Igaz, ez utóbbi kijelentést is árnyalni kell azzal, hogy az államadósság-kezeléssel és az állami vagyonnal kapcsolatos tételeket, az EU-s forrásokhoz kapcsolódó kötelezettségeket, valamint a jogerős bírósági és hatósági döntésen alapuló tételeket nem kell beleszámítani ezekbe a keretekbe. A távozó kormány által megszabott limitek azonban ezek nélkül is tetemes summákat érintenek.
A kötelezettségvállalások korlátozása egyébként része annak az „akciónak”, amelyet az államháztartási törvény alapján a pénzügyi tárca kezdeményezett, tekintettel a választások közeledtére. A PM az államháztartás, valamint az egyes tárcák pénzügyi és vagyoni helyzetéről szóló adatokat március 12-én bocsátotta az Állami Számvevőszék (ÁSZ) rendelkezésére, néhány napja pedig azokat meg lehet találni az adott minisztériumok honlapján is.
A beszámolók elsősorban a 2010-es folyamatokról adnak képet, az első kéthavi tényadatok alapján. A hosszabb távú kötelezettségvállalások alakulását az erre irányuló törvényi elvárás ellenére viszonylag nehéz kihámozni a jelentésekből. Márpedig ez igen fontos lenne, a már említett rendelet ugyanis csak a maximális és nem a tényleges mértéket határozza meg.
Éppen erre a megállapításra jutottak tegnapi jelentésükben a számvevők is: szerintük a kormányzati anyagokban nem szerepelnek egységes, világos szerkezetben – és néhol egyáltalán nem – a 2010. évet követő évekre vonatkozó kötelezettségvállalások. Az ÁSZ kockázatokat lát többek között az adó- és járulékbevételek terén is, és aggályát fejezi ki az állami vagyonnal kapcsolatos adatok megbízhatóságával szemben. Emlékeztetnek: már a 2008. évi záróadatok sem voltak tökéletesen alátámasztottak, és elmaradt az év közbeni részletes vagyonfelmérés is. A következő éveket övező kockázatok között említik a számvevők az önkormányzatok közel ezer milliárd forintos adósságállományát is: a jelentés szerint kormányzati segítség nélkül könnyen ellehetetlenülhet a települések gazdálkodása.
Ez utóbbi tétel, akárcsak az állami vállalatok vesztesége, előbb-utóbb a büdzsére szakad, és ezek mellé jönnek még a már említett kötelezettségvállalások. Ezek körében az oktatási tárca viszi el a pálmát több mint 330 milliárd forintos 2011-es keretével. A tényleges vállalás – a felsőoktatási PPP-projekteket, a Művészetek Palotájának finanszírozását, valamint a Mátyás-templom felújítását figyelembe véve – évi 130 milliárd forint körül alakulhat a tárca saját jelentése szerint. A honvédelmi tárcánál a kormányrendelet közel 123 milliárd forintos 2011-es limitet szab meg, ehhez képest a tényleges kötelezettség 53,2 milliárd forint lesz. Ezen fele-fele arányban osztozik az úgynevezett elhelyezési szolgáltatás költsége, valamint a Gripen vadászgépek bérleti díja.
Érdekes eset a közlekedési tárca, ahol javarészt az útépítések „áthúzódó hatása” miatt jövőre 426,7 milliárd forintos kötelezettséggel kell számolni, holott a kormányrendelet elvileg csak 190,3 milliárdot engedélyez. Fontos azt is megjegyezni, hogy az M5-ös autópálya esetében 2031-ig, az M6-osnál pedig 2037-ig kell fizetnünk a PPP-konstrukciók „feketelevesét”, az úgynevezett rendelkezésre állási díjat.
Szorosan nem tartozik a kötelezettségvállalások körébe, ám nem hagyható figyelmen kívül az állami kezességek és garanciák állományának növekedése is. Ezek összértéke a 2008 végi 2316,9 milliárdról tavaly év végére 2701,7 milliárd forintra emelkedett, és az idén minden bizonnyal tovább nő. KR
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.