BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Stabilizálnák Budapestet

Kész a költségvetés munkaterve: rövidülhet a 4-es metró

Megszorításokat hozna, több nagyobb beruházás leállításával járna – a négyes metró Baross tér és Bosnyák tér közti szakasza sem épülne meg –, de hosszú távon megteremtené a gazdálkodási stabilizáció alapjait Budapest 2011-es költségvetésének első munkaterve. Fontos kiemelni: az anyag, amelyet a Főpolgármesteri Hivatal küldött meg a Világgazdaságnak, mindössze kiindulópont, csupán javaslatokat fogalmaz meg a fővárosi költségvetés előkészítéséhez, a márciusban elfogadandó büdzsé lényegesen el is térhet ettől.

A koncepció alapvetése az, hogy a város anyagi helyzete sokkal rosszabb, mint amilyennek az októberi átadás-átvételkor tűnt. Az előrejelzéseket, amelyeket az ősszel leköszönt előző városvezetés készített, a munkaterv kidolgozói több ponton is tévesnek, de legalábbis túlzottan optimistának tartják. A város költségvetésének hiányát a jelenlegi belső és a prognosztizálható külső feltételek mellett a 100 milliárd forintot jóval meghaladóra becsülik. „A ciklus egészének gazdálkodási teljesíthetőségét tekintve tehát egyértelműen válsággal állunk szemben” – fogalmaz az anyag.

Az nem kérdés, hogy spórolni kell, vita arról folyhat, hogy mely területeken próbáljanak leginkább takarékoskodni. A tervezet fűnyíróelv helyett egy négylépcsős koncepciót ajánl. Ennek csúcsán prioritásként azok a fővárosi feladatok állnak, amelyekre már aláírt szerződés van, ezeket a kötelezettségvállalásokat teljesíteni kell. Ezután következnek azok a jelenleg is ellátott feladatok, amelyek terjedelemben és színvonalban meghaladják a jogszabályban előírtakat, majd az olyan önként vállaltak, amelyekre szerződés van. A sort a szerződés nélküli, önkéntes feladatok zárják, ezeken spórolnának a legtöbbet.

Több olyan beruházás is van, amelynek a leállítása sem elképzelhetetlen, ezeknek a listáján a közlekedési projektek vannak többségben. A munkaanyag az Andrássy úti, a Dózsa György úti és a Krisztina körúti közösségi közlekedési beruházás abbahagyását javasolja, de szintén leállhat például a Városliget rekonstrukciója.

A legnagyobb forrásmegvonást a négyes metró szenvedheti el, ám ez egy külön kategóriát jelent a tervezésben. A cél világos: elérni, hogy a BKV ne szoruljon lyukas zsákként évente tízmilliárdos nagyságrendű állami támogatásra. A terv pedig drasztikus, mert egyszerűen a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közti szakasz elhagyását javasolja. Igaz, ez lehetővé tenné, hogy évi tízmilliárd forint amortizációpótló támogatást kapjon a közlekedési cég, s azt is hangsúlyozzák, hogy végleges megoldásról csak a kormánnyal folytatott tárgyalás után lehet majd beszélni. Ettől függetlenül a számításokban Baross téri végállomással kalkulálnak, s valószínűleg külön határozati javaslatot fognak a Fővárosi Közgyűlés elé terjeszteni arról, hogy a Bosnyák térig tartó szakaszt „egyelőre” nem valósítanák meg.

A koncepció 13,9 százalékos korrigált működési eredmény elérését javasolja 2011-re. Ez közel másfélszerese a 2010-es eredménynek, igaz, elmarad a 2007 és 2009 közti számoktól. A stabilizációt nagyban segítő fejlemény lenne, ha megvalósulna az a javaslat, amely kötelezi az önkormányzatot, hogy 13,5 százalék alá ne engedjék az eredményt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.