Habár vannak folyamatban lévő közútfejlesztési projektek s tervbe van véve újak indítása is az idén, a következő időszakban messze nem számíthatunk olyan mértékű fejlesztésekre, mint az előző ciklusokban. Egyelőre s még jó pár évig a szakaszok átadását az előző ciklusban megkezdett építések határozzák meg. Ez részben érthető, hiszen nagy volumenű, elhúzódó munkákról van szó, ám az is látszik, hogy csökkenni fog a közúti projektek száma. Az Orbán-kormány ugyanis kevesebb energiát és pénzt szán a látványosabbnak tartott autópálya-fejlesztésekre, inkább az alacsonyabb költségű projekteket preferálja, miközben nagyobb hangsúlyt helyez a vízi vagy a vasúti közlekedésre. Ez olvasható ki nemcsak az Új Széchenyi-tervből, hanem a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által összeállított, 2027-ig szóló programból is. A tervezet jelenleg társadalmi vitán van, s információink szerint egy-két hónapon belül fogadná el a kormány az úgynevezett gördülő tervet. Ez azt jelenti, hogy a terv mellé nem rendelnek konkrét dátumokat, azok csak az egyes projektek fontosságát és sorrendjét mutatják. A megvalósulás a finanszírozási lehetőségek függvényében történik.
Mindenesetre a terv a gyorsforgalmi és főúthálózat fejlesztésére fordítható kereteket 2014 és 2020 között éves átlagban 180 milliárd, 2021 és 2027 között 230 milliárd forintra taksálja. Ezen belül egyébként új autópálya-szakaszok létesítésére, illetve a meglévők fejlesztésére öszszesen 861,8 milliárd forintot szánnának. Ennyiből 334,7 kilométernyi új szakasz épülne, s 294,1 kilométernyit bővítenének. Mint megtudtuk, a fejlesztések forrása a kezdetekben szinte kizárólag uniós pályázati pénz lenne. A jelenleg kivitelezés alatt álló építések összértéke 254 milliárd forint, teljes hosszuk 330 kilométer.
A tervek szerint az idén megkezdődik az M43-as Szeged és országhatár közötti szakaszának építése, a sztráda 31,6 kilométeres etapját pedig tegnap adták át. A Szeged és Makó közötti szakasznak különösen a két alföldi város lakói örülhetnek, hiszen ezentúl a Románia felé tartó tranzitforgalmat az új autópálya-szakasz átveheti. A sztráda, az új Tisza-híd s a Makót elkerülő 7 kilométeres főút – amely a régi 43-as útra vezeti át a forgalmat – kivitelezése 2008 nyarán kezdődött el, összköltsége 85 milliárd forintra rúgott, s az öszszeg kétharmadát uniós forrásokból fedezték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.