Márton Péter korábban azt mondta: a befektetési és kereskedelem-fejlesztési ügynökség finanszírozása ellehetetlenült, s nemcsak a működési költségekre nincs forrás (csak hitel), de esetleg szakmai programokat is kénytelen lesz lemondatni pénzhiány miatt.
Ugyanakkor az év elején az akkori vezetés által ismertetett tervek szerint – amelyek trendjeikben egybevágnak az elmúlt évek tényadataival – az ügynökség költségvetésének bevételi oldala három főbb – jóllehet nem teljesen egyenlő – tételből áll össze. Az egyik a költségvetési támogatás, amely a szakmai felügyeletet (és akkor még az ITD feletti tulajdonosi jogokat is) gyakorló tárca, a mai Nemzetgazdasági Minisztérium elődje által kezelt beruházásösztönzési, illetve külgazdaság-fejlesztési célelőirányzatokat jelenti, továbbá kisebb részben a kiemelt k+f+i programokhoz nyújtott forrásokat. Ennek idei tervezett összege durván kétmilliárd forint volt. Ebből a keretből kell finanszírozni a működést – mint azt a tavalyi üzleti jelentésben publikált táblázat is mutatja.
A másik forrás a GOP-3.3.1 Kiemelt program – Befektetésösztönzés és üzletfejlesztés az ITD által című program keretéből jön a ügynökséghez. Miután ez önálló projektként valósul meg, így finanszírozása is a költségvetési forrástól és a saját bevételektől elkülönítve, önálló forrásból történik. Ez javarészt szakmai tevékenységre fordítandó program.
Végül, de nem utolsósorban a harmadik elem a saját bevételek, illetve egyéb bevételek (fejlesztési támogatás és egyéb bevételek), amelyeket szakmai programokra „illik” fordítani. Számszerűsítve (az MTI-Eco, 2010. január 7-i jelentése szerint): „Az ügynökség 2010-ben 6,341 milliárd forintból gazdálkodhat. Ebből a költségvetési támogatás 1,897 milliárd, uniós pályázatokból 2,776 milliárd forint jut ez évre, az ITD Hungary saját árbevétele pedig 1,668 milliárd forint.”
A vezérigazgató-helyettes nem kívánt reagálni a fentiekre, s belemenni annak részleteibe, hogyan áll össze az ITD Hungary finanszírozása az idén. Ám azt határozottan leszögezte, hogy a költségvetési forrás nem kizárólag személyi és működési jellegű kiadásokat fedez, hatással van az egyéb programszervezésekre és feladatok ellátására is. A GOP-ból finanszírozott programok nem szenvednek hátrányt – tette hozzá. Arra a kérdésünkre, hogy a tervezett – és elmaradással fenyegető – kínai rendezvényt miért nem a GOP-ból finanszírozzák, azt mondta: az előírások megszabják, hogy milyen típusú rendezvények költségeit lehet ebből a forrásból fedezni, ez viszont nem ilyen.
Az ITD Hungary egyébként az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően januárban megkapta az akkori gazdasági tárcától a költségvetési támogatás első öthavi részét, ám a rendnek megfelelően a maradék héttizenkettednyit csak azt követően kell biztosítania, hogy az ügynökség rendben elszámolt az első részlettel. Ezt eddig – mindig májusban – megtette az ITD Hungary, s júniustól nemigen volt probléma a finanszírozással. Ám az idén ez az elszámolás csúszott, vélhetően részben a kormányváltás, részben amiatt, hogy a tulajdonosi jogok gyakorlását az ITD felett megkapta a Fellegi-féle Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, amely besorolta az ügynökséget az MFB csoportba, az pedig leváltotta az egész ITD-menedzsmentet. Az elszámolás már megtörtént, pénzt azonban azóta sem kaptak – mondta lapunknak Márton, ám kérdésünkre, hogy pontosan mikor számoltak el, nem válaszolt érdemben.A gazdasági tárca megkeresésünkre nem kívánt reagálni.
Ezzel egyébként már tényeg csak a szakmai felügyeleti jogkör marad az NGM-nél. Kérdés, források nélkül mire megy.
Ezzel egyébként már tényeg csak a szakmai felügyeleti jogkör marad az NGM-nél. Kérdés, források nélkül mire megy. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.