Lapzártánk idején pattanásig feszült volt a légkör Brüsszelben, s kölcsönös bizalmatlanság övezte az Európai Tanács és az Európai Parlament (EP) költségvetési tárgyalásait. A büdzsé növelését ellenző tizenkét tagállam még a végső egyeztetéssorozat megkezdése előtt bejelentette, hogy a 2011-es uniós kiadások szintje 2,91 százalékkal többel nem haladhatja meg a 2010-es szintet.
Noha ez az EP eredeti – 6 százalékos emelési – javaslatánál mintegy 4 milliárd euróval kevesebb pluszpénzt jelent, a parlament hajlik a megegyezésre annak fejében, hogy a kötelezettségvállalások szintje nem csökken hasonló mértékben, és sikerül néhány kérdésben elvi, politikai megegyezésre jutni – tájékoztatta lapunkat Surján László magyar EP-képviselő.
A BruxInfo szerint az EP azt szeretné, hogy a tagállamok politikai nyilatkozatban vállaljanak kötelezettséget arra: az uniós parlamenttel és az Európai Bizottsággal közösen elkezdik a közös gondolkodást a költségvetés finanszírozásának reformjáról. A jelenleg 76 százalékban nemzeti befizetéseken alapuló rendszer ugyanis háttérbe szorítja az európai szempontokat a nemzeti érdekek mellett.
Mivel elvileg létrejött az egyetértés a 2,91 százalékos kiadásszintről, valójában már nem is a költségvetés méretéről, hanem arról folytak az alkudozások, hogy ki ellenőrizze a jövőbeni költekezést az EU-ban. Az EUobserver szerint a nemzeti döntéshozó központok és az új hatalommal felruházott európai parlamenti képviselők között kezdődött el egy komoly erőpróba, amely beláthatatlan hatással lehet a 2014-től induló új költségvetési időszak keretszámaira is.
A túlzottdeficit-eljárás alatt álló nettó befizetők hosszabb távon szeretnék megakadályozni a közös kassza növelését – a magyar képviselő ezzel magyarázta a szokatlanul erős szembenállást. Lényegében a lisszaboni szerződés végrehajtása áll a vita középpontjában. Ez előírja, hogy az európai költségvetést az úgynevezett saját forrásokból kell finanszírozni. A parlament sürgeti, hogy az ezzel kapcsolatos tárgyalások kezdődjenek meg. Hasonlóan időszerűnek tartja, hogy a következő pénzügyi keretterv kialakításának ügyrendjéről is legyen megállapodás, annak érdekében, hogy a parlament ne kényszerüljön egyetértési jogával élve elutasítani a tanács tervezetét.
A költségvetés növelését elutasítók David Cameron brit miniszterelnök vezényletével a nemzeti megszorításokra hivatkoznak; ha a tagállamok kénytelenek visszafogni a kiadásokat, az EU-nak is hasonlóan illene eljárnia. További nyomós érv a válság, amely a magyar EP-képviselő szerint ma már nyilvánvaló blöff, hiszen az előrejelzések szerint az idén 3 százalékkal nő az uniós bruttó nemzeti jövedelem (GNI). Egyértelműen elindultunk felfelé; azért, mert az új angol kormány katasztrofális gazdasági helyzetet örökölt, még nem kellene lemondani egy sor, Európát előrevivő fejlesztésről – jegyezte meg Surján László.
Janusz Lewandowski költségvetési biztos korábban arra figyelmeztette a feleket, hogy ha nem lesz 2011-es büdzsé, több program is veszélybe kerülhet. Jövőre elakadhat az Európai Külügyi Szolgálat „beüzemelése”, és nem lenne megoldva a nemzetközi termonukleáris kísérleti reaktor (ITER) finanszírozása sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.