeket közlekedési célokra, így különösen az utak karbantartására, felújítására fordítják majd.
Információnk szerint tegnap indult az e-útdíj rendszer tesztelése, amely a következő hetekben folyamatosan zajlik majd. A megoldást fejlesztő I-Cell Kft.-nél lapunk érdeklődésére azt közölték, hogy a rendszer műszaki-informatikai kivitelezése az ütemterv szerint halad, már tart a megfigyelőkapuk kiépítése, illetve az ellenőrző autók felszerelése. Mivel a rendszer indításához kapcsolódó előkészületek az ütemezésnek megfelelően haladnak, a vállalat közlése szerint a kitűzött július elsejei határidő tartható lesz. A rendszert fejlesztő cég 15 éve foglalkozik GPS-es flottakövetéssel, és az I-Cell tett elérhetővé először Budapesten mobilparkolási megoldást, amely a cég szerint működésében nagyon hasonlít az e-útdíj működésére.
A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművek üzemeltetőinek július 1-től alapvetően két lehetőségük lesz majd a díjköteles utak használata után fizetni. Az egyik megoldást az előre megváltott „viszonylati jegyek” jelentik majd, a másik konstrukció szerint pedig a fuvarozó szerződhet egy műholdas járműkövető céggel, és azon keresztül jutnak el az úthasználatára vonatkozó adatok az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-hez (ÁAK). A kormány határozata szerint az e-útdíj rendszer teljes infrastruktúrája a magyar állam tulajdonába kerül, a tulajdonosi jogokat az ÁAK gyakorolja, míg az útdíj megfizetését a rendőrség ellenőrzi majd a rendelkezésére bocsátott eszközökkel.
Szlovák tapasztalatok
Északi szomszédunknál 2010 januárjában indult el a használatarányos útdíjrendszer a 3,5 tonnánál nehezebb járművek esetében. A rendszer működésének első két hónapjában közel 13 millió eurónyi bevételt hozott, majd a harmadik hónap már önmagában hozott közel ekkora forgalmat. A havi bevételt vizsgálva 2012. októbere volt a legjobb eddig a szlovák e-útdíjrendszer történetében, amikor 15,16 millió eurót hozott a megoldás. Szlovákia számára egyébként a rendszer három éves működése során összesen 451,39 millió eurónyi bevételt „termelt” az azt üzemeltető SkyToll közlése szerint. A múlt évben 155,52 millió eurót sikerült beszedni az e-útdíj rendszer keretében a Szlovákiában tevékenykedő fuvarozóktól. Északi szomszédunknál összesen 2422 kilométeren kell fizetniük a teherfuvarozóknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.