Az NGM február közepén kezdte el publikálni azokat az elemzéseit, amelyek majd megalapozzák az kormány intézkedéseit. A minisztérium közölte: az államháztartást érintő változtatásokra elsősorban azokon a területeken van szükség, ahol a magyar költségvetés nemzetközi összehasonlításban sokat költ, vagy sok adót von el, vagy a rendelkezésre álló források felhasználása a nemzetközi átlagnál alacsonyabb hatékonyságú.
Az NGM által eddig a sorozatban elemzett területek: a felsőoktatást, rokkantsági ellátást, a nyugdíjrendszert, az adminisztrációcsökkentést, az adórendszert, a foglalkoztatást és a közösségi közlekedést. A konkrét területeken kívül külön elemzést készítettek az államháztartás szerkezetéről és az államadósságról.
A felsőoktatásról szólva leszögezte: a minőség, az állami szerepvállalás, az intézményi struktúra és a képzés egyaránt újjászervezést igényel. A felsőoktatási rendszer rendszere nem versenyképes; a megváltoztatásához az elkövetkezendő években nem a felsőfokú végzettségűek számát kell növelni, hanem a képzés belső arányait, szakmai összetételét és minőségét kell a gazdaság és társadalom tényleges igényeihez és jövőbeli céljaihoz igazítani.
A rokkantsági ellátások támogatási rendszeréről a tárca azt emelte ki: e rendszer bonyolult és ellentmondásos, esetenként túl sokat ad, fontos támogatások pedig hiányoznak; kritikusan alacsony a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása. Hozzátette: ma Magyarország jóval többet költ a rokkantsággal kapcsolatos ellátásra, mint a hasonló fejlettségi szintű és egészségügyi helyzetben lévő más országok; rendkívül alacsony a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása.
További reformra szorul a magyar nyugdíjrendszer - húzta alá elemzésében a szaktárca azzal, hogy nemzetközi összevetésben is magasak a nyugdíjkiadások Magyarországon, s a romló demográfiai mutatók következtében egyre súlyosabbá válhat a probléma. A helyzet megoldása érdekében két területre fókuszál a kormány: a foglalkoztatottság növelésére és a népességfogyás megállítására.
A kormány jelentős, a vállalkozók életét megkönnyítő adminisztráció-csökkentő lépéseket tervez a strukturális reform részeként - szögezte le az NGM. Az adórendszerről szólva azt emelte ki: a munkát terhelő adók mérséklésével és a zöld adók emelésével a teljes adóterhet át lehet strukturálni, egy a munkát jobban ösztönző szerkezet irányába.
A foglalkoztatásról azt írta: a rugalmas foglalkoztatási formák elterjesztésével javulhat a munkaerő-piaci aktivitás. A minisztérium értékelése szerint Magyarországon alapvetően a munkát már nem kereső, inaktív rétegek okozzák a foglalkoztatási gondok erősödését.
A közösségi közlekedésről szólva az NGM úgy fogalmazott: a MÁV csoport, a Volán társaságok és a BKV finanszírozása leginkább egy feneketlen kúthoz hasonlít, ráadásul meglehetősen rossz hatásfokkal jár együtt.
Az elemzések kitértek arra is, hogy magyar államháztartás mérete a gazdaság méretéhez képest mintegy 6 százalékponttal nagyobb a hasonló fejlettségű országok, illetve a többi visegrádi ország átlagánál. Az eltérés közel fele - a magas államadósságunk miatt - a jóval nagyobb magyar kamatkiadásnak tulajdonítható, de az elsődleges kiadásaink is magasabbak a régiós versenytársainknál.
Az államháztartás jelenlegi kiadási szerkezete nem növekedésbarát: alacsony a beruházási kiadások és magas a folyó kiadások, ezen belül is a szociális juttatások aránya. A tárca aláhúzta: Magyarország a fejlettségéhez mérten általános közszolgáltatásokra és szociális védelemre az átlagosnál többet, egészségügyre viszont kevesebbet fordít, míg az oktatási kiadások és mára már a gazdasági feladatok kiadásai is nagyjából átlagosnak tekinthetők.
Az magyar egészségügyi kiadások szerkezete eltér a visegrádi országokétól: Magyarországon a gyógyító-megelőző szolgáltatásokra kevesebb jut, a gyógyszerkiadások viszont magasabbak - jegyzik meg az a kiadási szerkezetet ismertető elemzésben, de önálló elemzés az egészségügyről még nem közöltek.
Az államháztartás kiadásait és az államadósságot elemezve kiemelték azt is, hogy a kormány fegyelmezett költségvetési politikájának és növekedésbarát gazdaságpolitikájának eredményeképp Magyarországon a következő években tartósan csökken a GDP-arányos államadósság, amely 2014-re a 70 százalékos szint alá süllyed. Az alacsonyabb államadósság érdemben csökkenti az adósságszolgálati terhet, ennek következtében az állam az adóbevételeket adósságtörlesztés helyett a klasszikus állami feladatok hatékonyabb ellátására fordíthatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.