Jövő hét elején jöhet létre az a találkozó, amelyet Rogán Antal mint az Országgyűlés gazdasági bizottságának fideszes elnöke kezdeményezett az érdekképviseletekkel a benzinár csökkenésével összefüggésben – írja a Magyar Nemzet csütörtöki számában. A lap megkeresésére a Fidesz-frakció sajtóosztálya közölte: a Magyar Pékszövetséggel és az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségével fognak egyeztetni arról, hogy a benzin árának csökkenése mekkora költségcsökkenést jelent ezekben az ágazatokban.
Lapunknak azonban az élelmiszerfeldolgozók jelezték: nincs tudomásuk időpontról, a tárgyalásra semmilyen hivatalos meghívót nem kaptak. Információink szerint a Magyar Nemzet által szintén résztvevőként megnevezett Pékszövetség sem tud többet annál, mint ami a hírekben megjelent.
Rogán Antal a napokban vetette fel a sajtónak, hogy a benzinár csökkenését nem követi egyes élelmiszerek fogyasztói árának csökkenése. Mint elmondta: a pékáruk árának emelkedésekor a termelők gyakran hivatkoztak az üzemanyag árának növekedésére, az őszi csökkenés azonban nem jelentkezett a kifli árában. Rogán megerősítette: az érdekképviseleteket kérdezné arról, miért nem jelentkezik a termékek árában a benzinárcsökkenés. Elmondta, azt szeretné szorgalmazni náluk, ajánlják a tagjaiknak - például a pékségeknek -, hogy fontolják meg az árcsökkentést.
A benzinár csökkenésével kapcsolatban Varga Mihály is nyilatkozott a köztévé Az Este című műsorában a napokban. A nemzetgazdasági miniszter kijelentette: Magyarországon piacgazdaság működik, nincs olyan árszabályozó hatóság, amely beavatkozna a piaci folyamatokba. De azt viszgálni kell, hogy ha egy olyan terméknek jelentősen esik az ára, amely több más termék árában is megjelenik, akkor ennek miért nem érezhető a hatása.
A Nemzetgazdasági Minisztérium(NGM) a napi.hu-nak ugyanakkor azt írta: a tárca elemzői egy szakmai vizsgálat keretében fogják feltárni a magyarországi infláció alakulásának hátterét. A vizsgálatra egyrészről azért van szükség, mert a tavaly ősszel, a költségvetés benyújtásakor publikált 1,8 százalékos értéket - a korábban ismertetett okok miatt - erőteljesen lefelé mutató kockázatok övezik – tette hozzá a tárca. Az NGM szerint a KSH adatai szerint egyes termékcsoportok árai párhuzamosan mozogtak az üzemanyagok árával azok emelkedése esetén, de a tavalyi harmadik negyedévben elindult üzemanyagár-csökkenés nem jelentkezett ezen termékek árában. A vizsgálat célja feltárni ezeknek a folyamatoknak a hátterét, a vizsgálat eredményének ismeretében lehet eldönteni, hogy van-e szükség kormányzati lépésre.
„Hiszünk a piacgazdaságban” – szögezte le az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének ügyvezetője. Szöllősi Réka hozzátette: egy termék árát nem csak az előállítási költségek, így az üzemanyagár szabja meg, hanem más tényezők is, például a kereslet. „A szállítási költség ráadásul csupán 1-4 százalékot tesz ki az élelmiszereken belül, amelyek ára ráadásul tavaly egy százalékot csökkent, a pékáruk pedig 5 százalékkal lettek olcsóbbak a múlt évben.”
Az ügyvezető megjegyezte: bár az üzemanyag olcsóbb lett, több más tényező a drágulás irányába hat. „A minimálbér emelkedése, az útdíj kiterjesztése, az élelmiszerlánc-felügyeleti díj drasztikus megnövelése mind az árnövekedést segíti elő. Valószínűleg forgalomcsökkentő hatása lehet a márciustól kötelező vasárnapi zárva tartásnak, ez szintén nem az árcsökkenést segíti elő” – vélekedett Szöllősi, aki szerint a forintgyengülés is megdrágítja egyes alapanyagok beszerzését. Az ügyvezető hozzátette: a pékáruk esetében az is fontos tényező, hogy a gabonafélék ára ősz óta 15-20 százalékot nőtt.
OKSZ: a verseny az árcsökkenés záloga
A kereskedelem akkor tud árat csökkenteni, ha valamilyen költsége csökken, a legnagyobb kiadás pedig a beszerzési ár – mondta el lapunknak Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára hozzátette: az ipari átadási árak szerény mértékben csökkentek, ennél nagyobb mértékű volt a pékáruk árának csökkenése az elmőlt időszakban.
Vámos szerint ha a pékség szállítja be az árut egy boltba, akkor ő számítja be a benzinárat költségeibe, ebben az esetben a kereskedő nem tehet semmit. Ha pedig a – jellemzően nagyobb – üzletnek saját péksége van, az alapanyagot szállítja csak. „Ebben az esetben az üzemanyag árának súlya mindössze 1 százalék a pékáru árában” – tette hozzá a főtitkár. Vámos György szerint a piaci verseny rászorítja a kereskedőket, hogy ha tudnak, árat csökkentsenek, a főtitkár szerint ez „a fogyasztói árak csökkenésének legjobb záloga”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.