BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebb autósztráda épül

Heteken belül a kormány elé kerülhet az a tervezet, amely a hazai gyorsforgalmi és főúthálózat hosszú távú fejlesztését tartalmazza 2027-ig. A koncepció is jól mutatja, az Orbán-kormányzat a korábbiaknál kisebb hangsúlyt fektet a sztrádaépítésekre. Az említett periódusban összesen csak 334,7 kilométernyi új szakasz épülne.

Habár vannak folyamatban lévő közútfejlesztési projektek s tervbe van véve újak indítása is az idén, a következő időszakban messze nem számíthatunk olyan mértékű fejlesztésekre, mint az előző ciklusokban. Egyelőre s még jó pár évig a szakaszok átadását az előző ciklusban megkezdett építések határozzák meg. Ez részben érthető, hiszen nagy volumenű, elhúzódó munkákról van szó, ám az is látszik, hogy csökkenni fog a közúti projektek száma. Az Orbán-kormány ugyanis kevesebb energiát és pénzt szán a látványosabbnak tartott autópálya-fejlesztésekre, inkább az alacsonyabb költségű projekteket preferálja, miközben nagyobb hangsúlyt helyez a vízi vagy a vasúti közlekedésre. Ez olvasható ki nemcsak az Új Széchenyi-tervből, hanem a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által összeállított, 2027-ig szóló programból is. A tervezet jelenleg társadalmi vitán van, s információink szerint egy-két hónapon belül fogadná el a kormány az úgynevezett gördülő tervet. Ez azt jelenti, hogy a terv mellé nem rendelnek konkrét dátumokat, azok csak az egyes projektek fontosságát és sorrendjét mutatják. A megvalósulás a finanszírozási lehetőségek függvényében történik.

Mindenesetre a terv a gyorsforgalmi és főúthálózat fejlesztésére fordítható kereteket 2014 és 2020 között éves átlagban 180 milliárd, 2021 és 2027 között 230 milliárd forintra taksálja. Ezen belül egyébként új autópálya-szakaszok létesítésére, illetve a meglévők fejlesztésére öszszesen 861,8 milliárd forintot szánnának. Ennyiből 334,7 kilométernyi új szakasz épülne, s 294,1 kilométernyit bővítenének. Mint megtudtuk, a fejlesztések forrása a kezdetekben szinte kizárólag uniós pályázati pénz lenne. A jelenleg kivitelezés alatt álló építések összértéke 254 milliárd forint, teljes hosszuk 330 kilométer.

A tervek szerint az idén megkezdődik az M43-as Szeged és országhatár közötti szakaszának építése, a sztráda 31,6 kilométeres etapját pedig tegnap adták át. A Szeged és Makó közötti szakasznak különösen a két alföldi város lakói örülhetnek, hiszen ezentúl a Románia felé tartó tranzitforgalmat az új autópálya-szakasz átveheti. A sztráda, az új Tisza-híd s a Makót elkerülő 7 kilométeres főút – amely a régi 43-as útra vezeti át a forgalmat – kivitelezése 2008 nyarán kezdődött el, összköltsége 85 milliárd forintra rúgott, s az öszszeg kétharmadát uniós forrásokból fedezték.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.