Hogy mennyire ki van szolgáltatva a szlovák gazdaság az exportra termelő autóipara számára, jól mutatja, hogy az ágazat teljesítménye nélkül stagnált volna a GDP az év első felében, miközben az idei év egészére 2,7 százalékos bővülést vár az ország jegybankja (NBS) – emelte ki az NBS elnöke másfél hete a GDP-növekedési előrejelzés ismertetésekor. Jozef Makúch szerint az országnak hosszú távon mindenképpen ki kell majd egyensúlyoznia a gazdaság aszimmetriáját.
A The Slovak Spectator által idézett helyi elemzők szerint az autógyártás idén és jövőre is húzószerepet játszik majd a GDP-növekedésben, azonban az ágazat jövőre már várhatóan nem tud az idei szinthez hasonló mértékben bővülni annak köszönhetően, hogy az elhúzódó globális gazdasági válság miatt csökken a kereslet külföldön a Szlovákiában gyártott autók iránt. Az exportvárakozások romlása, illetve a megszorító intézkedések miatt mind a nemzeti bank, mind a pénzügyminisztérium rontotta jövő évi növekedési előrejelzését. A szaktárca 0,5 százalékponttal 2,1 százalékra, míg a jegybank 1,1 százalékponttal 2 százalékra rontotta le prognózisát. Tavaly még 3,3 százalékkal bővült a szlovák GDP.
Csehország fő exportőre, a Skoda autógyártó teljesítménye is jelentős hatással van az exportvezérelt cseh gazdaság alakulására. Elemzők szerint a Skoda kiváló augusztusi értékesítési adatai – éves alapon 12 százalékkal közel 68 ezerre nőtt a világszerte eladott autók száma, ami minden idők legjobb augusztusi mutatója – alapján elképzelhető, hogy a cseh gazdaság az év második felében maga mögött hagyja az első fél évre jellemző, a GDP csökkenésével járó trendet. Az első negyedévben ugyanis 0,7, a másodikban pedig egy százalékkal esett éves alapon a GDP.
A magyar feldolgozóipar szerkezete a szlovákiainál egészségesebb: az autógyártás 20 százalékos súlya kisebb, mint Szlovákiában, ahol 30 százalék – mondta el a Világgazdaságnak Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője. További előny Magyarország számára, hogy azok a németországi gyártók vannak jelen, amelyek az utóbbi időben – a Szlovákiában is jelen lévő francia versenytársaikkal szemben – javítani tudtak pozíciójukon. Az autógyártás emiatt rövid távon mindenképpen lendületet ad a növekedésnek. Hosszabb távon ugyanakkor lehetnek kockázatok – figyelmeztet a szakember –, mint az immár tavaly április óta folyamatosan zsugorodó magyarországi elektronikai szektor példája is mutatja, néhány nagy cég termelésének visszaesése a feldolgozóipar egészére erőteljes hatást képes gyakorolni.
Szlovákiában az autóipari végszerelés a jellemző, nálunk jelenleg az autóipari alkatrészgyártás a nagyobb foglalkoztató – árnyalta tovább a különbségeket Sinkó Ottó, a Videoton vezérigazgatója. Szlovákia versenyképessége ráadásul az euróban számított nominálbér folyamatos növekedése miatt romlik hozzánk képest, Magyarország export-versenyképessége egyelőre megfelelő. Fico ugyanakkor nem azt mondta, amit a hazai sajtó értett belőle – hogy Szlovákia rövidesen összeomlik –, hanem éppen azt sugallta, hogy valamit tenniük kell, ha azt akarják, hogy ne így folytatódjanak az események – magyarázta Sinkó Ottó, aki szerint Magyarországon a „Mercedes-hatás” egyelőre nem kisebb annál, ami szakszerűen várható volt, hanem jelentősen fel lett fújva, túl lett becsülve, ráadásul jelentős része még nem is jelentkezett.
Minden egyoldalúság hordoz kockázatokat, a legnagyobb kérdés, hogy miként ítéljük meg az autóipar jövőjét – mondta lapunk kérdésére Rolek Ferenc, a Magyar Munkaadók és Gyáriparosok Szövetségének alelnöke. A szakember ugyanakkor kiemelte: az igazán nagy, látványos beruházásokat egyedül ez az ágazat hozhatja a térség országaiba, ráadásul versenyképesség tekintetében Kelet-Közép-Európa ideális régió az autógyártók számára. Középtávon komolyabb problémát az európai kereslet drámai szűkülése jelenthetne, ez azonban nem csak az autógyártókat, de más iparágak képviselőit is maga alá temethetné.
A globális helyzet változása más ágazatok szereplőit is negatívan érintette, amit a Nokia, a Sanyo, a Flextronics vagy a Dunaferr létszámleépítései is jeleznek. A dinamikát a nemzetközi konjunktúrafolyamatok romlása is mérsékelte.
Az MNB szerint az ipar rövid távú kilátásai az elmúlt hónapokban romlottak, így az ágazat idén nem tud érdemi támaszt nyújtani a növekedésnek. A külső piaci keresletben év végén várható pozitív fordulat, 2013 elejétől pedig új autóipari kapacitásoktól várható lendület.
A globális helyzet változása más ágazatok szereplőit is negatívan érintette, amit a Nokia, a Sanyo, a Flextronics vagy a Dunaferr létszámleépítései is jeleznek. A dinamikát a nemzetközi konjunktúrafolyamatok romlása is mérsékelte.
Az MNB szerint az ipar rövid távú kilátásai az elmúlt hónapokban romlottak, így az ágazat idén nem tud érdemi támaszt nyújtani a növekedésnek. A külső piaci keresletben év végén várható pozitív fordulat, 2013 elejétől pedig új autóipari kapacitásoktól várható lendület.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.