A most felülvizsgált 92 projekt többsége annak a 30 nagyszabású fejlesztésnek a részét képezi, amelyek a TEN-T program prioritásait jelentik. Ezek közül Magyarország közvetlenül négyben érdekelt: a Lyontól Trieszten, Ljubljanán és Budapesten át az ukrán határig húzódó, valamint a Drezdát Prágán, Bécsen, Budapesten és Szófián át Athénnel összekötő vasúti folyosó kiépülésében, az Athén–Szófia–Budapest autópálya elkészültében, illetve a Duna hajózhatóságát javítani hivatott fejlesztésekben.
A félidős felülvizsgálatnak a magyar projektekkel kapcsolatos döntései azt jelentik, hogy a már korábban jóváhagyott támogatásokat megfelelően költik el – értékelt a Világgazdaságnak Balázs Péter, a TEN-T program egyik koordinátora. Hazánk első uniós biztosa azonban úgy látja, hogy a program Magyarország számára még óriási, kihasználatlan lehetőségeket rejt. Erre épülhetne rá ugyanis egy magyar fejlesztési stratégia, amelyhez az EU társfinanszírozását lehetne igénybe venni: a tervezéshez 50, a kivitelezésben pedig 25 százalék erejéig. Balázs Péter szerint elsősorban a vasútfejlesztésre kellene többet költeni, és példaként a nagy sebességű vasutak, az új pályaudvarok, valamint a Ferihegyi repülőtérnek a nemzetközi hálózatra kapcsolásának a lehetőségét említette meg. A szakember azonban úgy látja, hogy mind ez idáig nem sok minden történt ezen a területen, mert egyik kormány sem ébredt rá a nagy nemzetközi vasúti fejlesztésekbe való bekapcsolódás fontosságára.
Balázs Péter azt is elmondta, hogy november 12-én Budapesten tart egyeztetést a Duna-térség fejlesztéseiért felelős négy koordinátor, köztük a Magyarország közvetlen érintettsége okán említett vasúti és hajózási projektekéi. Negyedikként éppen Balázs Péter csatlakozik hozzájuk a találkozó szervezőjeként; ő a Párizs–Strasbourg–Stuttgart– Bécs–Pozsony vasútvonalért felel. A helyszínek „bejárása” mellett áttekintik az Európai Bizottságban jelenleg készülő Duna-stratégiát, amelyhez esetleg saját javaslatokat is fognak tenni.
Siim Kallas közlekedésért felelős biztos örömmel nyugtázta, hogy a 92 projekt közül 48 a nehéz gazdasági körülmények ellenére is az eredeti tervek szerint, 2013 végére befejeződhet. További 29 beruházást a bizottság „strukturális és finanszírozási értelemben hitelesnek” minősített, ezeket némi csúszással 2015-ig be lehet fejezni. Tíz projekt feltételes hosszabbítást kapott 2015-ig, ezek esetében azonban az uniós finanszírozást csökkentették. Brüsszel mindössze öt beruházásnál talált olyan hiányosságokat, amelyek az uniós támogatás teljes megvonását vonták maguk után; ezek közül egy cseh projekt esetében közvetetten Magyarország is érintett.
A bizottság által felülvizsgált 92 projekt összesen 32,647 milliárd eurós beruházást jelent, ebből az uniós hozzájárulás 5,3 milliárd eurót tesz ki. Ezek a projektek a 2007 és 2013 közötti teljes TEN-T-büdzsé (mintegy 8 milliárd euró) kétharmadát teszik ki. Az 5,3 milliárd eurós uniós hozzájárulásból Brüsszel a mostani döntésével 311 millió eurót vont vissza; ezt az öszszeget a jelenlegi TEN-T program keretei között meghirdetendő új ajánlattételi felhívások révén osztják újra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.