BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közösségépítés: dől a pénz? Mivel próbálkozik a Facebook, az iWiW és a MyVip?

Más üzleti modellel próbálkozik az iWiW és a myVIP tulajdonosa, s a Facebook reklámjait értékesítő EMG

Mennyi pénz folyik be a közösségi oldalakból, és milyen csatornákon ki milyen üzleti modellel dolgozik? Ennek a kérdésnek próbált utánajárni lapunk a két nagy hazai piaci szereplő, az iWiW és a myVIP, valamint a nemzetközi óriás Facebook magyarországi hirdetéseit értékesítő EstMediaGroup (EMG) megkeresésével.

„A válság ellenére tavaly az iWiW bevételei nem változtak érdemben az előző évhez képest, és meghaladták a félmilliárd forintot, hasonlatosan 2008-hoz. Az üzemeltetési költségek (fenntartás, infrastruktúra) pár százmillió forintot emésztettek fel, így az üzletág pozitív eredménnyel zárta az évet” – tájékoztatta a Világgazdaságot Vaszily Miklós, a közösségi oldalt üzemeltető Origo Zrt. vezérigazgatója.

Elmondása szerint az árbevételükön belül a hagyományos hirdetések aránya évről évre egyre csökken, és mindinkább áttolódik a hangsúly a partneri kapcsolatokból származó bevételekre. Utóbbiak jellemzően az olyan jellegű együttműködéseket takarják, amelyek során egy szolgáltató a saját céljaira használhatja az iWiW által nyújtott közösségi lehetőségeket, esetenként kizárólagos jelleggel egy-egy területen belül. A trendeket jól mutatja, hogy míg három-négy évvel ezelőtt még a bannerhirdetésekből származott gyakorlatilag a teljes árbevételük, addig mára már az összforgalom több mint negyedét az új típusú bevételek adják. „A jövőben tovább erősítenénk az iWiW közösségi erejét, funkcionalitását, és ha ez sikerül, akkor a partneri kapcsolatokban még nagyobb bevételi potenciál keletkezik. Emellett a különböző alkalmazásokban, az azokon keresztüli, a fejlesztőkkel történő bevételmegosztásban is nagy lehetőségeket látunk, ennek azonban előfeltétele az applikációk megerősítése, népszerűsítése, valamint egy megfelelően alkalmazható fizetési rendszer kidolgozása” – mondta a terveikről Vaszily Miklós.

A különbözőségre játszik a piac másik magyar résztvevője, a myVIP. „Az üzleti modellünk alapelve, hogy mást nyújtsunk, mint a másik két piaci szereplő, mivel csak így tudunk velük hatékonyan versenyezni. Mi ennek megfelelően elsősorban a fiatalokra koncentrálunk, a 2,8 millió regisztrált tagunkból egymillió 18 év alatti, így zömmel az őket érdeklő tartalmak, szolgáltatások fejlesztése áll a fókuszunkban, hogy megtartsuk azon szokásunkat, hogy a fiatalok nálunk kezdjék a közösségi életüket élni. De természetesen a közel 2 millió felnőtt regisztrált tag is kiemelt figyelmet kap” – mondta a Világgazdaságnak Holman Endre, a myVIP-et üzemeltető Generál Média Kft. ügyvezető igazgatója, tulajdonosa. A honlapot ennek megfelelően a videók, a zene és a játékok irányába fejlesztik tovább, kiemelten figyelve a helyi jellegű tartalmakra.

A válság egyáltalán nem viselte meg a forgalmukat, a cégcsoport tavalyi 1,3-1,4 milliárdos hirdetési bevétele több mint háromszorosa a 2008-asnak, ennek döntő részét a myVIP adta. „Az egyedi, speciális megállapodások, kampányok jelentik a hirdetési forgalmunk zömét, ezek legfőbb formáját a kor, nem, lakhely szerint célzott, személyre szabott megjelenések jelentik. A bevételek jelentős részét a megjelenések által generált eladások után fizetett jutalék teszi ki. Ez a modell azért előnyös, mert a felhasználó csak olyan hirdetéseket kap, amely érdekelheti őt, így pedig az ügyfél hatékonyabban hirdethet. Számunkra pedig azért jó, mert az ügyfelek mindaddig hirdetnek nálunk, ameddig a reklámlevelek pluszforgalmat hoznak a konyhájukra, s nem csak egy előre megadott kampánykeret erejéig. Egyébként a válság is jót tett a forgalmunknak, hiszen miatta a hirdetők az olyan különösen hatékony hirdetési megoldások felé fordultak, mint amilyet mi nyújtunk” – magyarázta Holman Endre. Az ügyvezető igazgató hozzátette: az idén továbbfejlesztik ezt a konstrukciót egy új, egyedi hirdetési kiszolgálórendszer beindításával, amely tovább finomítja a szegmentálási lehetőségeket. A fejlesztés az ügyvezető reményei szerint megsokszorozhatja a reklámbevételüket.

Teljesen más utat választott magának a többek közt az Est lapokban, valamint a NeoFM rádióadóban érdekelt Est Media Group: a cég egy lendületesen fejlődő nemzetközi szereplőre „csatlakozott rá”, amikor tavaly áprilisban kizárólagos szerződést kötött a Facebookkal a portál magyarországi bannerhirdetéseinek értékesítésére. „Teljesen jól beleillik az EMG portfóliójába a Facebook, hiszen a többi termékünk is elsősorban a fiatalokat, a fiatal felnőtteket célozza meg. Emellett érzékeltük, hogy a portál dinamikus felfutás előtt áll hazánkban, ezt utólag a számok is igazolták, egy év alatt az akkori kétszázezerről több mint 1,3 millióra nőtt a magyar felhasználók száma, ennek a fele ráadásul mindennap ellátogat a honlapra”– magyarázta lapunknak Kismartoni Zsolt, az EMG online üzletágának a vezetője, hogy miért döntöttek úgy, megkeresik az amerikai óriást a megállapodás reményében. Elmondása szerint az első évben az előzetes várakozásaiknál nagyobb árbevételhez jutottak a Facebook által, de ennek pontos összegéről, illetve arról, hogy hogyan osztoznak meg az amerikai óriáscéggel, nem kívánt részleteket közölni.

A jövővel kapcsolatban Kismartoni Zsolt elárulta, hogy szeretnék tovább mélyíteni a kapcsolatukat a világ vezető közösségi oldalával, egyrészről szeretnének kilépni a nemzetközi porondra, és a Facebook stratégiai partnerévé válni a kelet-közép-európai régióban, valamint szeretnék az együttműködésüket más területekre is kiszélesíteni a hagyományos felületértékesítésen túl.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.