A pénzügyi válság nem egy céget indít a lakosság alacsonyabb teherbíró képességének kihasználására. Különböző befektetési ajánlatokkal, hitelekkel, a pénzhez jutás gyors lehetőségével csábítják az ügyfeleket, elhallgatva a fontos információkat, köztük az ügylet kockázatait. Az ilyen jellegű magatartás keltette fel a versenyhivatal figyelmét például a Capital Partners és üzlettársai, az Invest Holding System Kft. vagy az Euro Correct Consulting Kft. esetében. Az utóbbi cég – figyelemmel jogelődjére is – sokadik alkalommal került a versenyhatóság elé, mindannyiszor amiatt, mert nem nyújtott egyértelmű tájékoztatást a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól.
A fogyasztói csoportok működésének visszásságaira és a szabályozás szükségességére már többször és erőteljesen felhívta a figyelmet a GVH. Készült is egy előterjesztés, de nem lépett hatályba. Előírásai – jóllehet a válság felülírhatta egy részüket – akár ma is irányadók lehetnének – mondta az irodavezető.
Évek óta visszatérő problémát okoznak a gyógyhatásúnak kikiáltott, a fogyasztó egészségére apelláló termékek hirdetései. Bár a versenyhivatal számos határozatában rögzítette, hogy a gyógyhatást bizonyítani kell, mivel ennek híján a cég megtéveszti a fogyasztót, visszaél a gyógyulásban reménykedő, így többnyire kiszolgáltatott réteg bizalmával, ez pedig súlyosbítja a jogsértést, mégis igen sok vállalkozás próbálkozik efféle manipulációkkal. Jelenleg is több népszerű termék esetében folyik versenyfel-ügyeleti eljárás.
A GVH most vizsgálja például, hogy igazolt-e a Lenkei-vitaminok egészségre gyakorolt kedvező hatása, s nézi azt is, gátolja-e a rák kialakulását, terjedését a CoD tea, illetve gyógyít-e a tahiti Noni Juice. Ugyancsak górcső alá vesz olyan cégeket, amelyek a termékeikkel biztos testsúlycsökkenést ígérnek a karcsúsodni kívánóknak.
Nem minden fogyasztó digitális írástudó – figyelmeztet a versenyhatóság. Az elektronikus környezetben nyújtott különböző tartalomszolgáltatások esetében azt vizsgálja, milyen tájékoztatást kapnak a fogyasztók például az általuk kötött szerződés tartalmáról, az igénybe vett szolgáltatás egyes tulajdonságairól. Új feladat a liberalizálódó ágazatok reklámtevékenységének vizsgálata. Az ezeken a piacokon végbemenő változások a vállalkozásokat rákényszerítik az ügyfelek megnyerésére, ám kérdés, ezt miként teszik – utalt a várhatóan kibontakozó versenyre Balogh Virág.
A GVH által vizsgált magatartások döntő többségét 2008 szeptembere után tanúsították a cégek, ezért az eljárásokban már a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény az irányadó. Az új szabályozás többek között felsorolja azokat a tiltott magatartásokat – például piramiselv alkalmazása, vagy annak valótlan állítása, illetve olyan hamis benyomás keltése, hogy az áru jogszerűen forgalmazható –, amelyeknél nem mérlegelheti a jogsértést a versenytanács, legfeljebb a szankció kiszabásánál van mozgástere. Más esetekben, például egy hipermarket akciózásának vizsgálatakor a korábbinál bonyolultabbá teszi a versenyhatóság dolgát. A pénzügyi jogsértések elbírálásánál is felvet néhány olyan kérdést, amelyre választ idővel a jogalkalmazás adhat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az új szabályozás nem kíván lényegi változtatást a GVH eddigi gyakorlatában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.