Magyarország nagy mértékben rászorul a külföldi befektetőkre, ez tette az országot különösen sérülékennyé 2008-ban – mondta Simor előadásában. A költségvetési hiány volt a fő mozgatórugója az adósságnövekedésnek, ez kényszerítette a magánszektort arra, hogy devizában adósodjon el. A régiós versenytársaktól elsősorban a munkaerőpiaci aktivitásában maradtunk el, ami a bőkezű elosztórendszerekre vezethető vissza, emellett a kiszámíthatatlan gazdaságpolitika is rátett egy lapáttal, visszafogta a beruházásokat – fűzte hozzá.
Ha a jövőbeni költségvetési többletek nem nyújtanak fedezetet az adósságcsökkentésre, akkor elveszíti hitelességét a fiskális politika. A külső finanszírozás a sebezhető országok számára beszűkült és megdrágult. Ehhez a külső feltételrendszerhez alkalmazkodva a korábbi finanszírozási igényünk finanszírozási többletté alakult. Ebben a reálgazdasági többlet mellett a jelentős EU-s források is szerepet játszottak. Emellett a devizahitelek eltűntek a bankok kínálatából, ennek ellenére érdemben nem csökkent a hitelállományon belüli devizaarány, ez még hosszú ideig velünk maradhat – fogalmazott Simor.
Az MNB nem volt képes megfelelő mértékben csökkenteni a kamatokat, mert a pénzügyi stabilitási kockázatok ezt nem engedték meg. Egy jelentősen gyengébb árfolyam ugyanis a devizaadósok visszafizetési képességére drasztikus hatással lett volna. A válságkezelés is az infláció emelésének irányába mutatott az adóemelések miatt. Hosszú idő még, amíg az államadósság versenyképes szintre csökken, az évtized végére közelíthetjük csak meg a 30 százalékos külső nettó adósságszintet. Az államadósság szintje lassú csökkenésnek indul, de nem vették még figyelembe a nyugdíjrendszer átalakításának hatását. Ha a teljes mnyp-vagyon államadósság-csökkentésre fordítaná az állam, az 80-ról, 70 százalékra vinné, ez 6 százalékos kamatszint mellett 150 milliárd forintos kamatkiadás-csökkentést okozna. Az állampapír-hozamok azonban annyival emelkedtek, hogy 300-400 milliárd forintos többletet okoznak április óta, amikor a jegybank abbahagyta a kamatcsökkentést – mutatott rá a jegybankelnök.
Sebezhetőségünk ebben az évtizedben mindenképpen kitart, ezért nagyon fegyelmezett, elkötelezett gazdaságpolitikára van szükség, hogy a következő évtizedbe versenyképesebben lépjünk. Az adósságot a legjobb kinőni, de ez nem lehetséges fiskális keresletösztönzéssel. A kínálatot, vagyis a potenciális növekedést kellene növelni. A beruházásokra az szja-csökkenés miatt mérséklődő munkaerőköltség pozitív hatása van, ám a globális kockázatkerülés, a válságadók és a jogbizonytalanság fékezik. Az aktivitásra az szja-csökkentés ugyancsak pozitív a magasabb kereseti régiókban, a rokkantnyugdíjazás és a korhatár emelése is növeli, a nők korai nyugdíjba vonulásának lehetősége viszont csökkenti.
Mindez a jegybanki számítások szerint összességében nem emeli meg a potenciális növekedést. Annak ellenére, hogy több tényező inflációcsökkenést okozott, a várakozások még nem csökkentek az árstabilitás szintjére. Egyrészt költségsokkok, másrészt a kormányzati lépések miatt nem tud lemenni az infláció. A foglalkoztatás növekedése ellenére nem növekszik a bérinfláció kockázata sem, ami a növekvő aktivitással magyarázható, ez utóbbira a jóléti háló ritkítása az egyik magyarázata.
Sokan nem értették, miért emelt novemberben kamatot a jegybank. Az egyik a nyers élelmiszerek árának drasztikus emelkedésének begyűrűzése, illetve az ágazati különadók várható áthárítása. Emellett magasak az inflációs várakozások is, emiatt kerülhet sor még további kamatemelésre a következő hónapokban bejövő adatok függvényében. Az első évben durván 0,3, a másodikban 0,2 százalékot tesz rá az inflációra. Ha a teljes adót áthárítanák, az 1 százalékos áremelést jelentene, mindenütt eltérő mértékben számítanak az áthárításra, a kereskedelemben erőteljesebben, az energia- és telekom szektorokban kisebb mértékben – ismertette Simor a jegybanki stáb számításait.
A Költségvetési Tanács leendő tagjaként Simor arra készül, hogy a jegybanki stáb segítségével fogják vizsgálni a büdzsét, de jobban szeretné, ha a törvény pontosan leírná a tanács feladatait. A jegybanki stáb létszámát azonban valószínűleg meg kell majd növelni ehhez, mivel az MNB nem olyan szemszögből vizsgálta eddig a költségvetést, mint az eddig működő tanács titkársága.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.