Az árfolyam újbóli rögzítése alighanem hozzájárult ahhoz, hogy Kína 2009-ben is 8,7 százalékos gazdasági növekedést érjen el, és ezzel a globális receszsziót is mérsékelje. Az export azonban tavaly még így is 20 százalékkal esett, márpedig a kínai bővülési modell alapja a kivitel: a hazai fogyasztás a világon egyedülállóan alacsony mértékben, 30 százaléknál is kevesebbel járul hozzá a gazdasági teljesítményhez. Peking a gondokon óriási volumenű élénkítéssel segített, ennek eredményeként ma a GDP-bővülés 95 százalékban a kormányzati beruházásoknak köszönhető.
És itt kezdődnek a bajok. A kormányzati kiadások legalább 20 százaléka a tőzsdéken és az ingatlanpiacon kötött ki. A foglalkoztatás fenntartására az állam infrastrukturális és ingatlanfejlesztési projektek özönét zúdította a gazdaságra; tavaly megkétszereződött az újonnan épült eladótér nagysága, a lakóingatlanok ára pedig 25 százalékkal emelkedett. Miközben a felhúzott felhőkarcolók üresen állnak, tovább épülnek az újak. A közgazdászok ugyanakkor nem egységesek annak megítélésében, hogy mennyire is veszélyes ez a jelenség. A japán jegybank szerint az áremelkedéseket alapvetően valódi kereslet idézi elő, ahogyan egyre többen költöznek a városokba, és a beruházók is inkább saját tartalékaikból, mint túlzott hitelfelvételből költekeznek. Azt azonban ez a jelentés is elismeri, hogy egyes tényezők felgyorsíthatják az ingatlanpiac túlhevülését: a külföldi, spekulatív tőke beáramlása és helyi kormányzatok ingatlanfejlesztési hevülete.
A borúlátóbb jóslatok éppen ez utóbbi terület, vagyis a helyi fejlesztések visszásságait emelik ki. A tavalyi GDP-növekedés oroszlánrészét adó infrastrukturális beruházásokat ugyanis 70-80 százalékban a helyi kormányzatok hitelfelvételéből finanszírozták. Az ő eladósodásuk óriási mértékben járul hozzá a makrogazdasági egyensúlyhiányokhoz: a hivatalos 20 százalékos GDP-arányos államadósság így valójában a 70 százalékot is meghaladhatja. A bankok kinnlevőségeinek 25 százaléka van a helyi kormányzatoknál, amelyek összességében a 80 százalékát vették fel a tavaly kihelyezett új kölcsönöknek. Egyes számítások szerint ez a „rejtett” adósság a kínai bankok saját tőkéjének a 225 százalékára rúg, így ha a helyi kormányzatok a hiteleiknek csak a 30 százalékát is nem lesznek képesek visszafizetni, a pénzintézetek tőkeállományának a kétharmada elveszik.
Hogy mindez a pekingi vezetést aggasztja-e, nem tudni. A szigorítást azonban a túlhevülés kézzelfogható jelei – elsősorban az infláció gyorsulása – is kikényszeríthetik. A fogyasztói árak emelkedésének üteme 16 havi csúcsot ért el februárban, és ez elemzők szerint nemcsak a banki tőketartalékokra vonatkozó szabályok ismételt szigorítására, az irányadó kamat megemelésére, de akár a jüan árfolyamának a fokozatos felértékelésére is ráveheti a jegybankot. Ez ugyanis a pénzkínálat csökkentésén és az import olcsóbbá tételén keresztül a monetáris szigorítás egyik eszköze lehet. BÁ
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.