Az olimpia nem pusztán szórakoztatóipari esemény, sokkal inkább gazdasági projekt, amely a magyar GDP-növekedés motorja lehet, de fontos tanulság, hogy a gazdasági érveket erőteljesebben kell képviselni az érzelmi kampánynál – mondta lapunknak a Budapesti Olimpiáért Mozgalom (BOM) alapítója. Szalay-Berzeviczy Attila szerint csak utólag tűnik logikus lépésnek a két évvel ezelőtti népszavazás, valójában akkor még nem volt kivel vitázni, hiszen a pályázat a politikai támogatást a kormányoldaltól és az ellenzék nagy részétől is megkapta.
Felidézte, a tavaly februári hivatalos kandidálással sem vált társadalmilag érzékennyé a téma, a Momentum Mozgalom színre lépéséig nem volt ellenpont. Szalay-Berzeviczy előrebocsátotta: amellett, hogy folytatják az ösztöndíjprogramjukat, fő feladatuk, hogy összegezzék a mozgalom 2005-ös alapítása óta felhalmozott tudást és tapasztalatot egy szakanyag formájában, hogy a jövő kormányai és fővárosvezetései ne kövessék el ugyanazokat a hibákat, ha újra nekivágnak egy olimpiai pályázatnak.
A 2024-es hazai rendezés közvetlen költsége nettó 774 milliárd forint lett volna a PwC megvalósíthatósági tanulmánya alapján, az egyéb, főként infrastrukturális kiadások 2070 milliárd forintot tehettek volna ki. Az előzetes becslések szerint így a budapesti olimpia 48 százalékkal kerülhetett volna többe, mint a párizsi, a Los Angeles-i lebonyolításnál viszont 14 százalékkal kisebb költségvetéssel számoltak a magyar szervezők.
Szabados Gábor sportközgazdász szerint ha a most visszavont pályázat ellenére Budapest nekirugaszkodik 2028-nak, akkor a 2018-as választások után az első lépésnek egy népszavazás kiírásának kell lennie. Árnyalja azonban a képet, hogy Párizs a legnagyobb esélyes a 2024-es lebonyolításra. Ez ugyanis azt feltételezi, hogy legközelebb 2036-ban jöhet újabb európai helyszín, a 2028-as és a 2032-es rendezésen Észak-Amerika és Ázsia osztozhat.
A szakértő úgy látja, a visszalépésig a harmadik helyen állhattunk a francia főváros és a kaliforniai metropolisz mögött, feltéve, hogy a fenntarthatóságot és az utóhasznosítást szorgalmazó Agenda 2020 reformcsomag kedvezményezettjeként rajthoz állhattunk, de valós győzelmi esélyünk nem volt. Várakozásai szerint Párizs nem centenáriumi „ajándékként” kapja az olimpiát 1924 után 2024-ben, hiszen erre alapozva Athén is ráfázott 1996-ban, olyan viszont még nem fordult elő, hogy egymás után háromszor Európán kívül rendeztek volna olimpiát.
Az olimpia egy gazdaságélénkítő csomag Szabados Gábor olvasatában is, szerinte a magyar beadvány vesztét az okozta, hogy egyik oldal sem fordított elég időt és energiát a lakosság megszólítására a szakmai érvekkel. Pedig az ötkarikás játékok odaítélése egyúttal fontos infrastrukturális beruházások kivitelezésére is garanciát adott volna, középpontban a közlekedésfejlesztéssel: a reptéri gyorsvasúttól az új Duna-hídig. Olyan projektek kerültek volna fókuszba, amelyekre Budapestnek egyébként is szüksége van a következő 10-20 évben.
A sportközgazdász szerint jogos volt ugyanakkor a korrupciós kockázatoktól való félelem akár a négyesmetró-beruházás vagy az autópálya-fejlesztések alapján, de nyilvános és átlátható közbeszerzési eljárásokkal ezt ki lehet védeni. Az olimpiai ezüstérmes vívó, Imre Géza lapunknak elmondta: sportolóként egyszeri és megismételhetetlen élmény lehet egy hazai rendezésű olimpia, a mostani pályázat tapasztalataiból okulva később nemcsak esélyes, hanem győztes is lehet Budapest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.