A bevétel növelését eltérően kívánják megoldani az egyes kabinetek. Madrid az áfát emeli 16-ról 18 százalékra, a dublini kormány a jövedelemadó felső kulcsát változtatná 41-ről 46 százalékra, és az írekhez hasonlóan az USA-ban, valamint Nagy-Britanniában is a tehetős polgárok terheinek növelését tervezik.
Az adóemelés gazdasági hatásai nemcsak a növelés mértékétől, de az állami bevételek terén bekövetkező változásoktól is függnek. Nyilvánvalóan a nagy emeléssel generált kis bevételbővülés jelenti a legnagyobb terhet a gazdaság számára.
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) vonatkozó tanulmánya szerint a vagyon-, illetve a fogyasztási adók veszélyeztetik legkevésbé a gazdasági növekedést. Ezzel szemben a jövedelemadók – különös tekintettel a cégekre kivetettekre – a legkevésbé „konjunktúrabarátak”. A fogyasztási adók arányának növelése a jövedelemadók rovására ezért a GDP pozitív változásához is hozzájárulhat.
A legtöbb adórendszer esetében egyébként az figyelhető meg, hogy növekedésbaráttá váltak az elmúlt évtizedekben. Az OECD országaiban alkalmazott legmagasabb jövedelemadó-kulcs átlaga például 70-ről 40 százalékra mérséklődött 1981 óta, elsősorban az USA-nak és Japánnak köszönhetően.
Az Egyesült Államok adórendszere azonban még így is a világ egyik legkevésbé hatékony szisztémájának számít, ez elsősorban a jövedelemadóktól való túlzott függés következménye. Az európai rendszerek relatív előnye ezzel szemben, hogy a meglehetősen nagy szociális elvonások ellenére is a bevételeik jelentős részét hatékony adófajtákból, például az áfából nyerik.
Elsősorban a szövetségi berendezkedésű országoknál fordulhat elő azonban, hogy a forgalmi típusú adók sem működnek hatékonyan. Brazília és India is régóta küzd áfarendszerének megreformálásával, Kína esetében pedig a magas megtakarítási ráta miatt probléma, hogy a kormány nagyban támaszkodik fogyasztási típusú adókra.
Az adóstruktúrákkal kapcsolatban ugyanakkor nemcsak a hatékonyság számít fontos kérdésnek, hanem a méltányosság, illetve az eladhatóság is. Miközben például a vagyonadóknak alig van torzító hatásuk, rendkívül népszerűtlenek a választók körében. A hatékonynak számító áfa pedig nagyobb terhet jelent a szegényebbek számára, akik jövedelmük nagyobb hányadát költik fogyasztási cikkekre. Ennek ellenére a jelenlegi súlyos fiskális helyzetben – a világ nagy gazdaságainak esetében legalábbis – a hatékonyság előtérbe kerülésére lehet számítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.