Minisztériumi előkészítés alatt áll az a jogszabály, amely a regisztrációs jegyek jövőjéről rendelkezik – tájékoztatta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a Világgazdaságot. Orbán Viktor a tömegközlekedési kedvezmények körét is azon területek közt említette, ahol februárban komoly megtakarításokat jelentenek be, de kérdéses, az évente nagyjából 300 millióból fenntartott regisztrációs jegyen és az ingyenes utazásokért a társaságoknak adott összegeken – a helyközi, távolsági és helyi közlekedést figyelembe véve 250 milliárd forint – mennyit spórolna az állam.
Fónagy János államtitkár még ellenzékből azt ígérte: ha a Fidesz kormányra jut, eltörli a regisztrációs jegyet. A szaktárca most azt közölte, hogy egyetértenek a jegytípus alkalmazásának eredeti céljaival, a gyakorlatban megvalósult rendszer vizsgálatát azonban indokoltnak tartották. Ez le is zárult, a belőle nyert adatokat is felhasználó törvénytervezetet tavasszal vinnék a parlament elé.
A tavaly márciusban bevezetett regisztrációs jegy elérte kijelölt célját: az ingyenesen közlekedők – 6 éven aluliak, 65 évnél idősebbek, menekültek, hadirokkantak és hadiözvegyek – utazási szokásairól valóban sok hasznos, eddig nem számszerűsített információt lehetett megtudni. Az eredeti ígéretek közt szerepelt az, hogy a közlekedési vállalatoknak juttatott fogyasztóiár-kiegészítést az új, kibővített utazási adatbázis alapján osztják majd el, azonban a 2011-es költségvetés tervezésekor még nem használták fel az adatokat. Az NFM úgy tájékoztatott, elsősorban a menetrendtervezésnél lehetnek hasznosak ezek az információk, de ahhoz az első teljes éves adatsorra is szükség lenne, hogy ez alapján dönthessenek az állami támogatásokról.
Nem került be az adatbázisba a mintegy 35 ezer vasutas és családtagjaik, de mivel nekik is jár az ingyenesség, e több százezer fős kör utazási szokásairól továbbra sincsenek megközelítő adatok sem. Arról sem tudni semmit, az ő kedvezményükkel mit tervez a kormány. Pedig az ő közlekedésük sem kevéssé terheli az államkasszát. A vasút 211 milliárdot, a Volán társaságok 27 milliárdot kapnak az idén a költségvetésből. Az igazán súlyos problémát azonban az adósságállomány jelenti: a Költségvetési Tanács egy novemberi elemzése kiemelkedő kockázatnak nevezte a MÁV tartozását, amely akkor elérte a 289 milliárd forintot.
Nem lenne nagy meglepetés, ha a megszorításokat előrevetítő miniszterelnöki bejelentés a vasutat érintené a legrosszabbul. A MÁV kérdésünkre közölte: eddigi adataik szerint az összes eladott jegy 5-6 százaléka regisztrációs – azzal számolva, hogy az elmúlt években 140-150 millió utazás volt évente, ez 7-9 millió új regisztrált utat jelent. Megtudták azt is, hogy a nyugdíjasok jóval többször közlekednek vonaton, mint a szintén ingyen utazó kisgyerekek. Az összes regisztrációs jegy 85 százalékát 65 éven felettiek vették, a hat év alattiak számára pedig az ingyenes jegyek 14 százalékát váltották meg.
Készült kimutatás az utazási távolságokról, ebből kiderült, hogy átlagosan 70-80 kilométert tesznek meg regisztrációs jegygyel. Egy ekkora táv teljes árúval 1470 forintba kerül, azaz optimista becslés szerint is tízmilliárdos nagyságrendű kedvezmény jár a regisztrált ingyen utazóknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.