Nagyon komoly mértékben megnöveli a kormányhivatalok hatáskörét az a kormányhatározat, amelyet a napokban alkotott meg a kabinet: eszerint a jövő év márciusától a kormányhivatalok felelnek majd egy sor, eddig önálló szervezethez tartozó támogatás szétosztásáért, illetve egyéb feladatok elvégzéséért.
A hétfőre datált jogszabály alapján például az országszerte működő kormányhivatalok intézik majd az eddig a Magyar Államkincstárhoz tartozó család- és lakástámogatások szétosztását, de hozzájuk tartoznak majd egyebek mellett a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal anyakönyvezéssel összefüggő feladatai, illetve az Országos Egészségbiztosítási Pénztár területi hivatalainak baleseti megtérítési eljárásai is.
A kormányhatározat egyáltalán nem kertel az új felállásra vonatkozó tervek indíttatását illetően: az abban foglaltak szerint ugyanis „a kormány a területi államigazgatás hatékony szervezeti kereteinek kialakítása érdekében szükségesnek tartja a megyei kormányhivatalok bővítését”, illetve „a fővárosi és megyei kormányhivatalok szakigazgatási szerveinek átalakítását”.
Minderre a jogszabály szerint a hatékonyabb, takarékosabb és átláthatóbb államigazgatási működés elérése érdekében van szükség. A felvázolt célok eléréséhez az érintett minisztériumoknak azonnali intézkedéseket kell hozniuk az átalakítás zökkenőmentes lebonyolítása érdekében, a végrehajtásért pedig a Miniszterelnökséget vezető miniszter az első számú felelős. (Információink szerint voltak előzetes egyeztetések az érintett szervezetek képviselőivel, ám az ő véleményüket végül szinte sehol sem vették figyelembe.)
Bár az indoklás egyértelmű, fő motivációként nehéz nem arra gondolni, hogy a kabinet egyszerűen csak a kormányhivatalok hatáskörét kívánja jelentős mértékben megnövelni, és mindezt egy sor feladat további központosításával akarja elérni. Az átvett feladatok köre ugyanis igen széles: így – ha a terv nem változik – a kormányhivatalok felelnek majd egyebek mellett a lakásépítési támogatás („szocpol”) szétosztásáért, az állami támogatású lakáshitelek után járó pénz kifizetéséért, a családtámogatások kiutalásáért, és egy sor adminisztrációs feladat végrehajtásáért.
Az átalakítás nyomán már első látásra több kérdés is felmerül. Így például nem lehet tudni, hogy a rendelkezésre álló, nagyjából két és fél hónap alatt hogyan oldják meg a feladatok átvételéhez szükséges nyilvántartási és informatikai rendszerek átvételét, illetve felállítását. Azt is nehéz elképzelni, hogyan lehet ennyi idő alatt megfelelő számú szakembert találni – hiszen fővárosi és megyei mellett a járási és kerületi kormányhivatalokat is bevonják a rendszerbe –, és biztosítani a zökkenőmentes átadás-átvételt úgy, hogy ebből az érintett ügyfelek semmit se vegyenek észre. Az sem világos, mi lesz a sorsuk azoknak az államigazgatási dolgozóknak, akik eddig ezeket az ügyeket intézték, illetve nehéz felmérni az átalakítás költségvonzatát is, bár az óvatos becslések is több milliárdos kiadásról szólnak.
Nagyok a tételek
A jövő évi költségvetés előirányzatai szerint 2015-re lakástámogatásokból 144,8 milliárd, családtámogatásokból pedig 422,8 milliárd forintnyit tervez kifizetni a kormány. Mindezek alapján csak e két tétel miatt közel 570 milliárd forint szétosztásának feladata kerül majd az ország területén működő kormányhivatalokhoz. A feladat pedig nem könnyű, hiszen a kifizetéseken túl egy sor egyéb feladattal is együtt jár. A támogatások folyósításáért jelenleg felelős Kincstár ugyanis nem csak magát a kiutalást oldja meg, hanem – sok esetben együttműködve a bankokkal – a támogatások igénylésének jogszerűségét is ellenőrzi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.