Új szerencsejáték-törvény helyett az államháztartás stabilitását elősegítő egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslathoz két utolsó pillanatban benyújtott, zárószavazás előtti kormánypárti módosítóval szabályozza újra a teljes ágazatot a kormány. A Lázár János, illetve a Rogán Antal által jegyzett javaslatok, amelyekről lapzártánk után szavazott az Országgyűlés, tetőtől-talpig felforgatják a szerencsejátékpiacot.
Rogán Antal javaslata tulajdonképpen félig-meddig liberalizálná az online szerencsejátékok piacát. Azért csak félig-meddig, mert a javaslat által bevezetett új fogalom, a „távszerencsejáték” csak az online kártyajátékokat és az internetes lóversenyfogadást foglalja magában, a sportfogadást nem. Pedig 2012. január 1-jétől a „távszerencsejáték-szervezés” válik a Szerencsejáték Zrt.-n kívül más szervezők részére is legálissá Magyarországon, így sportfogadást továbbra is csak az állami monopólium szervezhet.
A javaslat meghatározza azokat a követelményeket is, amelyeknek meg kell felelniük a liberalizált piac leendő szereplőinek. Csak olyan gazdasági társaság szervezhetne távszerencsejátékot hazánkban, amelynek valamely EGT-állam területén van székhelye, és legalább 200 millió forint jegyzett tőkével rendelkezik. A szervező köteles akkreditált testület által bevizsgált játék- és üzleti rendszert alkalmazni, amelyet az állami adóhatóság bármikor ellenőrizhet. A cégnek a szervereit EGT-államban kell tárolni, de a szervezőknek a távszerencsejáték-szolgáltatással kapcsolatos adatok elérhetőségét Magyarországon is biztosítaniuk kell. A távszerencsejáték szervezésére az adóhatóság adhat majd engedélyt 5 évre, amely ezt követően további 5-5 évre megújítható lesz. A távszerencsejátékok adója a tiszta játékbevétel 20 százaléka lenne a javaslat szerint, ezt havonta kell bevallani és megfizetni. Rogán Antal javaslata a pényznyerő automatákra is kiterjed: előírja az I. és II. kategóriába tartozó játékteremben a jövőben csak szerveralapú, online rendszerbe kötött pénznyerő automata üzemeltethető. Bár november 1-jén lépne életbe az intézkedés, az átmenetre 2012. december 31-ig adna lehetőséget a javaslat. A szerveralapú játékgépekre 33 százalékos forgalomalapú játékadó vonatkozna.
Szintén a nyerőgépekre vonatkozik Lázár Jánosnak, a Fidesz frakcióvezetőjének a módosító javaslata, amely a mai mérték öt-, illetve hatszorosára emelné a pénznyerő játékautomaták tételes adóját. E szerint november elsejétől az I. és II. kategóriás jtáktermekben működő nyerőgépeknél havi 100 ezer helyett 500 ezer, míg a játékkaszinókban üzemeltetett ilyen gépeknél 120 ezer helyett 700 ezer forintra emelkedne a tételes adó.
A novembertől életbe lépő adóemelés gyakorlatilag a nyerőgépek betiltásával egyenlő – véli Schreiber István, a Magyar Szerencsejáték Szövetség elnöke. Szerinte ugyanis a gépek 98 százaléka nem tudja kitermelni a havi 500 ezer, illetve 700 ezer forintra megemelt tételes játékadót. Emlékeztetett arra, hogy a hazai nyerőgépek átlagos forgalma nem éri el a havi 300 ezer forintot. Ennek megfelelően a szövetség elnöke szerint nem lesz mit online rendszerbe kötni a jövő évben – amit Rogán Antal javaslata tenne kötelezővé 2012 december 31-ig. Úgy véli, akkor lenne valamilyen szinten érthető Lázár János javaslata, ha az a nyerőautomaták szerveralapúvá „terelését szolgálná”, utóbbiakra ugyanis a tételes adó nem vonatkozna, csak 33 százalékos forgalomarányos adó. Ennek a szándéknak azonban ellentmond az, hogy már novembertől hatályos a megemelt adó.
Érthetetlen megkülönböztetés az online játékoknál
„A szolgáltatók üdvözlik a piac megnyitását, bár érthetetlen, miért nem engedélyezi a sportfogadást és a kaszinójátékokat a javaslat” – nyilatkozta a Világgazdaságnak név nélkül egy nagy nemzetközi szerencsejátékcég képviselője. Meglátása szerint a 20 százalékos adó hasonló a többi EU-tagállam által bevezetett vagy bevezetendő adóhoz, nem tartják azt túlzónak. A lapunknak nyilatkozó képviselő egy lényeges problámáját emeli ki a törvénytervezetnek, nevezetesen, hogy a játék lebonyolításához szükséges szervereket EGT-tagállam területén kell tárolni. Közlése szerint számos külföldi szolgáltatónál a játékot lebonyolító szerverek nem EGT-tagországban vannak, és ezek integritása miatt a mozgatásuk nem megoldható. A törvényjavaslatban szereplő magyarországi tükrözött játékosadatokat tároló szerver itteni telepítése teljességgel kivitelezhető, de az előbb jelzett játékszerverek mozgatása megoldhatatlan feladat, ami kizárja a törvénynek való megfelelést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.